Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

oljebyte hydraultransmission volvo 861

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dumprar här

bangt (trådstartaren)

#1 » 20:33:53, 02-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

har bytt olja och filter i dumpern,har för mig att jag läst någonstans att det borde gå 18l i den vid ett byte, tömde i den ca 13l.
körde den en stund och peta i alla växlar sedan väntade jag en stund innan jag kollade,då var det för mycket på stickan.
tror det har varit nån atf i den men nu satte jag i en rak 10 olja,ska man skölja ur den och byta igen efter en stund?
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008



LeifAndersson

#2 » 20:37:42, 02-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytt filter också?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bangt (trådstartaren)

#3 » 20:40:06, 02-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

japp,och rengjorde sugsilen också.
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

LeifAndersson

#4 » 21:01:16, 02-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mysko, i 860:in ska det gå 17l vid byte inkl. filter. Borde vara samma i 861. :klia:
Ska se om jag har någon spec på 861, har själv bara haft 860 så uppgifterna på dessa ligger i "arkivet". 861 får jag leta upp bland div. samlade handlingar på BM maskiner.
Har du bytt oljetyp ska du absolut byta olja minst 2 ggr på raken när det inte går att tappa av turbinen så oljeblandningen blir stor om du inte satsar på upprepade byten. Det är 5l som inte går att tappa av ur transmissionen som kommer att blanda sig med nya oljesorten, så även efter två raska byten har du olja med osäkra egenskaper när de fortfarande är blandade. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bangt (trådstartaren)

#5 » 21:18:08, 02-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

hittade boken på 861an.ska gå 18l vid byte och 22 totalt.ska man slå i 18l eller följa stickan?kan finnas en möjlighet att det är fel stick eller att röret är avkortat :klia: volymen borde ju stämma... vad kan hända om det är för mycket olja i den?
ska byta oljan igen för den var lite röd av atf än.kanske dumt att inte köra med samma som förut :klia:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

LeifAndersson

#6 » 21:51:35, 02-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett jäkla bekymmer det där! Det ska ju stämma om du fyller 18l, men om det blir alldeles för hög nivå är det inte heller bra. Risk för överhettning och överbelastade tätningar i lådan. Du får undersöka sticka och rör till den och försöka lura ut om något är fel där. Kan man inte lita på oljestickan blir det marigt att hålla koll på nivån sedan! Om du inte hittar något som är uppenbart fel på din maskin så får du söka upp en annan 861 och jämföra sticka och rör.
Om det vore min maskin skulle jag inte köra den utan att vara övertygad om att nivån är den rätta.
Om det var rätt eller fel att byta oljesort i din transmission är ingen idé att fundera på, nu är det SAE10 som gäller, nu är det bara frågan om att få den så lite utblandad med annan olja som möjligt. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bangt (trådstartaren)

#7 » 20:42:52, 03-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack leif,snackade med en gammal meck idag,han påstod att man inte fick mera än 10-12l ur dom vid byte.
kollade upp hur mycket som jag tappade ur och det var ca dom litrarna,kollade stickan innan oljebytet och nivån var som den skulle.
körde den lite idag och tappade ur den ikväll,kanske tar ett byte till efter ett tag.

hittade lite små bitar i oljan, dom var i formen som delade oringar (halvmånar) ca 1cm långa,kändes nästan som bakelit.
det var 3-4 stycken,va kan det va för roligt? :klia:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

LeifAndersson

#8 » 07:22:11, 04-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det mesta man hittar i transmissionen brukar komma från startmotorer som tappat något.
Men känner inte igen det du beskriver.

Snackade med en granne som har en 861 och han säger att det blir en "skitskvätt" kvar i en 20l dunk när han byter i sin. :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bangt (trådstartaren)

#9 » 16:12:47, 04-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

fyllde i den i morse och då fick jag dit ca 15l.tror returslangen från svänghjulet var boven,det blev kvar en hel del där.
ska köra lite nu så ska jag byta igen. tack så länge :thumme:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se