Så här på ett
ungefär tror jag att ditt nuvarande system ser ut:
(fint att Jörgen fiskade fram blad på samma
ventil ur bakfickan, det hjälpte
)
Den bruna ventilen tror jag är en priority
flow valve. Det stämmer bra eftersom orbitrolen inte har en chans att ta emot de 170 lpm som pumparna ger. Dessutom tror jag styrningen påverkas av flödet på en OpenCenter
orbitrol så av den anledningen är det också bra med konstant
flöde. Det var väl några liknande gissningar tidigare i tråden också.
Den svarta ventilen gissar jag är en flödesbegränsare i ett T-block. Eftersom den matar flödesförstärkaren så verkar det logiskt att även den har någorlunda konstant flöde. Möjligtvis skulle det kunna vara en tryckreduktionsventil men fjädern ser altför klen ut för att vara till nåt annat än en flödesbegränsare. Det är som sagt mer en gissning, det borde t.ex. finnas nån dysa och det ser jag ingen på bilderna.
ja-bond77 @ Nyförvärv: Kockums 414BNär flödesförstärkaren kopplas in på plussidan av höger cylinder så borde trycket sjunka på minussidan på vänster cylinder (där orbitrolen är inkopplad). Sjunker trycket för mycket så kopplas flödesförstärkaren bort igen. En fin feedback-loop, i mitt huvud tänds en
röd blinkande lampa plus ubåtsalarm som varnar för instabilitet. Visst kan man få det att funka med dysor och väl valda komponenter och det funkar ju bevisligen och har säkert funkat ännu bättre när det var nytt. Det är dock inget jag hade garanterat skulle funka rakt av på första försöket.
Vad gäller
felsökning så tror jag att det är flödesförstärkaren som spökar. Jag tolkade det som att den var svår att komma åt annars kunde man t.ex. bytt plats på höger och vänster slangar och sett om felet följde med. Alternativt kunde man prova att plocka bort den helt och bara koppla in pilot T'et till mottsatt cylinders plussida.
Som nämnt tidigare är vitsen med flödesförstärkare bl.a. att du fortfarande kan svänga om du mister motorkraft. Eftersom flödesförstärkaren inte bidrar då så kommer det gå många fler rattvarv men det bör vara dimensionerat så att man faktiskt orkar dra runt ratten till nöds.
Om detta är fallet på din maskin eller om den bara är där för att det behövdes lite mer flöde vet jag inte. Om du inte känner att du behöver nödstyrning borde det gå att montera en större orbitrol och skippa flödesförstärkaren. Antingen en OpenCenter variant med flödesventil (som nu) eller en LS-orbitrol med LS-prioritetsventil. Det sista alternativet finns hos flera orbitroltillverkare. Ska visst vara dynamic-typ då. Det ser dock ut att vara lite vanskligt att finna delar som passar till så stora fasta pumpar, idag hade ju motsvarande maskin haft variabel LS-pump.
Är nödstyrning nåt du vill ha så blir det nog flödesförstärkare. Jag hittade inte så mycket i farten men kanske Danfoss EHPS.
Såg nån White med inbyggd förstärkare också.
Finns nån variant med dubbel orbitrol som ska ha samma säkerhetseffekt men det verkar mer vara för mindre maskiner.
Fin broschyr från Eaton här:
http://m.eaton.com/ecm/groups/public/@p ... 398514.pdf White, MS
hydraulic och Nimco har också men kanske inte fullt upp i storlek.
Laddade upp filen hit: Eaton steering solutions for mobile off-highway broschyr/Holger