Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Dumper BM 860S tappat drivningen.

160 inlägg • Sida 10 av 11
Diskutera dumprar här

ErikPetersson (trådstartaren)

#136 » 11:42:55, 23-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Än sålänge tätt med denna :) Håller tummar och tår.


Bild



"Hur många slangklämmor skall vi ta?"
" -Ta alla."

Bild
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

2 personer gillar det här inlägget.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B



MN

#137 » 18:09:16, 23-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
MN skrev:Varför krångla när det finns gott om raka 10 oljor? Man vill inte ha multigrade i powershifttransmissioner.

M

Korrekt att man inte ska ha "motor- eller vanliga transmissionoljor" oavsett om de är single grade eller mutigrade. Det behövs en ATF olja som med sina speciellla viskostetsegenskapet, högt Viscosity Index (VI),150 till 200, och skjuvnings-stabiltet nödvändigt för en optimal funktion och hållbarhet på power-shift-växellådan. ATF olja har speciella tillsatser som gör att oljemolekylerna inte slits sönder, skjuvas, när lamellkopplingarna slirar sitt "7-dels" varv vid växling. Raka SAE 10 oljor har ett VI på ca 100.
Så förklara gärna varför en rak SAE 10 är bättre än en multigrade SAE10W-30 med ett VI på 140 ?! :klia: :-/ :popscorn:

Oavsett så kommer det framtida problem "med posten" om man kör på annat än ATF-olja i hydraul-transmissionen


Tror inte jag öht nämnt begreppet VI sa vad skall jag förklara?
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

akkamaan

#138 » 18:37:21, 23-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:
akkamaan skrev:
MN skrev:Varför krångla när det finns gott om raka 10 oljor? Man vill inte ha multigrade i powershifttransmissioner.

M

Korrekt att man inte ska ha "motor- eller vanliga transmissionoljor" oavsett om de är single grade eller mutigrade. Det behövs en ATF olja som med sina speciellla viskostetsegenskapet, högt Viscosity Index (VI),150 till 200, och skjuvnings-stabiltet nödvändigt för en optimal funktion och hållbarhet på power-shift-växellådan. ATF olja har speciella tillsatser som gör att oljemolekylerna inte slits sönder, skjuvas, när lamellkopplingarna slirar sitt "7-dels" varv vid växling. Raka SAE 10 oljor har ett VI på ca 100.
Så förklara gärna varför en rak SAE 10 är bättre än en multigrade SAE10W-30 med ett VI på 140 ?! :klia: :-/ :popscorn:

Oavsett så kommer det framtida problem "med posten" om man kör på annat än ATF-olja i hydraul-transmissionen


Tror inte jag öht nämnt begreppet VI sa vad skall jag förklara?
MN

Du nämnde
raka sae 10 oljor
och
multi grade oljor
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

torbjorn_forsman

#139 » 07:34:48, 24-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

VI är förkortning för viskositetsindex. Ett tal som anger hur mycket oljans viskositet (trögflutenhet) ändras med temperaturen. Ju högre VI desto mindre skillnad mellan viskositeten i kyla och värme.
Av någon outgrundlig anledning specas VI sällan för just motoroljor och transmissionsoljor för fordon, men det anges alltid på oljor avsedda för andra ändamål.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bygert

#140 » 14:50:40, 24-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla hjältar från BM hade ofta en rekommendation om samma olja i hydraultransmission som i motorn. Det är vanligen en bra ide att följa det som står i instruktionsboken, nån tanke finns det ofta bakom. En annan bra ide är att fortsätta med den oljetyp som är i nu. Blandning mellan ATF och motorolja bör undvikas.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

ErikPetersson (trådstartaren)

#141 » 16:23:00, 24-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant att höra om oljan.

Jag har också hört att man bör köra vidare på samma så insatsfilter och 2 dunkar rak 10w kommer på måndag
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

akkamaan

#142 » 20:47:40, 24-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

ErikPetersson skrev:Mycket intressant att höra om oljan.

Jag har också hört att man bör köra vidare på samma så insatsfilter och 2 dunkar rak 10w kommer på måndag

En av anledningarna till att man inte ska använda vanliga tranmsissions- och motoroljor i en powershift-växellåda är att man kan få oönskad slirning på kopplingslamellerna. En ATF olje är konstruerad så att den både smörjer och tillåter/gynnar kontakt- friktion i kopplingslamellerna som är av stål resp sintrad brons. Så att använda en SAE 10 i en power-shift är absolut inte rekommendabelt...
Här en artikel om ATF-oljans "Science Friction"
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

bonnen513

#143 » 21:25:24, 24-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ändå så rekommenderas det i instruktionsböcker?.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

torbjorn_forsman

#144 » 21:47:28, 24-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Ändå så rekommenderas det i instruktionsböcker?.


Tänk på att instruktionsböckerna i fråga har flera årtionden på nacken nu, och det har hänt en hel del på oljeområdet sedan de skrevs. Det kan ha funnits någon anledning att avråda från forna tiders ATF-oljor, eller också specade man motorolja helt enkelt av bekvämlighetsskäl. Kan ju också ha varit frågan om en chef med bestämda - men kanske inte så väl underbyggda - åsikter som ingen vågade säga emot, och så blev det som det blev.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fretchi

#145 » 21:51:38, 24-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har ju funkat med rak 10w i några årtionden också, så det är knappast jättedåligt.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

InläggDetta inlägg har raderats av Joe den 22:27:31, 24-03-2023.

akkamaan

#147 » 23:10:37, 24-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Ändå så rekommenderas det i instruktionsböcker?.

Har hållit på med power-shift och konverter sedan början av 1970-talet och aldrig sett en instruktionsbok rekommendera "motor- eller transmissionsolja". I så fall är det en power-shift med en annan speciell konstruktion som klarar en sån olja. Men alla standard automatiska och halvautomatiska växellådor med våta lamellkopplingar rekommenderas ATF olja.
Länka gärna till en instruktionsbok som du tagit detta från...
ATF oljan är så specifik föruppgiften att man har låtit färga den röd. Det finns även ett system, färgschema, för att se i vilket skick en ATF olja är i.
Bild LÄNK
Vad gäller traktorer så finns det en variant som skall ha HTF olja, HTF=Hydraulic and Transmission Fluid, en kombination av hydraulolja och transmissionsolja. Men det ska inte förväxlas med ATF olja och power-shift transmissioner.
När det gäller transmissionsolja så finns det en variant med likande tillsatser som ATF oljan har, för bättre friktion. Det är en transmissions olja för äxelväxlar där det sitter våta lamellbromsar.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Turbodiesel

#148 » 23:28:34, 24-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
ErikPetersson skrev:Mycket intressant att höra om oljan.

Jag har också hört att man bör köra vidare på samma så insatsfilter och 2 dunkar rak 10w kommer på måndag

En av anledningarna till att man inte ska använda vanliga transmsissions- och motoroljor i en powershift-växellåda är att man kan få oönskad slirning på kopplingslamellerna. En ATF olje är konstruerad så att den både smörjer och tillåter/gynnar kontakt- friktion i kopplingslamellerna som är av stål resp sintrad brons. Så att använda en SAE 10 i en power-shift är absolut inte rekommendabelt...
Här en artikel om ATF-oljans "Science Friction"


Jag tycker att den texten mer behandlar konventionella automatlådor, fiberlameller med delikat styrd & önskad 'slirning' vid växling.

Letar man rekommendationer hos ormoljeförsäljare, finns det snart inte ett enda halt hål på hela fordonet, som klarar sig utan både ditten & datten i tillsatsväg. Ofta för att försöka kurera något som redan havererat, främst på grund av dålig service & överbelastning.

Atf-olja av en specifik typ har fördelen att den uppför sig förutsägbart, tillverkaren konstruerar växellådan efter hur oljan beter sig. inte tvärt om. De provar normalt sett inte alla från Citroëns gröna oljevatten, till 80W-140 GL5 för att se vilken som växlar skapligt efteråt. Tunna oljor är mer beroende av styrd smörjning & mindre lagertoleranser gissar jag.

Moderna powershift & automatlådor (början 90-talet & framåt) har ofta den rekommenderade oljans uppförande vid olika temperaturer (MAP) inlagt i styrboxen. Samt är ofta även kalibrerade efter hur befintliga magnetventiler & kopplingspaket arbetar.

En HT-65 piskar i växeln helt utan strypning, det är nästan så rutorna tappar greppet om sina lister, oavsett röd eller gul olja.

Volvo (CE) själva har hoppat fram & tillbaka med oljerekommendationer genom åren, det är först på senare år som ATF återkommit rakt över i hjullastarna, kanske har de till slut konstruerat växellådan efter oljan, istället för tvärt om?

Cat & Komatsu använde sina varianter av gulololja (typ Q8 T400) under många år, vad de rekommenderar till dagens maskiner vet jag inte.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

fretchi

#149 » 00:03:41, 25-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har vi ju t.ex. en icke-atf SAE 10W som är avsedd för just hydraultransmissioner/powershiftlådor,
Jag får för mig att ATF är allenarådande inom personbilssfären, men inte när det kommer till tunga maskiner.

https://www.agrol.se/vara-produkter/pro ... f-sae-10w/

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

akkamaan

#150 » 01:13:57, 25-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Här har vi ju t.ex. en icke-atf SAE 10W som är avsedd för just hydraultransmissioner/powershiftlådor,
Jag får för mig att ATF är allenarådande inom personbilssfären, men inte när det kommer till tunga maskiner.

https://www.agrol.se/vara-produkter/pro ... f-sae-10w/

Läs min tidigare kommentar om just sån här HTF olja du länkat till. HTF står för Hydraul AND Transmissions Fluid. Används i traktorers bakaxel växel i kombination med hydraulik för t ex 3-punktslyft
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se