Går trögt med Kockumen... Jäkla mycket skruvande hamnade man på med detta. Det blev två nya
bromsklockor 20/24 av kolvtyp. 200e/st im for de på. De fanns att beställas av membrantyp för 140e också men... ja det fick bli dom där denna gång så man får nånting gjort på dumpern. Har beställt lite tätningar mm också...
Först var det dags att ta loss lagringen till boggin för rengöring och rostbortputsning. Borde nog fixat nån sorts utdragare då det tog allt för länge med skruvdomkrafterna. Och många behövdes det dessutom...
Blir en utmaning att få detta tätt. Nya stefor har jag beställt. Tyvärr verkar de inte finnas med nån
dammläpp alls i denna sorlek. Inte heller gamla tätningen hade dammläpp.
Däremot finns där en yttre skyddsmekanism bestående av
O-ring samt glidring i plast. Mellan stefan och glidringen kommer fettet, som man ska fylla tätningarna med, ut. Nipplar finns på navet, en syns på bilden. Vet nån var man får tag i dessa vita glidringar? Verkar inte ge nånting via mina butiker... Glidringen på bilden är nog lite väl mobbad för att ge en fullgod funktion är jag rädd...
Dom här lagren har nog knappast rört sig något nämnvärt under den tid jag ägt maskinen...
Men de får duga, tror nog de komer att börja
rulla bara jag får lite
olja dit. Dock var det värre med lagerbanan på föregående bild, där fanns det gropar i lagerbanan där rullarna legat... Osäker om det komer att börja funka...
Om jag minns rätt brukar pinjong-kronhjulspel normalt ligga kring 0,2-0,3mm mätt på kronhjulets kugg. Det tror jag stämmer då jag har
ungefär 1mm ute vid ytterkanten av medbringaren som är kring 15-16cm. Däremot verkar det faktiskt som Jörgen slog en riktig bullseye med pinjonglagringen...
Här kan man se att det var en jäkla tur att jag faktiskt öppnade upp vid medbringaren. Där ligger tydligen järnbitar rakt på lagret!
Fjäderrester eller vad det är...
Pinjongen har alltså tre lager. 2 koniska
rullager som man ställer lagerspänningen med samt ett radiallager utan ansatser i diffen så att det får flyta fritt, enbart som stöd. Radiallagret glappar. De koniska glappar 0,30 då jag knackat ihop dem mot en
distanshylsa som ska vara där emellan.
Frågan för stunden är om jag ska köra en snikremont med att svarva till en lite tunnare distanshylsa och fortsätta med de gamla lagren eller om jag ska hosta upp med ett par hundra euro för nya lager...
Det är rätt bra snurr i denna
axel så egentligen borde jag väl nog satsa...