MN skrev:Varför krångla när det finns gott om raka 10 oljor? Man vill inte ha multigrade i powershifttransmissioner.
M
Korrekt att man inte ska ha "motor- eller vanliga transmissionoljor" oavsett om de är single grade eller mutigrade. Det behövs en ATF
olja som med sina speciellla viskostetsegenskapet, högt
Viscosity Index (VI),150 till 200, och skjuvnings-stabiltet nödvändigt för en optimal funktion och hållbarhet på power-shift-växellådan. ATF olja har speciella tillsatser som gör att oljemolekylerna inte slits sönder, skjuvas, när lamellkopplingarna slirar sitt "7-dels" varv vid växling. Raka SAE 10 oljor har ett VI på ca 100.
Så förklara gärna varför en rak SAE 10 är bättre än en multigrade SAE10W-30 med ett VI på 140 ?!
Oavsett så kommer det framtida problem "med posten" om man kör på annat än ATF-olja i hydraul-transmissionen