Hepp, lite uppdatering här... Hamnade att ta in Kockum för lite service nu. Ett lager i inkopplingen av drivningen till kärran sprängdes till atomer och nån flisa smälte nån luftslang och saker... Var nog best att sloka iväg hem då... Bilderna ligger i verkstan ännu men ska sammanfatta lite vad som fixas samtidigt:
Bendix 281672, en bromsklocka för
servostyrning av bromsluften och tillika katastrofutlösare. Verkar som en något invecklad klocka som inte verkar användas i dagens värld:
https://www.majorsell.co.uk/content/281672Blev att ta en ny sådan från en tillbehörsfirma i England då jag letat som mest. Vet inte säkert men misstänker det var en
slid i den gamla som började kärva. Även dessa verkar kunna bli lite slitna med åren. Bakhjulen låste sig mitt i tomkörning efter väg... Tur att jag inte hade last, då hade jag kanske inte märkt det så fort iom att de negativa bromsarna inte mäktar låsa hjulen vid last. Tror nog jag ska arbeta om bromsarna i bakaxeln i nåt skede så man får lite rejälare bromskrafter att ta till...
Ett oljetryckrör mellan turbofilter och
insprutningspump på scania DS8 motorn har spruckit och läckt. Blir ett nytt 6mm rör...
Bendix 239036, en simpel lufttrycksstyrd bromskontakt som inte verkar helt lätt att hitta. Kanske nån har idéer var man kan köpa en sån? Eller motsvarande. Normalt öppen och sluter vid säg 0,5-1 bar...
Själva haveriet kräver ett nytt
rullager, två stefor, lite svets och svarvning, en
bussning, en ny luftcylinder(som sprack då drivaxeln hamnade utanför rotationscentrum och fick sig ett hugg), samt även dess elpneumatiska aktiveringsventil intill...
Och varför lagret ville ut? Det vet jag inte riktigt ännu, men kanske pga sliten bussning så att skiten vibrerat för mycket...