Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Nyförvärv: Kockums 414B

924 inlägg • Sida 34 av 62
Diskutera dumprar här

ja-bond77 (trådstartaren)

#496 » 08:45:11, 05-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

35 liter står det i manualen för Kockum 85-35 i downloads. Torde vara samma låda. Jag har kört med den volymen.

Är det en Kockum 414B ni har? Har du transmissionstryck(mätaren på instr brädan)? I så fall borde den väl driva... Om inte de negativa bromsarna bak frusit ihop i lufttillförseln...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



1540

#497 » 23:37:45, 05-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är en 414B och jag ska kolla vad det är för tryck. bromsarna släpper iallafall
1540
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:45, 25-12-2008
Ort: orust
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Case 1188 Mustang 940

ja-bond77 (trådstartaren)

#498 » 19:25:55, 06-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hepp, lite uppdatering här... Hamnade att ta in Kockum för lite service nu. Ett lager i inkopplingen av drivningen till kärran sprängdes till atomer och nån flisa smälte nån luftslang och saker... Var nog best att sloka iväg hem då... Bilderna ligger i verkstan ännu men ska sammanfatta lite vad som fixas samtidigt:

Bendix 281672, en bromsklocka för servostyrning av bromsluften och tillika katastrofutlösare. Verkar som en något invecklad klocka som inte verkar användas i dagens värld:
https://www.majorsell.co.uk/content/281672
Bild
Blev att ta en ny sådan från en tillbehörsfirma i England då jag letat som mest. Vet inte säkert men misstänker det var en slid i den gamla som började kärva. Även dessa verkar kunna bli lite slitna med åren. Bakhjulen låste sig mitt i tomkörning efter väg... Tur att jag inte hade last, då hade jag kanske inte märkt det så fort iom att de negativa bromsarna inte mäktar låsa hjulen vid last. Tror nog jag ska arbeta om bromsarna i bakaxeln i nåt skede så man får lite rejälare bromskrafter att ta till...

Ett oljetryckrör mellan turbofilter och insprutningspump på scania DS8 motorn har spruckit och läckt. Blir ett nytt 6mm rör...

Bendix 239036, en simpel lufttrycksstyrd bromskontakt som inte verkar helt lätt att hitta. Kanske nån har idéer var man kan köpa en sån? Eller motsvarande. Normalt öppen och sluter vid säg 0,5-1 bar...

Själva haveriet kräver ett nytt rullager, två stefor, lite svets och svarvning, en bussning, en ny luftcylinder(som sprack då drivaxeln hamnade utanför rotationscentrum och fick sig ett hugg), samt även dess elpneumatiska aktiveringsventil intill... :???: Och varför lagret ville ut? Det vet jag inte riktigt ännu, men kanske pga sliten bussning så att skiten vibrerat för mycket... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ErikPetersson

#499 » 20:04:52, 06-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråkigt med haveri.


Bendix 239036, en simpel lufttrycksstyrd bromskontakt som inte verkar helt lätt att hitta. Kanske nån har idéer var man kan köpa en sån? Eller motsvarande. Normalt öppen och sluter vid säg 0,5-1 bar...


Givaren till varningslampa för lågt växellådetryck på BM 860 jordar mot gods vid avstängd motor och öppnar vid ca 0,5 bar, via ett relä funkar det ju om du inte hittar något annat. Inte svindyr heller.
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Jac

#500 » 11:03:49, 07-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Dom ÄR konstant parallellkopplade. Hur många gånger måste jag säga det... :grin: 12 sekunder anges som tipptid, hitills har jag väl med lite tur hållit mig under halvminuten... Men det är nog förbättrad styrning jag ser mest fram emot.

Tråkigt att styrningen fortfarande inte vill.
Det positiva är väl att det går att tippa med fullt lass nu. Om det har tippats några fulla lass med nya pumparna så hade det vart kul att höra om skillnaden mellan dom gamla oljevisparna och dom nya kugghjulspumparna. :)

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#501 » 11:14:16, 07-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ErikPetersson skrev:Tråkigt med haveri.


Bendix 239036, en simpel lufttrycksstyrd bromskontakt som inte verkar helt lätt att hitta. Kanske nån har idéer var man kan köpa en sån? Eller motsvarande. Normalt öppen och sluter vid säg 0,5-1 bar...


Givaren till varningslampa för lågt växellådetryck på BM 860 jordar mot gods vid avstängd motor och öppnar vid ca 0,5 bar, via ett relä funkar det ju om du inte hittar något annat. Inte svindyr heller.


Bättre att ta den betydligt billigare motoroljekontakten i så fall, transmissionskontakten har ett bryttryck bortåt 10bar.


Är bendixprylen en sockerbitsliknande skapelse i vitgul plast? Du har önskade kontakter på många lite äldre lastbilar, även om utseendet varierar.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

ja-bond77 (trådstartaren)

#502 » 21:14:27, 07-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, nå jag har ingen vettig lastbilsskrot så här inpå knutarna direkt... Men termostatet hamnar jag också att byta då det kärvat ihop eller nåt. Ingen reaktion under de bondénska analysförhållandena:


Bild

Så det blev att klicka ihop en liten inköpslista där jag, förutom nytt termostat, bl a hittade denna brytare som får duga:

http://www.ebay.co.uk/itm/291735762091
Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

63an

#503 » 21:30:57, 07-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir ju ändå riktiga fel när du kör :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

ErikPetersson

#504 » 09:07:35, 08-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel, fel av mig, jag skulle skrivit lågt smörjoljetryck i transmissionen, det var den givaren jag menade. Den är f.ö. väldigt lik den som bond hittade på E-bay.
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

ja-bond77 (trådstartaren)

#505 » 18:27:43, 08-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya pneumatiska servomojängen på plats. Har inte hittat nåt schema på klockan så jag vet inte riktigt hur den funkar men vi ska väl tro att det löste problemet. Reläventil verkar det vara nåt som heter i en relaterad manual för skogsmaskinsversionen:

Bild


Och nytt oljerör på motorn, turbon läcker olja så den får man väl se över till vintern...

Bild


Och så det lite rejälare haveriet då:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Midjans axelgenomföring glappade över en millimeter så den försökte jag spänna, skulle velat ha ner det till 0,20mm men det ville inte riktigt. Kanske nånting bottnade nånstans, nå det får duga, börjar inte dela hela dumpern för att plocka ut och kontrollera den axeln:
Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Turbodiesel

#506 » 21:10:24, 08-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ErikPetersson skrev:Turbodiesel, fel av mig, jag skulle skrivit lågt smörjoljetryck i transmissionen, det var den givaren jag menade. Den är f.ö. väldigt lik den som bond hittade på E-bay.


Jag tänkte inte på att du har två givare, är det smörjtrycksgivaren som sitter på oljekylarröret bredvid turbinhuset?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#507 » 12:13:02, 04-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick vi nåt nyanserat svar på hur tippen funkade efter pumpbytet?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

ja-bond77 (trådstartaren)

#508 » 15:49:38, 04-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilderna på vagnskopplingen efter reparationen. Inte helt nöjd med resultatet då det finns en liten axiell spänning i drivaxeln men det får duga så länge:

Bild
Bild


Borde väl klocka tipptiden men jag skulle nog tro att jag ligger nära de tolv sekunder som nämns i broschyren. :thumme: Och den funkar både på tomgång och fullgas kan ni tro. Problemet, som jag nämnde här tidigare, är att styrningen inte spelar som den ska. Tomgång, lågvarv kan gå an men med höga varv så fastnar orbitrolen lätt i vridläge och fortsätter snurra ratten(och styra maskinen) fast man släpper den. Den stannar inte rotationen, innan den kommer till ändläge eller styrningen börjar gå tungt mot en sten eller nåt. Och det räcker inte att lägga handen på ratten för att avstanna självsnurrandet, man måste ta ett ganska hårt tag i ratten och "knycka" i den för att styrrörelsen ska stanna av. Skulle gärna köpa en ny orbitrol om det är den som är problemet. Men jag vet inte om det är den eller styrservoventilen eller nåt annat... Borde göra lite tester med att koppla bort styrservoventilen. Diskussionen kring detta finns här:

ja-bond77 @ Nyförvärv: Kockums 414B

Och så vet jag inte deplacement på orbitrolen ifall man skulle köpa en ny. Har inte hittat nån dokumentation ännu på nätet, kanske någon vet mera eller har bättre tur?

Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jac

#509 » 17:41:49, 04-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte vad du har funnit och inte funnit, surfade lite
ZF orbitroler blev tydligen sålt till BoschRexroth som i sin tur hänvisar hit: http://www.hnfluidtechnik.de/ Det går ju an att fråga men kanske inte den jag tror mest på.

En snubbe med en MB-trac sände sin ZF orbitrol till ZF serviceavdelning i Friedrichhafen. Posten är 4 år gammal, inte helt hopplöst. ZF servicesida verkar aktiv komplett med frågeformulär. http://www.zf.com/corporate/en_de/after ... stions.jsp
http://www.trac-technik.de/Forum/showth ... #pid117771

Tydligen finns det ett ZF center i Finland?
http://www.zfcenter.fi/

Annars borde det ju gå att hämta delar från en skrotad vad som helst maskin. Kanske inte optimalt men som du beskriver funktionen så är allt bättre än nuvarande delar.
Deplasementet borde gå att veva fram själv genom att koppla väl vald slang i en spann. Ska gå att göra med motorn avstängd.
En tanke med förstärkningsventilen är att orbitrolen inte ska vara större än att du orkar dra runt den manuellt om motorn dör, typ nödstyrning.

Edit: Dom här kan man säkert också fråga http://www.ahs-hydro.de/index.php?cat=c ... itrol.html

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

ja-bond77 (trådstartaren)

#510 » 20:16:57, 04-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för länkarna! :buga: Jag har en del att fundera på där. Tror nog jag ska prova min orbitrol lite ännu innan jag letar en ny, verkar ju inte finnas nån ekonomi i att skicka på service...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ErikPetersson och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se