BM: En orsak till ett finlandsbesök eller?
MN skrev:Fö brukar de flesta kallstartsfunktioner typ knapp på pumpen kräva att man har mer än grundgas för att den skall gå i.
Precis! Men så är det inte här!
Funkar att trycka in kallstarten, och den fastnar lika bra på tomgång som fullgas. Stopparen måste dock vara intryckt.
Till saken hör att jag noterat att man måste hålla nere gasen nån sekund även efter start annars dör motorn. Inte direkt gasen i botten, men någorlunda högt varv i alla fall. Trodde först det var nån bubbla som spökade efter spridarservicen, men det är tydligen hela tiden detta fenomen. Tror att det inte var så före servicen...
Åtm är det inte så i filmen jag gjorde tidigare i tråden. Får väl nog ta itu med pumpen i nåt skede...
Trycktest växellåda:
Nu har man äntligen fått till ett trycktest av lådan. Tog lite tid att förstå sig på lock-up:en.
Tyvärr vet jag inte exakt vad som gäller för värden men enligt Kockum 850 på downloads och clark pdf:en jag nämnde så ser det ut så här:
Skissen på lådan avviker en aning mot min låda, men enbart i detaljer. Filtret är inte direktmonterat mot transmissionspumpen utan befinner sig vid sidan om. Vidare ser Lockup ventilen aningen annorlunda ut, elstyrd som den är(verkar manuellt styrd på bilden). Nån framåtriktad
kraftuttag har den inte heller. Dessutom har inte min låda nån extern
slang för turbinhusets dränering som på bilden. Torde vara ett torrt utrymme där eftersom lådan är direkt monterad mot motorn.
På denna bild ser man svänghjulskåpan samt framändan på växellådan. Håller på med slangbyte här eftersom där var
läckage.
Elkabeln på bilden ovan är monterad i en givare, som känner av varvtalet på utgående
axel från turbinen, och går till ett relä i hytten här: Nån som vet vad summern till vänster är till för? Tycker den ylar mest hela tiden den där... kopplade ur skiten.
På bilden syns även ett tidrelä till höger som kickar in efter att rätt inkopplingsvarv uppnåtts. Nån som vet vad lämplig fördröjning kan vara? Tidreläet funkar dessutom lite hur som helst.
Se filmen nedan.
Hyffsat med luckor i golvet får man väl säga...
Det gula precis under ratten är alltså transmissionspumpen samt arbetshydraulikens båda pumpar på vardera sidan. Gröna byttan nere till höger är bromsförstärkaren, gröna byttan fylls alltså med
luft av inställt
tryck från pedalventilen, varpå en mindre huvudcylinder kopplad till byttans membrankolv trycker ut bromsvätskan till framhjulens skivbromsar.
Dags för själva mätningen.
-Mätaren uppe till vänster visar transmissionstrycket, dvs det tryck som håller ihop lamellpackorna. Hur och Om det går att justera vet jag inte.
- Mätaren uppe till höger visar omvandlartrycket/smörjtrycket. Det tryck alltså som finns inne i momentomvandlaren under drift.
- Mätaren nere till vänster visar
motstånd(oväsentligt) från varvtalsreläet(finns kanske bättre namn?). När det dyker upp en siffra här leds utgående styrström från tidreläet till
jord=tidrelä aktiverat.
- Mätaren nere till höger visar volt(oväsentligt). När det dyker upp en siffra här leder tidsreläet=lockup är inkopplat. För övrigt så visar mätaren 7 volt för litet...
Vidare finns det givare för växelventilerna och bromstryck som kopplar ur lockupen, annars hålls lockup på oberoende av motorns
varvtal då den en gång kopplats in.
Tror jag glömt nämna
ungefär hälften ännu, men nu får det räcka...
Film på trycktest av
powershift lådan.
http://www.youtube.com/watch?v=thrMEc7i9C8
Vad tror ni om mätvärdena? Jag har noll koll på detta, finns säkert nån här med erfarenhet kring detta?
Tillägg efter 14 minut(er):Glömde ju en sak!
Lockup är alltså en funktion som med oljetryck pressar ihop en
lamell mellan ingående och utgående axel på momentomvandlaren. Detta medför utebliven effektförlust via slirningen i convertern/momentomvandlaren. Den kan inte kopplas in hursomhelst eftersom det skulle kunna kväva motorn eller annars medföra stor förslitning p g a varvtalsskillnader mellan axlarna. Därför krävs ett så pass högt varvtal att varvtalsskillnaden inte är så stor. Till detta krävs alltså nämnda
styrning ovan.