Än sålänge tätt med denna Håller tummar och tår.
"Hur många slangklämmor skall vi ta?"
" -Ta alla."
akkamaan skrev:MN skrev:Varför krångla när det finns gott om raka 10 oljor? Man vill inte ha multigrade i powershifttransmissioner.
M
Korrekt att man inte ska ha "motor- eller vanliga transmissionoljor" oavsett om de är single grade eller mutigrade. Det behövs en ATF olja som med sina speciellla viskostetsegenskapet, högt Viscosity Index (VI),150 till 200, och skjuvnings-stabiltet nödvändigt för en optimal funktion och hållbarhet på power-shift-växellådan. ATF olja har speciella tillsatser som gör att oljemolekylerna inte slits sönder, skjuvas, när lamellkopplingarna slirar sitt "7-dels" varv vid växling. Raka SAE 10 oljor har ett VI på ca 100.
Så förklara gärna varför en rak SAE 10 är bättre än en multigrade SAE10W-30 med ett VI på 140 ?!
Oavsett så kommer det framtida problem "med posten" om man kör på annat än ATF-olja i hydraul-transmissionen
MN skrev:akkamaan skrev:MN skrev:Varför krångla när det finns gott om raka 10 oljor? Man vill inte ha multigrade i powershifttransmissioner.
M
Korrekt att man inte ska ha "motor- eller vanliga transmissionoljor" oavsett om de är single grade eller mutigrade. Det behövs en ATF olja som med sina speciellla viskostetsegenskapet, högt Viscosity Index (VI),150 till 200, och skjuvnings-stabiltet nödvändigt för en optimal funktion och hållbarhet på power-shift-växellådan. ATF olja har speciella tillsatser som gör att oljemolekylerna inte slits sönder, skjuvas, när lamellkopplingarna slirar sitt "7-dels" varv vid växling. Raka SAE 10 oljor har ett VI på ca 100.
Så förklara gärna varför en rak SAE 10 är bättre än en multigrade SAE10W-30 med ett VI på 140 ?!
Oavsett så kommer det framtida problem "med posten" om man kör på annat än ATF-olja i hydraul-transmissionen
Tror inte jag öht nämnt begreppet VI sa vad skall jag förklara?
MN
ochraka sae 10 oljor
multi grade oljor
ErikPetersson skrev:Mycket intressant att höra om oljan.
Jag har också hört att man bör köra vidare på samma så insatsfilter och 2 dunkar rak 10w kommer på måndag
bonnen513 skrev:Ändå så rekommenderas det i instruktionsböcker?.
bonnen513 skrev:Ändå så rekommenderas det i instruktionsböcker?.
akkamaan skrev:ErikPetersson skrev:Mycket intressant att höra om oljan.
Jag har också hört att man bör köra vidare på samma så insatsfilter och 2 dunkar rak 10w kommer på måndag
En av anledningarna till att man inte ska använda vanliga transmsissions- och motoroljor i en powershift-växellåda är att man kan få oönskad slirning på kopplingslamellerna. En ATF olje är konstruerad så att den både smörjer och tillåter/gynnar kontakt- friktion i kopplingslamellerna som är av stål resp sintrad brons. Så att använda en SAE 10 i en power-shift är absolut inte rekommendabelt...
Här en artikel om ATF-oljans "Science Friction"
fretchi skrev:Här har vi ju t.ex. en icke-atf SAE 10W som är avsedd för just hydraultransmissioner/powershiftlådor,
Jag får för mig att ATF är allenarådande inom personbilssfären, men inte när det kommer till tunga maskiner.
https://www.agrol.se/vara-produkter/pro ... f-sae-10w/
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster