Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Frågor Volvo 5350B 6x6

37 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera dumprar här

Hittarp

#16 » 19:41:36, 19-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej du. Vad bra att det verkar lösa sig. Tror att axeln är seghärdad och att splinesen möjligen varit induktionshärdad. Behövs ju egenteligen ingen härd om grejorna sitter med lite presspassning.
Lite orolig för att svetsning kan försvaga axeln men vi håller väl tummarna.
Den bakre nippeln har jag förlängt med ett hemmagjort rör på typ 8cm så att man kommer åt den. Den främre sitter där den sitter men har man bytt lager en gång så smörjer man även om det är j-kligt att komma åt.
Ser fram emot upplösningen.
Hittarp
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:19, 23-05-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10 BHD
CAT M315 VA
EC 140 BLCM
Volvo 5350B 6x6
LJUNGBY L11
Volvo EL70C
ÖSA 250
250 Supereva
TJ 1110
Valmet 8750
Valmet 8100



Christoffer Karlsson (trådstartaren)

#17 » 19:59:06, 23-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var allt monterat som en dags körning i jäklig terräng, då ca 25km landsvägskörning till arbetsplatsen.

Gick betydligt tystare, dock är där nåt i viss belastning kommer ett skorrande, men när man pressar fullt på raka eller nerför e den tyst som en personbil (jaja nästan iaf :grin: ) .

Har en fundering, har jue längsgående diffspärrlampan som blinkar lite från o till, speciellt vid lastning, när det börjar gunga lite, då kan den börja lysa helt, undrar ifall det e så att diffspärren på fördelningslådan behöver justeras, att det e där skorret kommer samt att det inte verkar villa i eller ur?? hmm. :?
Några ideer om vad man skulle kunna ta o kolla o testa?

Är som det skulle skrammla lite när den lägger i vissa växlar 4-5an kommer ett "skrammel" när han lägger i nån av dom men sen tystnar det, borstsett från att det kommer det där skorret/skrammlet vid vissa belastningar/hastigheter.

Annars var det en jäkla skillnad från förut med nya stödlager i midjan.

Imponerad dock av att parkeringsbromsen justerade sig själv :thummar:
Mvh/
Christoffer
Christoffer Karlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:12, 30-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 312C
Cat M312
Cat 303 CCR
New Holland T5050

Hittarp

#18 » 00:35:53, 24-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar ju blivit ganska bra.
Kolla i verkstadshandboken på det här med längsdiffen. Tänk på att den läggs i av P-broms. Inte säkert att den kuggar i här alltid då man står stilla. Kan även bara vara givarjustering. Vår blikar också då och då trots justering men han driver ju så jag har slutat bry mig.

Vi har lite "skorr" kvar i våran om man pressar den olastad. Med last inget alls. Tror på däcken här.

Däremot har vi et j-vla liv från drivhjulsberoende kraftuttaget. Troligtvis lagerhaveri här men har inte orkat kolla på detta ännu.

Jag provade med ny självjusterande hävarm till P-broms men har för mycket glapp i midjan för att det skall funka bra så grattis du har ok midjebussningar.
Hittarp
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:19, 23-05-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10 BHD
CAT M315 VA
EC 140 BLCM
Volvo 5350B 6x6
LJUNGBY L11
Volvo EL70C
ÖSA 250
250 Supereva
TJ 1110
Valmet 8750
Valmet 8100

Christoffer Karlsson (trådstartaren)

#19 » 19:08:01, 08-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä nu blir man fan trött..

Tog mig tid att kika över allt lite till, visade sig att det bara var att ta ner allt igen o efterdra mutter j-vlarna, dom gick att skruva på för hand trots ett rejält rör vid åtdragning. Så plocka bort igen (gick väldigt snabbt denna gång) bort med muttrarna, o såg att splinsen har fixat grader/avtryck på baksidan av mutter, så slipa detta plant o drog dit, märktes att det gick att dra mer, fan att man inte kollade direkt. nåja..

DOCK till det stora problemet, kollade oljan i lådorna ok här med mängd, kanske lite lite i främra växellådan, men i fördelningslådan var mängden ok FAST med metallspån i, O inte så lite heller, pluggen full samt i oljan som kom ut, hmm....var ska man börja med att kolla, överös mig med förslag! :???: Eller e det bittra sanningen att det bara e o riva ner lådfan o renovera?
Nån som gjort detta? Har manual på den så inga probs men alltid bra med tips.

Fick förövrigt veta hur det känns att få parkeringbromsen anlaggd vid full fart 50km/h på väg, parkeringsbroms slangen hoppa ur, voi voi vill inte va med om det igen :P
Mvh/
Christoffer
Christoffer Karlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:12, 30-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 312C
Cat M312
Cat 303 CCR
New Holland T5050

Hittarp

#20 » 15:24:58, 11-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aldrig kan van vara riktigt glad. Känner igen det här med alltings jävlighet. Om det kan vara till nån tröst fick jag samma upplevelse förra veckan fast på en skogsmaskin. Lite konstigt med oljetrycket så vi kolla sugsilen och här fanns det saker, stora och små. 300 slangj-vlar över lådan och bort med oljetanken. Skruva och blodiga händer så var lådan ute på två dar. Lika lång tid att skruva ut reserven från en annan men här klippte vi slangarna. Nu är skiten igång igen.

Har aldrig haft fördelningslådan ute på dumpern men det var renoverat en gång när vi köpte vår. Mitt tips är att ta ner skiten och kolla i den lite grovt. Hittar du alltför mycket problems blir det nog till att ringa TK-traktordelar. Du vet ju vad Swecon ska ha för lite delar till midjan.

Hoppas det löser sig.
Hittarp
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:19, 23-05-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10 BHD
CAT M315 VA
EC 140 BLCM
Volvo 5350B 6x6
LJUNGBY L11
Volvo EL70C
ÖSA 250
250 Supereva
TJ 1110
Valmet 8750
Valmet 8100

Hittarp

#21 » 21:29:28, 07-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Christoffer

Hur har dett gått med spånen i växellådan. Blev ju helt tyst. Har du fått ordning på grejorna eller brötit ihop helt?
Hittarp
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:19, 23-05-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10 BHD
CAT M315 VA
EC 140 BLCM
Volvo 5350B 6x6
LJUNGBY L11
Volvo EL70C
ÖSA 250
250 Supereva
TJ 1110
Valmet 8750
Valmet 8100

Christoffer Karlsson (trådstartaren)

#22 » 14:15:37, 10-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenixen!

Det går väl bra på ett sätt, har tagit isär lådan, konstaterat att nedre axellagret har roterat i sitt säte, därav spånor, och det var jue inte så lite det hadde "snurrat" heller, 3mm glapp :uupps: . men nu är det ursvarvat och en tunn 2mm hylsa är ner pressad runtom det, så nu är det tajjt.
Däremot var lagren i mkt bra skick, dock var lagerspelen fel, hmm, 5,6mm istället för tillåtna 0,03-0,13, men lite om shimsning och det verkar ok.

Däremot hittade jag också brons spån, och det var från hög/låg skiftesgaffelns glidbussningar, ena var helt nernött, och andra inte alls, lite konstigt dock, men fick syn på en del grader på glidytan, slipduk och sen var det ok det med.

Hittade ännu ett fel, och det var att diffspärren inte var ordentligt ihakad i diffspärrs gaffel (den lufttrycksmanövrerade)

Nu är det åtgärdat och dom lager som gått för lätt i sina lager säten har fått en droppe loctite lagerlåsning.
Samt bytt diverse, o-ringar, nya glidbrickor i diffen, nya glidbussningar till skiftesgaffeln, samt alla stefor och fett tätningar.

Så bara jag får lyft dit den nu ska det kanske hända grejjor :)

Dock inte alls en komplicerad bit att ta isär och renovera.

Återkommer med testrapport över hur det funkar ifall den går finare :)
Mvh/
Christoffer
Christoffer Karlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:12, 30-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 312C
Cat M312
Cat 303 CCR
New Holland T5050

Christoffer Karlsson (trådstartaren)

#23 » 21:56:02, 20-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då var den igång o kört lite.

Lådan vart tyst o fin, dock efter bara 20 mins körning kom nästa problem, parkeringsbromsen verkar ha haverera på nåt sätt, hela ena belägget var nernött, SNETT dessutom, suck ja, dock kan det bero på glapp i midjan, fram o tebaks ett spel på ca 1cm, går detta att få shimsbrickor bakom muttern? nån som vet?
Dessutom verkar hela parkeringsbromscylindern vara väldigt glapp/lös, hmm..
Ja det e tur att nerverna e långa, ibland :bira:

Blir ett återkommande igen tror jag efter lite mera meck :uupps:
Mvh/
Christoffer
Christoffer Karlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:12, 30-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 312C
Cat M312
Cat 303 CCR
New Holland T5050

Hittarp

#24 » 22:03:09, 21-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ju bra att lådan funkar igen.
P-bromsen är ju ett jäkla missfoster då glappet aldrig minskar på en maskin. Vetefan hur dom tänkt. Har för mig att jag nämnt att självjusterande arm inte funkar då. Jag justerar manuellt. Får prova mig fram. När jag märker att den inte håller vid lastning får jag spänna ett kvarts varv. Glöm inte att känna på skivan efter justering. Kolven ska nog va lite lealös för att ta upp snedställnignar, inget att bry sig om.

Nå ja, kan ju vara kul att höra lite hur det går till att byta midjebussningar, blir väl dags för mig med nån gång.(Tror att det finns olika mått här beroende på slitaget på tuben.)

Har själv fått tillbaka mina vibrationer på maxhastighet utan last. Tror fan på däcken eller nåt problem med höger hjullager. Får se om jag får tid att riva dän nån dag.
Har bänt på alla kardaner men inte hittat nåt. Frekvensen tyder på nåt med ganska högt varvtal. Skulle även kuna vara pinjongen fram men oljan är kanon i framaxeln. Brukar ju ge sig till känna med ett dunderhaveri förr eller senare. Den som lever få se.

Magnus
Hittarp
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:19, 23-05-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10 BHD
CAT M315 VA
EC 140 BLCM
Volvo 5350B 6x6
LJUNGBY L11
Volvo EL70C
ÖSA 250
250 Supereva
TJ 1110
Valmet 8750
Valmet 8100

Christoffer Karlsson (trådstartaren)

#25 » 12:06:44, 22-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då var parkeringsbromseriet rivet, och voi undra på att det lät o streta , ena belägget hadde fallit ner från glidbrickorna och emellan skivan, var metall mot metall och böjjt en 1cm hela belägget, j*vla rakkel grejjer :cool: . Nya belägg hemma på måndag och sen sjustera, får va max 2,5mm glapp i glidet på oket, var dock BETYDLIGT mer.

Jo du nämnde om parkeringsbromsen förut när jag bytte axel lagringarna i midjan, dock sjusterade min sig med en gång, men vart tydligen nåt knas på vägen, nåja får se vad som sker efter nya beläggen är där o allt är gjort enligt "boken" :smile:

Angående midjebussningar så var det jue inte heller konstigt att det va glapp, mutter fan bakom skivan va jue LÖS o gick att snurra med en mejsel :x . Den som ska sitta med 1000nm! Morr morr, men nu börjar det falla på plats allt iaf.

Dock är nog ett midjebussningsbyte aktuellt i framtiden! E nog inte så mkt jobb att göra det, bara man har grejjer att palla upp med o lyfta med så går det galant.
Undrar dock om dessa midjebussningar går att svarva till av blybrons material? Nya var dessa 13000kr ST inklusive 22% moms (Finland)
Dock så får man jue hela dragröret inklusive ALLA bussnignar nya från BA Trading för 34000kr + moms bytes då förståss.

Kanske dags att börja ta bilder på allt man gör, underlättar jue för andra i framtiden :dancing_geek:
Mvh/
Christoffer
Christoffer Karlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:12, 30-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 312C
Cat M312
Cat 303 CCR
New Holland T5050

Christoffer Karlsson (trådstartaren)

#26 » 16:35:38, 07-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu måst jag få förslag, har som sagt lådan, p-broms, mellanaxel lagringar, renoverade, men ett förbannat metalliskt skorrande vid full gas, DOCK inte om man har i låga, då går den för j*vla tyst!
Undrar om det är nåt hjullager eller krokig kardanaxel, hmm...

Tycker att ifall det skulle vara huvudväxellådan skulle det måsta låta vid låga i fördelningslådan eftersom den har jue fortfarande samma fart på då den går igenom alla växlar...

En annan underlig sak, efter en lång körning är alla nav varma utom dom på bakersta axel, dessa var iskalla ??!?!?!?! förklara det :cool:

ja man blir jue fan galen, snart säljer jag o köper en Terex :P
Mvh/
Christoffer
Christoffer Karlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:12, 30-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 312C
Cat M312
Cat 303 CCR
New Holland T5050

Hittarp

#27 » 18:29:54, 07-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja som du redan vet finns det en maskin till med samma fenomen, tycker att det lutar åt högersidan också. När jag fixat till mellanlagringen skall jag demontera kardanen i midjan och till bakaxeln och köra för att en gång för alla utesluta midjan.
Jag skall även riva dän locket på höger fram för att spänna hjullagret. Ganska enkel opr. som du kan testa.

Min går också tyst på lågen, endast problem på 5:an hög. Tror att han är ganska sleten här. Tjuter i kraftuttaget ovanpå lådan också. Förmodligen kass lager här.
Du som har renoverat, är det nållager här?
Hittarp
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:19, 23-05-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10 BHD
CAT M315 VA
EC 140 BLCM
Volvo 5350B 6x6
LJUNGBY L11
Volvo EL70C
ÖSA 250
250 Supereva
TJ 1110
Valmet 8750
Valmet 8100

Christoffer Karlsson (trådstartaren)

#28 » 21:37:15, 07-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är då märkligt, blir nog samma för mig, köra med diverse kardaner borttagna för att utesluta det ena efter det andra, ska också prova ta bort midje kardan samt kardan till framaxel o köra lådan o se vad som händer, är jue inte så svår o stor operation att ta bort kardanerna.

Näpp, två kullager, men hadde aldrig isär markberoende pumpdrivningen då alla lager verka ok, rengjorde, olja och testa. Däremot kan jue förståss pumpen i sig ha en del ljud, min var trög att dra för hand, men det ska nog va rätt trögt har jag för mig, inte undersökt detta nåe mer, var så säker på att det var lådan som ställde till det i kombination med p-broms samt lös midjemutter, men ikke!

PS, ska kolla lagernummren åt dig så fort jag går förbi hyllan i garaget, då jag sparade båda för framtida referenser.

Kan jue va bra o vet vad du får lager för, finns jue KOYO, SKF, TIMKEN man kan säkert åka runt o höra, tror jue mest på SKF dock.

Aha så det e ingen större operation att kolla hjulager? Fan skulle behöva en manual på axlarna också!

Men det e klart att efter man kollat upp med borttagna kardaner hit o dit så e det nog inte så dumt att lyfta på nav locken o ta sig en titt!


En sak till gällande renovering av fördelningslåda, finns jue reservdelar för 652 och 652b i B ändra glidbrickor till rull/nållager brickor i diff samt vid oljefördelningsröret, undrar om dessa senare delar är direkt passande till äldre 652. Min är den äldre.


Även växellådan finns jue med Allisson samt senare ZF transmission, samma här kanske att ifall man byter så tror jag den senare passar direkt i?! nån som vet 100%?
Mvh/
Christoffer
Christoffer Karlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:12, 30-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 312C
Cat M312
Cat 303 CCR
New Holland T5050

Björn.O

#29 » 22:01:50, 07-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni kanske skulle prova en sån här: http://www.etoolcart.com/steelman-chass ... e6600.aspx
Avlyssnings apparat med 6 olika mikrofoner som man fäster på olika ställen och sen väljer man med en ratt vilken man lyssnar på.

Jag har provat en och det hörs förjäkla tydligt faktiskt ! Ganska kul att lyssna på hur det låter i växellådan när man kör.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Christoffer Karlsson (trådstartaren)

#30 » 22:03:09, 16-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det sku kanske inte va så dumt :grin: !

Hittarp: här e midje/mellanaxel lager nummren: SKF 6312-Z, SKF 6412. Det är allt som stod på mina lager.
:cool:


Efter lite googlande: http://www.skf.com/skf/productcatalogue ... 1050050312

http://www.skf.com/skf/productcatalogue ... 1010020412
Senast redigerad av Christoffer Karlsson 22:05:12, 16-09-2009, redigerad totalt 1 gång.
Mvh/
Christoffer
Christoffer Karlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:12, 30-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 312C
Cat M312
Cat 303 CCR
New Holland T5050


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se