Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Stridis dumper, Volvo BM 861

93 inlägg • Sida 7 av 7
Diskutera dumprar här

Stridis2 (trådstartaren)

#91 » 22:45:02, 19-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för idéer. Får se hur man löser bränslerörsproblematiken när man väl behöver lossa dessa. Det räckte att jag luftade de två rören jag fick loss för att få igång motorn igen, så problemet är ur världen för den här gången. :mrgreen:

Jim: Jag har fått intrycket att det enda man använder tryckluft till gällande tippspaken är att trycka tillbaks den till neutralläge när max tippvinkelindikatorn känner av flaket. Jag har tippat flaket innan jag fått upp lufttrycket och det enda jag märkte var just att denna funktion inte fungerade, annars var det lika trögt att tippa som med fullt tryck.
Jag har letat så gott jag kan i både 861:ans verkstadshandbok samt i gamla böckerna (både reservdelsförtekningarna och verkstadsböckerna) för 860, 860A och 860T. Hittar ingenting angående tryckluft till tippventilen. Hittar hydraulbiten samt elbiten till tippbegränsaren men inget om tryckluft. Sorry! :sad:

Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Jim_the_one

#92 » 00:32:16, 20-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej tack för bilderna. Kan ju vara bytt till någon "bastard" på denna.

Har du lust att böja dig under och fota din ventil, framförallt delen framåt?
Vart sitter den där puttra tillbaka spaken vid maxtipp?
Jag har aldrig reflekterat över någon sådan funktion.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

Stridis2 (trådstartaren)

#93 » 08:22:48, 20-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska se om jag kan fotografera när det blir lite ljusare. Tyvärr svårt att komma åt och ganska skitigt (trots att jag la 6 timmar med hetvattentvätten när jag köpte maskinen), men jag ska se vad jag kan fixa.

Tippbegränsaren består av en induktiv givare nära flakets ena gångjärn samt ett relä. Dessa har jag hittat i 861:ans verkstadshandbok. Finns beskrivet hur man justerar och kontrollerar givaren. I elschemat är det utritat magnetventil till tippbegränsaren, fanns även bild på magnetventil i 860:ans reservdelsförteckning.
Men jag hittar inget mer om tryckluften till tippbegränsaren. :sad:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: DD1524 och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se