Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Demontera växelspakslänkage på ASJ TD80

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dumprar här

ASJ (trådstartaren)

#1 » 20:02:54, 15-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Fick problem med växelspaken i min ASJ TD80 idag. Gick inte att få i backen och växellägena blev förflyttade, så jag gav mig på det omedelbart. Alla gummidamasker visade sig vara fullständigt kass så jag vill ta ned alltihop för rengöring och renovering.

Fråga 1 till maskinisterna är hur växelspaken tas bort? Se bild nedan. Man kan endast se med hjälp av spegel under spakfästet så jag undrar om konstruktionen är bekant? Räcker det att skruva loss spakfästet uppifrån, eller kan det finnas någon sprint eller annat att ta bort?


Bild

Bild
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck



ASJ (trådstartaren)

#2 » 20:39:40, 16-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var enkelt, bara att lossa 2 skruvar vid spaken och lyfta upp den. Tyvärr gick det inte av flera skäl att få loss länkstången , så jag bytte en brusten fjäder på plats i länkhuvudet . Lätt som en plätt trodde jag, men växellägena är fortfarande fel, det verkar som om något förskjutits inne i växellådan när jag slet i spaken för att försöka få in backen. Det går fortfarande inte att få i 2:an, 4:an och backen.

Vet någon om ASJ byggde denna växellåda själva, eller om det är någon BM-produkt? Den är 4-växlad + back.

/ASJ
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se