Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Luftläckage bm 861.

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dumprar här

Bergetorp (trådstartaren)

#1 » 23:42:23, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan alla maskinentusiaster.

Jag har under en längre tid suttit och bläddrat igenom alla möjliga trådar här på maskinisten men har inte lyckats hitta vad jag sökt så därför var det dax att starta min första tråd :smile:

det är nämligen så att jag håller på med ett husbygge här uppe i Jämtland och har nu fått möjligheten att ta reda på massor i närheten av vårat bygge om jag kunde fixa dumper till det. Det faller sig så väl att min fru står med en del arvegods från en bortgången morbror och där fanns det en bm 861 dumper :thumme:

Har nu ikväll varit dit och startat den men jag lyckas inte få lufttrycket över 5 bar i den. Jag har konstaterat att det är dels ett luftläckage från handbromsen där det ständigt pyser ur en slang som är dragen från botten av handbromsen ut genom golvet. Jag har uppfattat det som att det är här luften ska dumpas när man släpper på handbrommsen. kan det vara så att det har hängt sig något i själva ventilhistorien så att man kanske kan öppna upp och rengöra/smörja och hoppas på att det går att få till eller är det något som brukar kunna direkt gå sönder?

har dessutom hittat ett läckage ur en ventil som sitter på ramen höger bak under flaket, skulle chansa på att det kanske är en reläventil? ska försöka bifoga den bilden jag tog. det verkar som att någon gett sig på ett väldigt halvhjärtat försök på att täta med hjälp av b.la. att linda eltejp runt ventilen. det är i botten på den det pyser och jag hittade i närheten en tunn plastslang som kanske hör hit på något vis?
Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/I5MUR/0.jpg


hoppas det finns någon som förstår sig på mina funderingar :grin:
Bergetorp
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 06:52:52, 17-06-2019
Ort: Alsen, jämtland
Sverige



dea

#2 » 06:08:01, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förutsätter att du kollat i min tråd ang 860 Dr860s inköpt där hade jag bekymmer med att en bromsklocka läckte igenom
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Stridis2

#3 » 06:19:15, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rekommenderar helt klart att du köper en verkstadshandbok. Finns hos OiE.
Handbromsspaken kan du bara koppla förbi. Handbromsen är även kopplad via växelväljaren så när du lägger den ifriläge går handbromsen till.
Behövs nya ventiler så finns en del hos OiE och det mesta hos BA Trading.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Bergetorp (trådstartaren)

#4 » 11:45:56, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dea skrev:Förutsätter att du kollat i min tråd ang 860 Dr860s inköpt där hade jag bekymmer med att en bromsklocka läckte igenom


Japp jag har kollat igenom den, ser ut att sitta på samma ställe som den du tog lös men den ser inte riktigt lika ut. Ska plocka isär den senare ikväll förhoppningsvis.
Bergetorp
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 06:52:52, 17-06-2019
Ort: Alsen, jämtland
Sverige

Bergetorp (trådstartaren)

#5 » 11:51:02, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Rekommenderar helt klart att du köper en verkstadshandbok. Finns hos OiE.
Handbromsspaken kan du bara koppla förbi. Handbromsen är även kopplad via växelväljaren så när du lägger den ifriläge går handbromsen till.
Behövs nya ventiler så finns en del hos OiE och det mesta hos BA Trading.


Får kika på det, saken är den att dumpern ska nog säljas så fort jag har lånat klart den så jag vet inte hur mycket tid och pengar jag kommer lägga på den. Blir det för mycket så anlitar jag nog nån med dumper som får köra åt mig istället.

Handbromsen har jag plockat lös nu och ska kolla vad som gör att det läcker förbi. Men om jag inte lyckas lösa det så går det alltså att bygla ihop de 2 tryckslangarna som går in i handbromsblocket?
Bergetorp
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 06:52:52, 17-06-2019
Ort: Alsen, jämtland
Sverige

Stridis2

#6 » 12:34:05, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt rätt, bara koppla förbi handbromsspaken.
Ett sätt att felsöka är att plugga allt som går bak till vagnen. Får du upp tryck då så sitter felet bakom midjan. Fortsätt på samma vis så kan du ringa in felen ganska lätt. Men viktigast är att konstatera att kompressorn fungerar.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Bergetorp (trådstartaren)

#7 » 21:57:17, 19-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag varit och monterat tillbaka handbroms som jag kopplat ur funktion, det var en tätning i som var trasig.

Efter det så går nu lufttrycket upp till 7-8 bar :grin:. Men bromsarna ligger fortfarande på så jag skruvade lös den "klockan" som det pös ifrån och hittade där nått märkligt
Bild
Bild
Bild

Det var från botten det läckte och när jag skruvade lös vad jag antar är någon dumpningsfunktion så ramlade det ut en "gummiplupp" som jag inte tror hör hit


Bild

Jag tror att den har lagt sig och spärrat dumpfunktionen i öppet läge. Ska montera tillbaka imorgon och se vad som händer :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
Bergetorp
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 06:52:52, 17-06-2019
Ort: Alsen, jämtland
Sverige


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se