Sida 1 av 1

Engson 666B Dumper

InläggPostat: 18:08:31, 01-05-2004
av Ostjohan
Någon här som känner till och har nåt att berätta om Engson 666B dumper årsm.-81?

-Tacksam för positiva / negativa kommentarer...

Går i nyförvärvstankar...

/Johan.

Sv: Engson 666B Dumper

InläggPostat: 21:54:01, 13-05-2009
av JanBryntesson
Det är en bra maskin. :driver:
Det är som vanligt att kolla balja,transmition och midja :!:
Men den kan vara litte törstig på diesel p.g.a v8 men går som en dröm

InläggPostat: 00:05:36, 14-05-2009
av Marcus Atlas Kjellkvist
Riktigt trevlig dumper. Fränt med V8. Startar hur lätt som hällst. Dock bör kollas om luftbälgarna e hela på framaxeln. Hör hur 4-hjulsdriften låter o fungerar. Dom e lite känsliga när de gäller 4-hjulsdriften. Diffarna fungerar. Kan läcka igenom diesel vid spridarna. Då de invändiga spridare så resulterar de i blaskig motorolja. Annars e de en frän dumper. Går o burna med på asfalt.

InläggPostat: 09:07:00, 14-05-2009
av Gregerr
Skulle gärna sett några bilder.....Tack. :grin:

Sv: Engson 666B Dumper

InläggPostat: 17:50:44, 19-05-2009
av JanBryntesson
litte bilder från vintern 09
Bild

Bild

Bild

Sv: Engson 666B Dumper

InläggPostat: 00:08:39, 25-05-2009
av Björn.O
Hur ligger det till egentligen med Engson dumprarna, var det en svensk konstruktion med Cat komponenter ?? Och isådantfall varför gjorde man den, Cat hade väl egna dumprar ?
Nån som vet ?

Re: Engson 666B Dumper

InläggPostat: 06:47:18, 13-11-2013
av O.G
Ja jag är oxå nyfiken på deras historia och bränsle förbrukning mm?

Re: Engson 666B Dumper

InläggPostat: 20:38:30, 14-11-2013
av OLA56
Fritt ur minnet.
När Caterpillar kom med grävmaskiner ( 1973?) hade Caterpillar inga egna dumprar. Dumprar var "något svenskt påhitt". Svenske entreprenören ville köpa ( och serva ) grävmaskiner och dumprar på samma ställer. Caterpillars återförsäljare Engström & Nilson tog då fram en egen dumper. Man värvade en konstruktör bl.a.
1975 (?) presenterades den nya dumpern, Engson 666. Den nya dumpern var långt före Volvo BMs 860, - Luftfjädring på framaxeln, 50km/h - . Dumpern var spärrad och registrerades som traktor och kärra (spärren plockades många gånger bort). 1977-1978 kom en B-variant, större korg mm.
I början på 1980-talet köpte Caterpillar den engelske tillverkaren DJB som tillverkade dumprar, baserade på Caterpillar komponenter. Caterpillar fick egna dumprar. Engson kunde då, som Caterpillaråterförsäljare, inte ha en egen dumper, utan dumperkonceptet såldes vidare - Aveling Barford RX25. Sedan har det sålts vidare.

De sista Engson-dumprarna kunde man få registrerade som lastbil.

Motor: Caterpillar 3208
Växellåda: Allison ...
Drivaxlar: ?

Detta var, som sagt, lite fritt ur minnet, finns säkert fel. Kommer inte ihåg allt.

Ola 56

Re: Engson 666B Dumper

InläggPostat: 19:03:00, 15-11-2013
av O.G
Tack för det utförliga svaret! Alltid intresant med maskin historia!

Re: Engson 666B Dumper

InläggPostat: 10:37:03, 08-10-2015
av Dannebalsta
OLA56 skrev:Fritt ur minnet.
När Caterpillar kom med grävmaskiner ( 1973?) hade Caterpillar inga egna dumprar. Dumprar var "något svenskt påhitt". Svenske entreprenören ville köpa ( och serva ) grävmaskiner och dumprar på samma ställer. Caterpillars återförsäljare Engström & Nilson tog då fram en egen dumper. Man värvade en konstruktör bl.a.
1975 (?) presenterades den nya dumpern, Engson 666. Den nya dumpern var långt före Volvo BMs 860, - Luftfjädring på framaxeln, 50km/h - . Dumpern var spärrad och registrerades som traktor och kärra (spärren plockades många gånger bort). 1977-1978 kom en B-variant, större korg mm.
I början på 1980-talet köpte Caterpillar den engelske tillverkaren DJB som tillverkade dumprar, baserade på Caterpillar komponenter. Caterpillar fick egna dumprar. Engson kunde då, som Caterpillaråterförsäljare, inte ha en egen dumper, utan dumperkonceptet såldes vidare - Aveling Barford RX25. Sedan har det sålts vidare.

De sista Engson-dumprarna kunde man få registrerade som lastbil.

Motor: Caterpillar 3208
Växellåda: Allison ...
Drivaxlar: ?

Detta var, som sagt, lite fritt ur minnet, finns säkert fel. Kommer inte ihåg allt.

Ola 56


Bra minne. Jag jobbar på en firma som i dag heter MacGregor, som en gång i tiden hette Nordströms Linbanor.
Dumpern togs fram av just Nordströms Linbanor i Enköping åt Engströms & Nilsson, om jag inte missminner mig så var vara man systerbolag på den tiden.
Redan när den premiärvisades på en tillställning i Eskilstuna så var den inregistrerad som lastbil, med en toppfart på hela 70km/h. Vilket fick Volvofolket att sätta kaffet i halsen.

Danne

Re: Engson 666B Dumper

InläggPostat: 10:43:09, 08-10-2015
av 63an
Nordströms linbanor är man bekant med, de hade rörpostsystem bl.a. 125mms diameter på tuberna å ända upp till mer än metern långa som kunde transportera rullade ritningar. Gammal teknik på styrning å växlar men gick som fan när allt var just :thumme:

Re: Engson 666B Dumper

InläggPostat: 20:24:44, 08-10-2015
av rospigg
Ohoj!

Ett rörpoströr som är en meter långt är väl knappast något att "skriva hem om" :mrgreen:
Det fanns en 666 här i byn, den knallade på i 80 knyck. Hade ett stort "V" i grillen. V var av polerat rostfritt som min far gjort.
/Rospigg

Re: Engson 666B Dumper

InläggPostat: 21:22:45, 08-10-2015
av qqq
O.G skrev:Tack för det utförliga svaret! Alltid intresant med maskin historia!

Ja verkligen. Alltid intressant med maskinhistoria. Man får en helt annan förståelse hur och varför olika (tekniska) konstruktioner uppstod och utvecklades. :bira:

Re: Engson 666B Dumper

InläggPostat: 22:29:27, 08-10-2015
av 63an
Du har rätt ! Jag höjer längden till 1500mm å inget annat, är nog ganska långa tuber än idag vill jag påstå! :back_to:

Re: Engson 666B Dumper

InläggPostat: 20:25:37, 01-01-2017
av Skogsjonas
Hej!

Jag har skaffat en Engson 666. Någon som vet om det låter att få tag på en instruktionsbok?

Vanliga fel?