VarvräkanareDenna visade konstant 2600 rpm. Trodde först att wiren hade gått av. Blev extra glad när jag hittade en helt ny wire i hytten när jag städade ur denna. Men efter ett tag såg jag att timräknaren snurrade. Vid närmare undersökning såg jag att något spärrade nålens returgång. Bestämde mig för att försöka få ur varvräknaren och fixa detta. Instrumentpanelen i maskinen sitter med
ungefär 20 skruvar. När jag lossat en bra laddning visar det sig att de undre skruvarna håller plåtarna som sitter mellan instrumentpanelen och golvet. Lossar man kanske fem skruvar kan man ta bort en stor plåt och komma under panelen. Ja, ja, värre misstag har man gjort än att lossa lite för många skruvar. Själva instrumentet var monterat på klassiskt vis med två muttrar underifrån som pressade en
bygel runt instrumentet och pressade på baksidan av instrumentpanelen.
Sedan fick jag med hjälp av en liten
skruvmejsel bända ut plåtkanten som håller fast glaset mot resten av instrumentet. Då kunde jag konstatera att hela nålen verkade kunna gå för långt in i instrumentet så den fastnade mot en av skruvskallarna som håller själva mätartavlan. Hittade inga direkta fel så quickfixen blev att bocka nålen lite grann så den gick fri från skruvskallen.
När väl instrumentet var i delar så polerades
glas och mätartavlan samt ringen som håller glaset borstas rent och ska målas. Visar sig att jag inte har någon
svart sprayfärg hemma men hade en femliters spann med penselfärg som inte var genomtorr. Rörde upp lite av denna så jag kunde måla. Förbrukade säkert 100 gånger mer färg som spilldes och tvättades ur penseln än som kom på ringen, men vad skulle man annars ha gjort?
Monterar tillbaks allt. Tyvärr så skadas färgen en del när jag klämmer tillbaks ringen, men det är ändå mycket bättre än om jag inte hade målat. Det enda tråkiga med en sådan här operation är att allt annat ser så mycket mer skamfilat ut...
StoppreglageDet var riktigt svårt att komma ner på golvet i hytten, och nästan lika svårt att komma upp igen.
Jag är inte speciellt tjock av mig, men det var trångt mellan stolsdynan och ratten. När jag ändå var nere på golvet och rotade under instrumentpanelen så kom jag att tänka på en annan ytterst irriterande sak, nämligen stoppwiren. Det är den typen där wirehöljet sitter fastklämt i ett rör som är gängat på utsidan och har en fläns överst som ligger an mot panelen. Man trär en
bricka och
mutter utanpå höljet längs hela wiren innan man kan skruva fast det hela.
Denna var inte fastskruvad i instrumentpanelen utan man var tvungen att använda båda händer för att kunna stanna maskinen. Först fick man dra upp hållaren lite, sedan hålla fast denna med ena handen samtidigt som man drog ut stoppwiren med den andra.
Här på golvet kom jag på den geniala idén att muttern kanske hängde kvar runt wiren längre ner. Efter ett tags fumlande så hittade jag brickan. Detta kändes hoppfullt så jag kröp under maskinen och hittar muttern, men denna känns lite skum. De wirar har kommit i
kontakt med har en tunn mutter, men denna hade vad som kändes som en vanlig M10. Ganska mycket pilleri att få upp muttern längs wiren genom golvt och kila fast den mot värmereglaget. Upp i hytten igen för att pilla upp bricka och mutter till sin rätta plats. Ja, ni har säkert redan räknat ut vad som komma skall. Det var fel
gänga på muttern. Den gick på ett par varv men inte hela vägen. Jag hade tyvärr inte tiden att lossa wiren, få upp den hela vägen, leta rätt på korrekt mutter, få tillbaks wiren genom allt skräp under instrumentpanelen, genom golvet, förbi balkar och annat elände för att återmontera på motorn, så det hela får sitta med lite glapp. Men nu kan man i alla fall stänga motorn med en hand.
RundsmörjningHar rundsmort det mesta av maskinen. Hann inte med främre kardan samt ramleden, alltså där vagnen roterar runt. Tror jag har hittat alla övriga smörjnipplar. Förvånansvärt nog fungerade alla, men en
slang måste bytas innan fettet hamnar i leden istället för utanpå slangen.
Att-göra-lista för jag inte ska glömma allt för mycket:
*
Läckage bromsklockor (vänster främre runt utgående
axel, hö bakre?)
* Laga ljuddämpare.
* Montera vanligt utblås istället för flakvärme.
* Fixa avgasbroms.
* Byt
smörjslang höger styrcylinder
* Gör klar rundsmörjningen
* Justera och smörja bromssystem.
* Tvätta maskinen ytterligare.
* Tvätta hytten invändigt.
* Rotera de bakersta tryckluftstankarna så dräneringsventilerna kommer neråt
* Göra nytt understa fotsteg höger sida.
* Åtgärda glappande dörrhandtag höger sida.
* Vänster dörr går ej att låsa upp.
* Tätningslister vänster dörr (annars glappar dörren flera mm in och ut med mycket slammer som följd) samt smörja dörrlås.
* Fixa innerbelysning.
* Fixa låsmekanism som håller dörrarna i öppet läge.
* Svetsa rost (Skärmar, batterilåda,
verktygslåda,
hytt)
* Fäst upp strålkastare. (Hänger just nu ganska dåligt i en ståltråd)
* Svetsa slitplåtar i baljan.
* Svetsa sprickor och ett rosthål i avgaskanalerna under baljan.
* Ny huvlåskrok höger sida.
* Bygga om avgasdragning i baljan enligt servicemeddlande
* Bygga om handbromsslangdraning enligt servicemeddelande
* Ordna
koppling mellan dumper och grävmaskinssläp.
Vad jag har hunnit med så här långt:
* Skannat bruksanvisningen
* Tömt hytten på allt skräp och bra-att-ha-saker. Blev två mindre skottkärrelass.
* Lyft av reservhjul, övre bakläm samt
avgasrör från flaket.
* Hetvattentvättat det mesta, men mer behövs.
* Ordna handbromsspak (monterad, men den ska inte kopplas in förrän den behövs).
* Spänna remmar till kompressorn.
* Fixa läckande
dräneringsventil fram. Nerplockad, rengjord.
* Fixat varvräknaren.
* Läckage höger främre tryckluftstanks dräneringsventil,
vagn