Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Kolla upp våra kategorier Annonstips och Avyttringar!

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Nyförvärv: Kockums 414B

826 inlägg • Sida 53 av 56
Diskutera dumprar här

dea

#781 » 21:30:15, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar va ett bra fynd :thummar: även om det verkar som du inte behöver den med ditt kunnande :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
BM 430
BM 641

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Holger

#782 » 22:20:56, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

ja-bond77 (trådstartaren)

#783 » 22:26:52, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vadå? Den har ju inte det som finns i ebayboken?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

JengaPRO

#784 » 14:05:53, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här bilden du la upp tyckte jag var väldigt intressant då jag troligen kommer ha samma konstruktion.
I mina unimogaxlar så tror jag inte det markerade lagret finns och jag har klurat lite på om jag behöver ett sådan. Slutsatsen är att jag behöver det.
Det jag undrar är vad som finns mellan själva lagret och axeln? Är det bara en bussning typ eller?
Det måste ju vara svårt att åstadkomma presspassning på det lagret...

Bild
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor

ja-bond77 (trådstartaren)

#785 » 14:31:21, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inget lager, det är en expanderenhet som trycker ihop bromslamellpaketet axiellt. Här hittade jag en liknande konstruktion från Knott, men med tryckande bromscylinder istället för dragande på mina bromsar. Dragande av själva expandern, bromscylindrarna är även på min tryckande, men kraften går via ett ok så den blir dragande av själva expandern.
https://www.youtube.com/watch?v=vIWLw5kBxnw

Själva drivaxlarna har ingen som helst lagring, enbart centrerad i splinesen vid diff och boggin. Och expandern har väl en viss styrning från bromskorgen men generellt självcentrerar den väl automatiskt... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Holger

#786 » 14:40:10, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Vadå? Den har ju inte det som finns i ebayboken?

Ville bara komplettera! :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

ja-bond77 (trådstartaren)

#787 » 14:59:40, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara lugn, den lär nog dyka upp i downloads i något skede. :grin:

Här råkade jag på ett klipp som visar expanderingen i verkligheten:
https://youtu.be/fLKjIxseTtk?t=137
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

JengaPRO

#788 » 15:13:04, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Det är inget lager, det är en expanderenhet som trycker ihop bromslamellpaketet axiellt. Här hittade jag en liknande konstruktion från Knott, men med tryckande bromscylinder istället för dragande på mina bromsar. Dragande av själva expandern, bromscylindrarna är även på min tryckande, men kraften går via ett ok så den blir dragande av själva expandern.
https://www.youtube.com/watch?v=vIWLw5kBxnw

Själva drivaxlarna har ingen som helst lagring, enbart centrerad i splinesen vid diff och boggin. Och expandern har väl en viss styrning från bromskorgen men generellt självcentrerar den väl automatiskt... :klia:


ok då förstår jag. Det är typ som bromsarna på ett flygplan.

Jag har som sagt inget lager heller intill mitten utan det centrerar i splinesen. Min tanke var att om det högra lagret (i figuren) åker uppåt t.ex. så vill ju axeln ändra vinkel och då är det ju diffen som får hålla emot det. Den kraften ska då föras över via splinesen vilket inte känns helg bra. I dina boggilådor så är nog den deformationen väldigt liten eftersom det sannolikt är kraftigt.
Sen är jag inte hundra på att det skulle vara bra att ha ett lager där heller. Det vill ju till att man får det å centrera perfekt för annars så får man nog slitage snabbt.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor

ja-bond77 (trådstartaren)

#789 » 15:17:33, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte riktigt hur du menar... Lagren för drivkuggen i högerkanten ligger ju i samma centrum som själva boggilagringen så drivaxeln rör sig ingenting i nån riktning. Och nånting annat är ju inte acceptabelt.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

AN

#790 » 15:27:01, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:ok då förstår jag. Det är typ som bromsarna på ett flygplan.

Eller Volvo BM :smile:


JengaPRO skrev:Min tanke var att om det högra lagret (i figuren) åker uppåt t.ex. så vill ju axeln ändra vinkel och då är det ju diffen som får hålla emot det.

Då är väl hela axeln knäckt ändå :klia:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

JengaPRO

#791 » 16:00:15, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Vet inte riktigt hur du menar... Lagren för drivkuggen i högerkanten ligger ju i samma centrum som själva boggilagringen så drivaxeln rör sig ingenting i nån riktning. Och nånting annat är ju inte acceptabelt.


Om du lastar tungt så kommer boggilådan tordera och då kommer det yttre lagre röra sig ut ur skärmen (om vi nu antar att vi ser allt ovanifrån). Då vill axelns vänstra ända tryckas inåt i skärmen. Vi snackar troligen under under 1mm på det högra lagret men låt säga att det är 100 mm mellan lagren och 400mm in till diffen så blir det en uppväxling med 4 ggr.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#792 » 00:01:52, 19-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:...Boggin har lessnat lite....

Bild


När du såg den ledsna boggielådan önskade du kanske att du bara hade en dumper-wannabee, istället för en riktig dumper? :djaevul:

ja-bond77 skrev:Nu skulle jag väl inte påstå att din volvo är nån "riktig" dumper då den har en bromsande axel...

ja-bond77 @ Stridis dumper, Volvo BM 861

Som vanligt, tråkigt för dig att det går itu, men tursamt för oss. Jag älskar dina väldokumenterade trådar. En stor inspirationskälla, i alla fall för mig. :buga:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ja-bond77 (trådstartaren)

#793 » 22:20:18, 19-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hahaha! :mrgreen:

Om vi ska få lite mindre intensivvård och mera livslängd i de nya lagrena så bör jag nog bygga om tätningarna. Annars far nog gruset in igen och oljan börjar läcka ut. På tidiga Kockum 850 var boggiledens tätning byggd annorlunda. Men senare hade man en reviderad tätningskontruktion, vilken är samma som på 414B. I 414 luntan kan man ändå se en ännu nyare ändring. Tätningssystemet har fortfarande alltså varit undermåligt. Där rekommenderas man plugga och täta navkammaren och fylla den med fett samt smörja via en ny nippel. Får nog bli nåt sånt... :klia:

Först lite bilder så som det varit.

Bild

Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77 (trådstartaren)

#794 » 18:01:05, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är servicemeddelandet i Kockummappen:

Bild



På den skissen verkar det som man använder nån form av axiellt tätande läpptätning mot oljesidan inne i bakaxeln. Aldrig pysslat med såna själv där det ska hålla olja/fett... :klia: Några originaldelar går ju inte att få tag i så det måste ju konstrueras på nytt hur som helst... Jag tänkte om man skulle skarva i(eller svarva ny) stödbrickan invid lagerspänningsmuttern. Och kanske svarva in nånting i navhuset så att en klassisk radiellt tätande läpptätning(stefa) passar, de är kanske lite tåligare än axiella funderingar?:

Bild

Vad rekommenderar maskinisterna? Något O-ringsläge under brickan tänkte jag inte börja med... :klia:

Nästa fråga är hur jag förbättrar hållbarheten utåt mot smutsen. :klia: Har tänkt om jag skulle kassera den ljusgröna glidring-O-ringsfunderingen eftersom den måste typ klippas till ur nån plastskiva då det inte finns färdiga glidringar. Istället skulle göra som Jörgen brukar rekommendera, att vända en stefa "ut och in". Smidigt med hyllvara men den är ju inte lika tålig mot gruset förstås. Men kanske man skulle försöka sig på nån extra fettring enligt meddelandet... :klia: Eller om man skulle klämma fast nåt typ presenningsmaterial runt både boggi och nav med "slangklämma"... Boggin pendlar ca 29 grader från ända till ända så kanske om man har tillräcklig dragspelsbälg i mitten det skulle funka... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77 (trådstartaren)

#795 » 09:50:05, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket lagerspel är för mycket? Hur mycket glappar ett nytt kullager? Jag har närmare 0,10mm radiellt glapp i kullagret(men det känns som det skulle vara ännu mera) invid den mörklila tätningen ovan och stefan bredvid bytte jag för sex år sedan men jag är ganska övertygad om att det läckt över olja till boggin från bakaxeln ändå. Och tätningskanten i stefan ser också nött ut... :klia: Borde kanske köpa ett nytt kullager då... Men ett nytt lager har ju också glapp... Blir det bättre med ett nytt lager?


Bild

Bild

Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates