Tjenixen!
Det går väl bra på ett sätt, har tagit isär lådan, konstaterat att nedre axellagret har roterat i sitt säte, därav spånor, och det var jue inte så lite det hadde "snurrat" heller, 3mm glapp
. men nu är det ursvarvat och en tunn 2mm
hylsa är ner pressad runtom det, så nu är det tajjt.
Däremot var lagren i mkt bra skick, dock var lagerspelen fel, hmm, 5,6mm istället för tillåtna 0,03-0,13, men lite om shimsning och det verkar ok.
Däremot hittade jag också brons spån, och det var från hög/låg skiftesgaffelns glidbussningar, ena var helt nernött, och andra inte alls, lite konstigt dock, men fick syn på en del grader på glidytan, slipduk och sen var det ok det med.
Hittade ännu ett fel, och det var att diffspärren inte var ordentligt ihakad i diffspärrs
gaffel (den lufttrycksmanövrerade)
Nu är det åtgärdat och dom lager som gått för lätt i sina lager säten har fått en droppe loctite lagerlåsning.
Samt bytt diverse, o-ringar, nya glidbrickor i diffen, nya glidbussningar till skiftesgaffeln, samt alla stefor och fett tätningar.
Så bara jag får lyft dit den nu ska det kanske hända grejjor
Dock inte alls en komplicerad bit att ta isär och renovera.
Återkommer med testrapport över hur det funkar ifall den går finare