Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Stridis dumper, Volvo BM 861

93 inlägg • Sida 6 av 7
Diskutera dumprar här

Stridis2 (trådstartaren)

#76 » 22:07:23, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett av de mest allvarliga felen på maskinen är tryckluftsförsörjningen. Jag har (minst) en läckande bromsklocka. Det läcker så mycket att kompressorn inte orkar hålla trycket uppe på tomgång utan måste upp i ganska bra varv. Detta gör att jag knappt vågar köra maskinen eftersom jag är rädd att bromsarna ligger på. Men när jag var på Bathso och hämtade däcken så gick jag en runda i deras förråd. Konstaterade att det fanns en viss form av system ändå. Det fanns en massa korgar, lite större än SJ-pallar och kanske 70 cm höga, med reservdelar. Nästan alla korgar var uppmärkta, antingen med en papperslapp eller skrivet direkt på korgen vad för fordon det kom ifrån. Jag hittade kanske tre olika korgar med 860-prylar och en med 861. Nu verkar det som så att det är bara de fyrhjulsdrivna 861:orna som har den typen av bromsklockor på vagnens drivaxel. De sexhjulsdrivna har den inte och 860:orna har den inte. Men i just den enda korgen jag hittade med 861-prylar låg en balk med två bromsklockor, lite slangar samt den balk klockorna trycker på. I en av 860-korgarna hittade jag en ljuddämpare som inte såg helt upprostad ut.
Jag körde ut och pratade med säljaren en vecka efter jag hämtat däcken. Efter en del fult prutande kom vi överens. Jag berättade vad nya klockor kostar, men som jag sa till säljaren så var dessa också 40 år gamla så risken var ganska stor att gummit var slut i dessa också. Var båda täta var det ett fynd, men läckte båda hade jag köpt järnskrot för 50 kr/kg! :uupps:
Bild

Väl hemma med fynden kopplades klockorna in till vanlig hemmakompressor, och de verkar täta båda två! :hurra:
Men av vissa randiga skäl och rutiga orsaker började jag med ljuddämparen. Trodde detta skulle vara ett snabbt litet jobb, men ack vad jag bedrog mig! Två av gummidämparna på min ljuddämparupphängning var kassa och även två på den nya, men det betydde ändå att jag hade fyra. Men lirka av dessa så de inte gick itu, gänga upp rostiga bultar, få dit ny dämpare, fixa en upphängning för avgasröret som var trasig, montera vanlig utblås istället för flakvärme osv tog sin lilla tid. Fick försöka köra in framändan i verkstaden, eller i alla fall hjulen fram till porten, så jag kunde svetsa. Inte blev det snyggt, men när det blåser hårt är MAG inte någon höjdare. :vissla: Men det blev i alla fall bättre än innan. :mrgreen:
När jag hade dumpern så nära svets så passade jag på att fixa ett annat litet onödigt irritationsmoment. Kroken som huvlåset på vänster sida ska fästa i var av. Sågade bort de sorgliga resterna och svetsade dit en egenhändigt tillverkad.

Bild
Bild
Bild
Bild

Nu till en liten fråga. Flakvärmens vara eller inte vara? :klia: Som jag ser det så har jag ingen nytta av den utan det är bara av ondo. Jag kommer med största sannolikhet aldrig att behöva köra blöta massor när det är minusgrader, än mindre troligt att jag ska flytta asfalt. Däremot så vet jag att avgaserna inte är snälla mot vanliga utblåsningssystem, så jag misstänker att de inte är så snälla mot flaket heller. Frågan är alltså om jag bör koppla bort flakvärmen helt och hållet eller om jag tänker fel. En av få fördelar jag kan komma på är att den kanske hjälper till att torka upp fukt som kommit in i flakets balkar. :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Mattias Petterson

#77 » 22:27:54, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den har gått med flakvärme i 40 år då är det väl dumt att ändra?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Stridis2 (trådstartaren)

#78 » 08:25:04, 28-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, den har ju inte haft flakvärme konstant i 40 år...
Om du tittar på bilden nedan ska jag försöka förklara hur Volvo tänkt man ska göra. Ljuddämparen ligger vågrätt bakom hytten och tvärs maskinen. Längst till vänster kommer avgasröret in. Denna gavel ska alltid vara i denna position. Gaveln sitter fast i resten av ljuddämparen med en fläns och klämma (1). Ljuddämparen ligger i två hållare och sitter fast med två stålband runt denna (2). Genom att lossa klämman och stålbanden så kan man rotera själva ljuddämparen medan gaveln med inloppsröret sitter still. På detta vis kan utloppsflänsen (3) komma antingen uppåt (som i bild) och ansluta till ett avgasrör som går uppåt och mynnar ovanför och bakom hyttaket, eller vridas nedåt och ansluta till flakvärmens fläns (4). Utloppsflänsen (3) har fyra gängade hål där man spänner fast skruv som håller respektive fläns.
Som det är på bilden så är flakvärmen urkopplad och avgaserna går upp bakom hyttaket.

Bild

Som jag tolkar det (men inte hittat i text) så ansåg man att man skulle köra med flakvärme bara när behov förelåg och vanligt avgasrör annars. Detta grundar jag på att flakvärme är extra tillbehör, man lagt såpass mycket jobb på att göra ljuddämparen vridbar (även om jag hade föredragit en enklare konstruktion), det finns instruktioner i verkstadshandboken om hur man ska bygga om flakvärmen (troligtvis för att bli av med fukt ur flaket) samt instruktioner för hur man ska skära upp hål i avgaskanalerna för att kontrollera dessa och sedan svetsa igen hålen.

På mitt extrarör som man monterar efter ljuddämparen när man inte ska ha flakvärme så har man har popnitat fast en plåt över ett rosthål. Därför misstänker jag att man kört en hel del utan flakvärme.

Fördelarna, som jag ser det, med att koppla bort flakvärmen är att jag är rädd att avgaser plus fukt i balkarna kommer att göra att det rostar fortare än om jag inte kör med flakvärmen. Sedan är inte mina kanaler täta så det läcker lite här och där med fula svarta fläckar som följd. Skulle jag sedan välta vagnen på sidan med slangen kvar så drar jag troligen itu denna.
Nackdelen med att koppla ur flakvärmen är om denna hjälper till att torka upp fukt som kommer in i balkarna.

Så, 10.000-kronorsfrågan är alltså, låta den vara urkopplad och eventuellt ta bort slangen (4 + 4 skruvar), eller ska jag koppla in den igen??? :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Ludde eriksson

#79 » 13:25:59, 28-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gissning:
Har man någon gång kört med flakvärmen, så finns det ett lager sot i kanalerna på flaket.
Detta sotlager antar jag inte främjar livslängden på materialet?

Tror därför att det kvittar hur du gör, du kör väl inte varje dag med dumpern?
Å då kvittar det väl om du torkar ur kanalerna nån gång eller om de får vara som de är, det rostar väl hur som?

Jfr med bil som körs sällan eller mycket, vilken får mest mil/avgassystem. O här står den väl ganska mycket, o då tror jag du vinner på att skippa flakvärmen

Hade kört utan om det varit min maskin, såvida det inte funnits särskild anledning att ha just värme i flaket.

Har som sagt inga fakta, utan '"tyckande" :klia:
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

racedays

#80 » 21:09:23, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej där.. hur gick det med din avgasbroms? på min 860 finns ingen kontakt på golvet..men en slang från avgasventilen går upp under höger sida av hytten, men ser ej vart den tar vägen..
Användarvisningsbild
racedays
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:36:31, 13-11-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: case 81p -89
Volvo viking -65 (såld =(
Åkerman H12 (såld )
860 tc S
Slut handlat nu hoppas jag.. =/

Stridis2 (trådstartaren)

#81 » 21:54:01, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, tackar som frågar, den kom igång. Bytte lite slang som kommit åt avgasröret och smält, sedan fungerade det igen. Lite meckigt att komma åt, men inte mycket att klaga på. Har varit på sämre ställen och skruvat... :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

racedays

#82 » 20:57:12, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok =) går slangen från avgasbroms till bakdelen till en magnetventil? vilka färger har dina kablar till knappen på golvet? :thummar: :thummar:
Användarvisningsbild
racedays
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:36:31, 13-11-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: case 81p -89
Volvo viking -65 (såld =(
Åkerman H12 (såld )
860 tc S
Slut handlat nu hoppas jag.. =/

Stridis2 (trådstartaren)

#83 » 23:08:03, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen el alls inblandad i avgasbromsen. En mekanisk luftventil man trampar på som släpper fram luft till cylindern som styr spjället i avgasröret. Har för mig slangen var svart, men jag bytte till en blå. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#84 » 05:17:37, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte skrivit på länge här, men maskinen har mest stått pga andra mer viktiga projekt. Men i går tänkte jag i alla fall varmköra maskinen lite eftersom det mesta inte mår bra av att bara stå still.
Sagt och gjort, pumpade luft i däcken, har pyspunka på framför allt höger framdäck men även på ett av vagnshjulen. Tryckte på startknappen och motorn startar på första varvet. Kul! Hade lite svårt att få upp tryck, läcker fortfarande i den automatiska dräneringsventilen till våttanken, men efter ett litet tag hade jag fullt tryck i båda tankarna. Dumpern stod i kanten av en åker, så jag startar och kör rakt ut på åkern. Kom inte mer än kanske 70 meter innan maskinen saktar ner och stannar. Jag trodde först att den slirade mot marken, har ju ganska slitna framdäck och körde bara med tvåhjulsdrift inkopplad, men jag såg inte att något däck roterade.
Jag har en manometer fast installerad i maskinen som visar kopplingstrycket i hydraultransmisionen. När jag startade maskinen stod denna ungefär rakt upp, mellan 10 - 12 bars tryck (ska vara mellan 9 -12,5 bar), så då var det OK, men nu var den helt i botten. Oljestickan visar lite för mycket olja men den är jättefin att titta på.
Drivningen dog på bara någon meters sträcka. Inga konstiga ljud vare sig innan eller efter.

Finns det några tips, råd eller kloka ord innan jag börjar felsöka mer?
Tror ni det kan skada maskinen att motorn är i gång? Utan denna kan jag inte släppa parkeringsbromsen och den är fruktansvärt tungstyrd.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#85 » 11:59:17, 25-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, idag tänkte jag försöka bärga hem dumper-eländet. Tanken var att starta dumpern så jag fick bromstryck och hade styrförmåga, sätta döttrarna i dumpern med telefonkontakt till mig och att jag skulle dra med grävmaskinen. Men när jag kommer ut konstaterar jag att jag haft besök av dieseltjuvar. Hade de i alla fall haft vett nog att stänga tanklocken efter sig! :hotar2: Och vi som har fått riktigt mycket regn de senaste dagarna. :sad:

Ja, ja, man ska inte gråta över spilld bensin, och de hade i alla fall varit snälla nog att lämna så pass mycket att det gick att starta maskinerna. Men döm om min förvåning så har jag bra kopplingstryck på dumpern, ca 10 bar. Låter motorn gå på förhöjd tomgång för att få upp tryck till bromsarna, mätaren ligger klistrad på 10 bar. Funderar på om jag ska köra ett varv för att komma tillbaks till där jag hade maskinen parkerad innan men bestämmer mig för att backa istället. Efter bara några meters backande börjar trycket att sjunka, och jag kommer precis tillbaks till utgångspositionen så är trycket i princip borta.
Det tog alltså betydligt längre tid att få upp bromstrycket än själva körningen, men trycket sjönk inte förrän jag började köra.

Det känns som ett byte av olja och filter till hydraultransmissionen, samt rengöring av sugsilen, är det första som bör göras. Enligt bruksen ska man ha följande olja:
Hydraulolja med viskositeten max 900cS och min 7,5 cS inom temperaturområdet -18°C till +100°C. Oljan ska ha förslitningsmotverkande tillsatser lägst motsvarande API CC.
Anm: Motorolja API CD kan användas mellan -20°C - +30°C
SAE 10W/20.
Alt.: 0°C - +45°C SAE 20W/20.


Nu är detta rena grekiskan för mig. Kan det fungera med Shell Tellus 46? Eventuellt så har jag även Tellus 32 hemma. Som jag tolkar databladet så har man viskositeten 900 cS redan vid -10°, men jag kommer troligen aldrig att köra med dumpern när det är så kallt.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

InläggDetta inlägg har raderats av bert den 22:32:10, 25-09-2021.

Stridis2 (trådstartaren)

#87 » 11:26:03, 19-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först får jag be att korrigera mitt förra inlägg. Det ska inte vara hydraulolja i växellådan. Bruksen är verkligen otydlig här. Man ska titta på en bild för att få ut en symbol vilken olja man ska använda. Sedan får man titta i en tabell vilken olja symbolen motsvarar. Så troligen har jag tittat snett på servicebilden, sedan var allt fel. Tack till er som påpekade detta så jag inte hällde i fel olja i lådan. :shake_hands:

När väl maskinen stod på den gamla gödselplattan (underbart skönt att ha hårdgjort underlag när man skruvar) så kunde jag sänka ner bukplåten och tappa ut oljan ut växellådan. Denna var riktigt äcklig och gråbrunklumpig! Inte nog med detta, där var på tok för lite olja som kom ut jämfört med vad bruksen påstod. Hmmm, vi är kanske något på spåren... Av med bottenlocket och ut med silen som är närmare slät än veckad runtomkring. :uupps:

Bild

Jag hade köpt en laddning filter till maskinen för service som inte blivit av ännu. Tog fel låda först så jag började bläddra bland en massa IH-prylar, men när jag väl hittade rätt låda så fanns filtren där. Dock hade jag av någon outgrundlig anledning inte köpt filter till hydraultransmissionen, så det blev en snabbeställning från OiE. Nytt filter, ny sil och ny bottenpackning.

När detta var monterat och fyllt lådan med olja startas motorn för att köra upp tryck till bromsarna. Startade snällt men efter kanske en minut börjar den gå illa för att sedan dö. Jaha, maskinen lutade en del så bränslet dieseltjuvarna lämnat rann bort från sugröret. Men efter tankning och lite luftande gick maskinen igång igen.
Får bra tryck på växellådan så jag ger mig ut på lite provkörning. Lådan håller trycket bra under kanske 15 minuters körning och fungerar i mitt tycke som förväntat. Skönt när ett misstänkt haveri som skulle kostat 50.000 kr bara blir en service för 1.200 kr! :hurra:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#88 » 11:39:54, 19-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten fundering jag fick när det gäller luftandet. Det är ju en TD60B-motor i maskinen. Spridaren hålls fast av en gaffel som trycker ner spridaren i toppen. Under gaffeln sitter en adapter med 14 mm sexkantsfäste ingängad i spridaren. Därefter sitter dieselröret med en 19 mm löpmutter gängad i adaptern.

Bild

Gaffeln gör att det är svårt att komma åt 14mm-fästet med en U-nyckel, och nästan omöjligt med något annat. När man försöker lossa löpmuttern så vill adaptern följa med, även när man försöker hålla emot på 14mm-fästet. Jag lyckades bara lossa två rör (till 3:ans och 4:ans cylindrar), de andra hade jag dragit 14mm-fästet runt om jag fortsatt.
Finns det något bra knep för att lossa röret från adaptern? Måste man ta bort gaffeln och hålla med en muttertång, eller riskerar man att spridaren och -hylsan lossnar?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#89 » 11:49:09, 19-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt det löste sig såpass enkelt med lådan :grin:

Vibrationer och värme är gamla bra knep. Värm lite på muttern med varmluftspistol eller gasol. Knacka med mothåll med liten hammare om man kommer åt på de släta sidorna på muttern där nyckeln normalt ligger an. Så får man göra på hydraulkopplingar som suttit länge.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jim_the_one

#90 » 17:39:13, 19-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skönt att det löste sig med oljan och lillservicen.

Du får snickra ihop en egen nyckel till hylsan, bocka och slipa till en uringnyckel helt enkelt.

Har själv ett litet bekymmer med en 861a tipppspaken är trög ibland. Tittade under på högersidan och vad jag gissar på så ser det ut som en tryckluftservo på tippventilen. Har inte lyckats nå vidare med att få fram nä bilder på själva ventilen men skulle du kunna ta nå kort i boken på detta?
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se