Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Nyförvärv: Kockums 414B

924 inlägg • Sida 2 av 62
Diskutera dumprar här

Conny Kolsjö

#16 » 22:27:22, 20-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byggt om till 6x6??? Nä tricket är att inte sjunka ner i en åker till ex :wink: Har faktiskt varit med om att jag kommit längre i skiten än en 6 wd då den var tyngre och sjönk så långt att det inte hjälpte med två extra drivande hjul :mrgreen: Men det vore trevligt att kunna backa upp på ett redan tippat lass och tippa ett par till ibland för det är svårt men inte omöjligt med 6x4 :wink: (man får ha seriös grund gas fullt+ alltså :mrgreen: ) Har sneglat lite på 414B då den har mycket motor i förhållande till storlek samt boggilådor och relativt lågbygd korg. Men ekonomi avdelningen har prioriterat annat :/

Bild
Sätter man bara tassarna rätt så är dom ganska kompetenta :wink:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528



ja-bond77 (trådstartaren)

#17 » 20:42:31, 25-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe... Jo, men nog skulle jag gärna ha lite större tassar ändå, även fast(eller pga?) jag har 6wd - och tung korg dessutom...


Nåja, lite har man fått omskött i alla fall... Rengjort motoroljans centrifugalfilter och även luftfiltret, där var det visst ett redigt lass med damm. Dessutom olja! :uupps: Kände inte nåt speciellt stort radialspel i turbon, men tydligen har det en tendens att mata på... Dessutom ryker den blått som en borstbindare eller hur man säger. :mrgreen: Får nog ta o kolla turbons returrör till att börja med, svårt att se vad man gräver i dimman kan jag tänka. :mrgreen:
Bild
Verkar som man måste ha hyffsat motlut innan man får oljan in till filtret, oljig rand i högerkanten som legat neråt på filtret.

Här kommer en intressant iakttagelse: Förra ägaren/handlaren (tror jag) har i brist på thermostart monterat "eterstart". :mrgreen: Jädrar vad bonden tappade hakan när man skulle starta o köra av trailer, chauffören matade på riktigt duktigt med sprejen för att få igång skiten! :uupps: Vad har man gått och skaffat sig för totalrenovering här nu, tänkte man... :svettas: MEN: Nu har det visat sig att installatören troligen inte visste vad han gjorde, för motorn startar hur jädra lätt som helst!!! :hurra: Förutsatt att man kommer ihåg att trycka in "köldstarten" i mitten på den gyllenfärgade plåten på pumpen.
Bild
"Köldstart" säger jag här, men den uppför sig i mitt tycke inte som nån köldstart jag använt tidigare. Det verkar vara stört omöjligt att få motorn att "tända" alls utan den intryckt! Nån som kan förklara denna manicks funktion. Pumpen har stopp- och gasreglage i övrigt. Gyllene dosan verkar ha ett membran som påverkas av trycket i insugsgrenröret, antar att det har nåt med turbotrycket att göra? :klia: Nån som vet om manicken i fråga ska ha en magnetspole eller luftklocka monterad? Känns inte speciellt lyckat att behöva gå och trycka in den vareviga gång man ska starta... I övrigt är ju motorn torr o fin, ja förutom vevaxeltätningen då alltså, den ser ut att behöva omedelbar uppmärksamhet.


Annars noterade jag att timräknaren snurrade. Dock kan jag inte uttala mig om siffrornas riktighet... :klia: Varvräknare samt km-räknaren nertill tror jag inte funkade... En medelhastighet på 4 km/h verkar väl nog väl stressigt. Timräknaren har antagligen varit ur funktion nån tid även den...
Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

thomas210b

#18 » 21:28:02, 25-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testa att lasta först innan du tar fram brännaren...ser ju inte sådär hemskt hög ut och det är ju inte hela världen om du tappar nåt heller väl om du inte får det på dig vill säga?
thomas210b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:11, 07-07-2007
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

jörgen.ottosson

#19 » 21:54:01, 25-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att du ha "komme i gång"

"guld delen" med kallstart är en vitröksbegränsare, den hindrar reglerstången i pumpen att "ge fullt" innan turbotrycket hunnit med.

det fins lite olika utöranden...
Bild

och en funktions beskrivning...
Bild

försökte ladda med "orginlen" om ovan inte är lasbara...men de är för stora... :snow: (ca. 0.5Mb)
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

ja-bond77 (trådstartaren)

#20 » 22:13:19, 25-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Valmet 702: Hehe... Tanken har slagit mig, men volymen är endast 8,6 kubik struket med originalsidor så nåt speciellt stort spannmålsflak blir det nog inte. Men helt klart ska det förstås användas! :dancing_geek:

Jörgen: Perfekt! :thumme: Men då undrar jag, är det meningen att man ska behöva trycka in den där knappen vid varje start? Eller är det nåt fel i pumpen? För motorn startar banne mig inte utan den där knapptryckningen, inte med flera timmar motorvärme lovar den det minsta, och ackar och startmotor är det inget fel på, bra snurr på motorn blir det... Eller kan motorn faktiskt vara så pass slut... Har nog fajtast med nån gammal sliten motor förr, men aldrig att jag skulle råkat på en så pass lättstartad sak bara den får ordentligt med bränsle via kallstart... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

jörgen.ottosson

#21 » 22:50:20, 25-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har själv en baklastare (sandviklastare, SL350) med samma fenomen, har inte brytmig om att försöka åtgärda det, men mina teorier är att det beror på något låg kompresion (eller lite dårlig snurr på starten....kanse samverkar :klia: ) ....och att detta resulterar i för dårlig kompresionsvärme för att "förånga" och tända bränslet när den får för lite i varje dush, med full bränslemängd (kallstart) så kanse mera disel blir "kvar" i luften efter insprutning och kan tändas....men jag vet inte riktigt.

Något som säger i mot detta är ju att man brukar kunna kallstarta en riktigt kall (-25,-30) disel genom att dra ut stoppen och låta den "arbeta up" lite värme i förbränningsrummen (utan att kyla med diesel) i 10-20s och sedan styra in stoppen och trampa pellen i botten....då brukar maskinen hoppa i gång....ja, brukar praktiseras sparsamt. :grin:

Bild Tillägg efter 17 minut(er):

...en sak slog mig, det skulle kuna bero på "gles"/sliten insprutnings pump, och "bra" spridare ( eller rätt isprutnings tryck i alla fall) när ma försöker starta så snurrar motorn långsammare (pumpen också) så det mesta bränslet hinner läcka för bi pumpelementet och aldeles för lite sprutas in...om man inte aktiverar kalstarten för då måste ju pumpen pumpa en större volym och allt bränsle hinner inte läka förbi....( det blev ju en ny teori.. :klia: ) ... jag kanse ska prova ställa ned insprutnings trycket på min maskin och se om det blir skillnad :dancing_geek:
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

ja-bond77 (trådstartaren)

#22 » 20:40:31, 31-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressanta teorier där. Tror jag ska ta spridarna på kontroll nu först så får jag se. Verkar nog som motorn är i någorlunda bra skick, tycker det har minskat med blåröken nu också. Vet inte om oljebytet inverkade eller vad det var... Tror till lika att där fanns olja i/på ljuddämparen bak från hydraultanken bredvid som läckte... :roll:

Vad mer då?
- Jo, alltså motoroljebyte, turbofilterbyte.
- Oljebyte framaxel, nav, drop-box. Verkade helt ok i dom oljorna, förutom en del bristande oljenivåer.
- rundsmörjning
- Tillverkade en "avgaspip" till hyttstolpen som saknades. Avgaserna gick tidigare in i flaket, vilket jag tror är bäst att använda enbart när det behövs. Verkar vara en del igensotade dräneringshål som orsakat ett par fryssprängda balkar, ja eller egentligen "fryssvällda" för spruckna verkar de inte vara.
- Justerade bromsarna bak, verkar finnas en del ställmån kvar ännu. Har dock inte fått full bromsverkan ännu, verkar vara nåt med el/luft som felar... :klia:
- Svetsat ljuddämparen.
- Plockade bort skyddsgallret bakom bakrutan. Känns inte som nånting kommer att hända med plexirutan där bak oavsett hur stenarna flyger.
- Plockat bort AC'n på taket och även nåt extra fläktpaket som var monterat på högersidan, allt förstås helt kaputt vid det här laget.

-Återstår: MYCKET! :svettas:

Testade även motoroljetrycket, verkar ju riktigt bra det där! :dancing_geek:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

jörgen.ottosson

#23 » 21:40:35, 31-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Film! :eat:

Startade ju fint (med kalstarten), imponerande oljetryck (hade förväntat mig 1.5 bar vid tomgång på "väl inkörd" motor, verkar ju vara det dubbla!)

du kanske har "lera" i korgens avgaskanaler, även om flaket ser exemplariskt ut, det blir nog skära luckor med gas och högtryckstvätt, när den dagen kommer.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Robban_C

#24 » 22:04:09, 31-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:... Verkar som man måste ha hyffsat motlut innan man får oljan in till filtret, oljig rand i högerkanten som legat neråt på filtret. ...

Oljan i luftfiltret behöver ju inte ha runnit dit, den kan ju ha kommit dit med vevhusventilationen.

Spridarkontroll? Då blir det väl komptest också antar jag?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ja-bond77 (trådstartaren)

#25 » 22:12:23, 31-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur menar du då? :klia: Vevhusventilation till insug tycker jag mig aldrig sett på annat än bilar(bensin)... Aaah! :idee3: Du tänker på slangen på insugsröret i filmen/bilderna! Nej, det är kompressorinsuget. :smile:

Komptest ja... Beror på om jag får låna mätare av nån hygglig typ... :smile: Tror inte jag kostar på att ta hit en montör bara för den saken.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Robban_C

#26 » 22:30:14, 31-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hel*ete! Här har man skrivit ett långt inlägg och så kliver kattjä*eln på knappen som stänger nätverket just som jag klickar på "Skicka" så allt försvinner.
Söt är han men ibland gör han sig färdig att bli återfyllning! :slag:
Och jag som bjöd det falska stycket på jättedyr mat för en stund sen. Han kan få hålla sig till torrfodret i fortsättningen! I bästa fall!
:grin:


Till ämnet (igen!!!!!!!):
Min Merca har venten till insuget men jag blir osäker på om det verkligen är till luftfiltret eller enbart till insuget. :klia:
Grävarna har också vent till insuget eller filtret men jag får nog kolla i morgon. Har ingen lust att springa ut i kyla och mörker iklädd enbart morgonrock så här på Halloweenkvällen. :mrgreen:



Mycket bra tråd det här! :thumme:
Senast redigerad av Robban_C 22:31:15, 31-10-2009, redigerad totalt 1 gång.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ja-bond77 (trådstartaren)

#27 » 22:35:15, 31-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

bm1113

#28 » 03:52:45, 01-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

riktigt kul att få höra den bara Lycka till hoppas det går bra :thummar:

är ju snart att du behövt köpa LL grävlastaren i stellet :mrgreen:
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bangt

#29 » 08:51:28, 01-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan oljan komma från kompressorn? :klia:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

ja-bond77 (trådstartaren)

#30 » 09:17:10, 01-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe... LL-maskinen skulle va nåt det. Bara man skulle få "boggien" med 30 eller 34 tums däck så... :eat:

Kompressorn... Det betvivlar jag... Den ska då klara att spotta upp olja en halv meter i höjdled samtidigt som den suger luft för varje kolvslag. Kan sånt vara möjligt? :klia: Hittills har jag haft loss turbons returrör, det var öppet och fint. Har även haft loss insugsröret mellan filter o turbo och även kompressorns sugslang lossad(från röret). Inga som helst tecken på oljeläckage! :uupps: Läcker turbon borde väl det mesta(allt?) olja åka in i motorn... :klia: Och skulle turbon läcka så hade jag väl inte haft så pass högt oljetryck heller... Dock kan det väl nog hända att ett eventuellt läckage dyker upp senare under drift då motorn når drifttemperatur(eller över, vet inte hur temperatursidan fungerar ännu). Skumt, minst sagt... Nån som råkat på liknande?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se