Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Nyförvärv: Kockums 414B

924 inlägg • Sida 5 av 62
Diskutera dumprar här

Conny Kolsjö

#61 » 21:07:39, 10-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller boggilådorna så är väll det en fortsättning på Nordverks lådor.

O där ska man vara noga med att kolla så mellan axeln är rätt chimsad för annars uppstår glapp och lekgage där.

Den här killen: http://www.maskinisten.net/profile.php? ... ile&u=2517 Har väll ca 7 st Nordverks dumprar och det han inte vet om deras biggilådor och hur dom skal skötas är nog inte värt att lägga på minnet :wink:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528



ja-bond77 (trådstartaren)

#62 » 18:39:50, 11-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

PM skickat! :smile:

Okej, äventyret med bromskolvarna löstes utan större ångest. Vid kontakt med den lokala Volvo verkstan: www.lassas.fi så visade det sig att de hade kolvar, tätningar o alltihopa som passade. De funkar tydligen med samma grejor som till Volvo hjullastare. Lite annorlunda utseende på dessa kolvar men det ska nog funka till Kockums enligt rådfrågning till Sverige. Istället för en bälgtätning mot yttre smuts blir det nu en skrapring. Kolvarna har nämligen full diameter över hela längden. Exakt vad den där diametern är, är lite oklart. Det var prat om 76,00 men jag mäter nog till där kring 76,15 nånting(samma som kockumkolvarna). Det ska tydligen gå att beställa 76,15mm krommad stång från tibnor FYI(enligt ovako).

Bild

Bild

Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Robban_C

#63 » 19:12:20, 11-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

3" = 76,2 mm.
Dom där fem hundringarna som diffar kanske är mätfel? Eller slitage? Eller toleranser för att hålet ska kunna vara 3" spik?

Om nu det spelar nån roll?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ja-bond77 (trådstartaren)

#64 » 20:24:50, 21-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, nån större roll är det ju inte, och det är trots allt samma som var där tidigare.


Har blivit en hel del småplock den senaste tiden med el och grejer... Elschema samt övrig dokumentation efterlyses fortarande! :wave: Går lite långsamt med elen utan schema... :???: Har hittills varit i kontakt med finska rolac som hänvisade till finska rotator som tydligen tagit över kockums sedan nått år tillbaks. Vidare mailade jag nån försäljare på svenska swecon utan nått svar... Inga fynd än så länge... :klia: Tips?

Kompprov:
Bild


Spridarna var vissa så pass dåliga så de gick inte ens att slipa till. Det blev 6 nya spridare! :svettas:
Bild

Då dök frågan upp hur pass sliten pumpen månne är då spridarna var så pass nötta? Verkade som man hade kört med förorenat bränsle enligt expertisen... :klia:

Nåja, vid start märkte jag ingen skillnad. Helt uteslutet att starta utan kallstart, med kallstart - helt ok. :thumme: En pumprenovering sparar jag nog till nån annan gång.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

bangt

#65 » 22:02:04, 21-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

diffa int kompen lite mycke?? :klia: brukar man inte godta ca 10%
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

ja-bond77 (trådstartaren)

#66 » 09:38:39, 22-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen aning. Det lär nog hålla ihop tror jag. Har kört 868:an tidigare med liknande värden, kanske t o m lite värre. Har slarvat bort det komptestet. :???:


Bytte olja i växellådan+filterbyte. Hmmm... Det där insteget gillar jag inte alls... Kättingstegar är ett otyg! :mad:
Bild

Fram med plasman! :cool: Den högra plattformen har precis samma mått som det vita strecket jag ritat ut. Sagt och gjort, vi kör på samma på denna sidan.
Bild

Lite svetsning...
Bild

Lite rörbockning...
Bild

Så där ja, får duga.
Bild

Det första trappsteget är svetsat i den gummidämpade hytten. Resten är svetsat från ramen. Notera att jag har spalt mellan smutsskyddardelarna, för dämpningens skull. Nu behöver man minsann inte gå med ryggen före ner från maskin. :thumme: Flyttade dessutom ut handräcket en 20 cm så man räcks till det från marken. Handräcket på insidan av dörren svetsade jag också dit för en tid sen. Fanns inget att ta i där! :uupps:

Nu får man hoppas att det håller sig helt också... :roll:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

DanK

#67 » 10:17:20, 22-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du lägger mycket tid på traktordelen med tanke på att du kanske skulle skrota den för att enbart behålla vagnen :thummar:
Skämt å sido, du gör som alltid ett seriöst arbete. Kul att följa!
Poclain TC 45, Pel Job 506, JD 3130, Moheda 100 4WD, Volvo T25, Scania L80, Valmet 805
Användarvisningsbild
DanK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:18, 27-03-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

jörgen.ottosson

#68 » 10:56:42, 22-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bra med riktiga insteg (tyvärr lever jag inte riktigt som jag lär...även om det är hobby maskin, kanske ingen ursäkt) det fins inget som tar så illa på ryggen/ben som att hoppa ur7och klänga in i maskiner dagligen...

Diffen i kompa (ca 20% som värst?) är nog ingen fara, men skulle inte klassa in "som ny" :grin:

Så det blev nya spridarspetsar, med rätt tryck ( Provtryckte du de gamla innan demontering, hur var trycken ) Skulle vara intresant å veta, har inte provat ställa ned trycket på min baklastare än och provat om det påverkar startvilligheten, mest lathet, tar ju inte mera än någon timme att prova..... :( ...men....
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

ja-bond77 (trådstartaren)

#69 » 12:27:33, 22-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

DanK skrev:Du lägger mycket tid på traktordelen med tanke på att du kanske skulle skrota den för att enbart behålla vagnen :thummar:

Jag säg inte annat! :roll: Men till mitt försvar, jag hittar ju inga fel med den! Bara småsaker... många småsaker... :roll:

Jörgen: Tyvärr tog jag inte reda på några tryck. Det var traktorverkstaden som skötte det hela, men det blev alltså också en resa till dieselverkstaden också för omslipning, utan framgång... Rent teoretiskt kan man väl utgå från att motorn i detta skede får mindre bränsle än standard(förutsatt att pumpen inte är skruvad). Detta alltså om pumpelementen sannolikt är slitna i nån mån samtidigt som spridarna är justerade till originaltryck. Eller är det kanske så att eventuell internt läckage i pumpen kompenseras av regulatorn, åtm vid dellast? :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

MN

#70 » 13:54:29, 22-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

JA: Håller du fullgas när du försöker kallstarta?

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

ja-bond77 (trådstartaren)

#71 » 16:50:11, 22-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

robertberg

#72 » 17:05:39, 22-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:JA: Håller du fullgas när du försöker kallstarta?

MN


Spelar det egentligen någon roll?
Så fort motorn är avstängd är väl centrifugalregulatorn i läge för fullgas, eftersom motorns varvtal är 0, men gaspedalen är är inställd på tomgång. Då vill ju regulatorn öka varvtalet till tomgång, och ger således fullgas för att nå dit. när regulatorn sedan märker att man nått tomgångsvarvet släpper den av för att stabilisera vartalet till vad gaspedalen är inställd för. (Eller?)

Så om man håller fullgas under startförsöken ger väl inte det effekt förens motorn har startat?
robertberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:33:40, 19-11-2006
Ort: Kalmar/Karlskrona
Sverige

bm1113

#73 » 04:00:07, 23-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

blir finfint detdär fotstget det är då en bristvara på äldre maskiner mm fins många som jag inte ens tar mig upp i utan någon pall :sad:
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

MN

#74 » 08:10:54, 23-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

robertberg skrev:
MN skrev:JA: Håller du fullgas när du försöker kallstarta?

MN


Spelar det egentligen någon roll?
Så fort motorn är avstängd är väl centrifugalregulatorn i läge för fullgas, eftersom motorns varvtal är 0, men gaspedalen är är inställd på tomgång. Då vill ju regulatorn öka varvtalet till tomgång, och ger således fullgas för att nå dit. när regulatorn sedan märker att man nått tomgångsvarvet släpper den av för att stabilisera vartalet till vad gaspedalen är inställd för. (Eller?)

Så om man håller fullgas under startförsöken ger väl inte det effekt förens motorn har startat?


Ptja, jag är ingen dieselmek men på min gamla trögstartade BM36 med Boschpump km det inte tillstymmelse till rökpuffar om man försökte starta den på "tomgångsläge". Fö brukar de flesta kallstartsfunktioner typ knapp på pumpen kräva att man har mer än grundgas för att den skall gå i

MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

ja-bond77 (trådstartaren)

#75 » 17:00:13, 24-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM: En orsak till ett finlandsbesök eller? :mrgreen:

MN skrev:Fö brukar de flesta kallstartsfunktioner typ knapp på pumpen kräva att man har mer än grundgas för att den skall gå i.


Precis! Men så är det inte här! :uupps: Funkar att trycka in kallstarten, och den fastnar lika bra på tomgång som fullgas. Stopparen måste dock vara intryckt.

Till saken hör att jag noterat att man måste hålla nere gasen nån sekund även efter start annars dör motorn. Inte direkt gasen i botten, men någorlunda högt varv i alla fall. Trodde först det var nån bubbla som spökade efter spridarservicen, men det är tydligen hela tiden detta fenomen. Tror att det inte var så före servicen... :klia: Åtm är det inte så i filmen jag gjorde tidigare i tråden. Får väl nog ta itu med pumpen i nåt skede...


Trycktest växellåda:
Nu har man äntligen fått till ett trycktest av lådan. Tog lite tid att förstå sig på lock-up:en. :svettas: Tyvärr vet jag inte exakt vad som gäller för värden men enligt Kockum 850 på downloads och clark pdf:en jag nämnde så ser det ut så här:

Bild

Bild

Skissen på lådan avviker en aning mot min låda, men enbart i detaljer. Filtret är inte direktmonterat mot transmissionspumpen utan befinner sig vid sidan om. Vidare ser Lockup ventilen aningen annorlunda ut, elstyrd som den är(verkar manuellt styrd på bilden). Nån framåtriktad kraftuttag har den inte heller. Dessutom har inte min låda nån extern slang för turbinhusets dränering som på bilden. Torde vara ett torrt utrymme där eftersom lådan är direkt monterad mot motorn.

På denna bild ser man svänghjulskåpan samt framändan på växellådan. Håller på med slangbyte här eftersom där var läckage.
Bild

Elkabeln på bilden ovan är monterad i en givare, som känner av varvtalet på utgående axel från turbinen, och går till ett relä i hytten här: Nån som vet vad summern till vänster är till för? Tycker den ylar mest hela tiden den där... kopplade ur skiten.
Bild
På bilden syns även ett tidrelä till höger som kickar in efter att rätt inkopplingsvarv uppnåtts. Nån som vet vad lämplig fördröjning kan vara? Tidreläet funkar dessutom lite hur som helst. :/ Se filmen nedan.

Hyffsat med luckor i golvet får man väl säga...
Bild
Det gula precis under ratten är alltså transmissionspumpen samt arbetshydraulikens båda pumpar på vardera sidan. Gröna byttan nere till höger är bromsförstärkaren, gröna byttan fylls alltså med luft av inställt tryck från pedalventilen, varpå en mindre huvudcylinder kopplad till byttans membrankolv trycker ut bromsvätskan till framhjulens skivbromsar.


Dags för själva mätningen.
-Mätaren uppe till vänster visar transmissionstrycket, dvs det tryck som håller ihop lamellpackorna. Hur och Om det går att justera vet jag inte.
- Mätaren uppe till höger visar omvandlartrycket/smörjtrycket. Det tryck alltså som finns inne i momentomvandlaren under drift.
- Mätaren nere till vänster visar motstånd(oväsentligt) från varvtalsreläet(finns kanske bättre namn?). När det dyker upp en siffra här leds utgående styrström från tidreläet till jord=tidrelä aktiverat.
- Mätaren nere till höger visar volt(oväsentligt). När det dyker upp en siffra här leder tidsreläet=lockup är inkopplat. För övrigt så visar mätaren 7 volt för litet... :roll:
Bild

Vidare finns det givare för växelventilerna och bromstryck som kopplar ur lockupen, annars hålls lockup på oberoende av motorns varvtal då den en gång kopplats in.

Tror jag glömt nämna ungefär hälften ännu, men nu får det räcka... :klia:

Film på trycktest av powershift lådan.
http://www.youtube.com/watch?v=thrMEc7i9C8

Vad tror ni om mätvärdena? Jag har noll koll på detta, finns säkert nån här med erfarenhet kring detta?

Bild Tillägg efter 14 minut(er):

Glömde ju en sak! :ohnej:

Lockup är alltså en funktion som med oljetryck pressar ihop en lamell mellan ingående och utgående axel på momentomvandlaren. Detta medför utebliven effektförlust via slirningen i convertern/momentomvandlaren. Den kan inte kopplas in hursomhelst eftersom det skulle kunna kväva motorn eller annars medföra stor förslitning p g a varvtalsskillnader mellan axlarna. Därför krävs ett så pass högt varvtal att varvtalsskillnaden inte är så stor. Till detta krävs alltså nämnda styrning ovan.

Bild
Senast redigerad av ja-bond77 17:00:13, 24-11-2009, redigerad totalt 1 gång.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se