Kallt ute... Lika bra att fortsätta i verkstan... Midjan kanske man skulle fixa... Har glappat ända sedan maskinen kom till gården men sällan man haft större besvär av det. Men kanske bäst att fixa innan man är ner i godset och nöter...
- Uppmätt glapp kring 4 mm både uppe och nere så totalglapp 8 mm. Pendelleden är inte klockad men har inte märkt nåt grövre glapp där. Kanske den rent av var rullagrad... osäker... får kolla litteraturen i morgon...
- Renoverar också högra sidans styrcylinder så att den får expandertappar. Alla tappar i midjan är gjorda av vanligt axelstål så jag undrar om inte nån bytt här redan... Knappast skulle man väl montera ohärdade tappar från fabrik, speciellt på en sån produktionsmaskin. Svårt att bedömma enbart genom att granska tapphuvudenas svetsfogar, fogarna överlag på maskinen är ganska ojämna... Bussningarna är i mässing, så det är ju lite billigt också...
- Har inte bestämt än om jag skaffar nya tappar(kanske samma firma har...) eller om jag bygger expander... 90 mm härdad å slipad axel har jag i varje fall inte i lager så nånting måste beställas. Övre tappen skulle enkelt gå att byta till expander. Den nedre däremot fodrar nog en hel del planering då det på samma tapp finns ledpunkt för framaxelns fjädrande hjälpram. Borde ju bussa om den också i samma veva men vet inte än om jag orkar dra projektet så långt...
- Samtidigt passar jag på att bygga om infästningen till avgasstosen som ska täta mot flaket...
- Samtidigt ska jag kolla lite på dropboxen. En axeltätning måste bytas. Eventuellt gör jag om lådans infästning för det verkar som drivaxeln genom midjan bottnar då man svänger fullt och fjädringen slår i botten. Infästningen är sprucken återigen...