Har haft bra före med frusna vägar och torra, otjälade dikesvallar så det har återigen flyttats en tusen kubik senaste veckorna. Så det börjar bli en tur till verkstaden med andra ord...
En del kanske skulle påstå jag lägger för stora lass...
Men det vet ju alla som kör dumper att det finns inget sånt när det gäller dumprar. Och här är materialet typ 80-90% torr stenfri
jord dessutom så lassen är nog på intet sätt rekorderliga, även fast man klämmer dit nån 5-6-7 tons sten ovanpå den packade sockertoppen man åstadkommit med grävaren.
Men...
...Boggin har lessnat lite....
En utdragare och två skruvdomkrafter får inte loss navet. Jäkla skit...
Bromsarna börjar vara dags att renovera också. De funkar väl någorlunda ännu men det är nog inte i nyskick mera.
Sist, för sex år sedan, 1300h:
ja-bond77 @ Nyförvärv: Kockums 414B... plockade jag i 6 lameller per sida men jag är inte så säker att det stämmer. Jag hade ju inga böcker på dumpern vid förra renoveringen. Nu har vi ju fått en rätt rejäl fil om 414B i downloads med mycket läsvärda servicemeddelanden mm. Där kan man bl a hitta denna skiss som visar vad jag tolkar som sju lameller. Och det kom faktiskt sju lameller med i satsen jag köpte förra gången, så tydligen är det ojämnt antal per sida om expansionsenheten då i alla fall.
Det är alltså det röda navhuset som sitter på sniskan(i förhållande till resten av boggin), antagligen har det yttre rullagret malts ner(det blå krysset)...
Funderar också lite på vad man ska ha för
olja. Tidigare har jag bara tömt i vanlig 80w-90 GL5 men i kockumboken nu står det 80w-140 GL5. Skulle ju vara väldigt smidigt om jag kunde använda Valtras bakaxelolja Valtra XT60 men den är tydligen bara GL4. Bromsar finns det ju i valtran nog, men kanske pinjongen är mindre offset än på dumpern... Kanske lite mer yttryck på kuggflankerna i en 35 tons dumper än i en tio tons
traktor också...
https://www.agcosuomi.fi/huolto-varaosa ... iirtooljytGenerellt har jag haft svårt att få olja att hållas i bakaxeln mest hela tiden så den har nog konstant gått med för låg nivå. Det läcker ut vid boggieleden och ut vid hjulspindlarna. Finns ombyggnadsrekommendationer i manualen men jag vet inte om orkar börja med sånt... Får se... Det trycker upp jord invid hjulaxlarna, vilket förstör axeltätningarna...