Sida 1 av 62

Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 22:04:08, 19-10-2009
av ja-bond77
.
Dumma maskinisten! Nu har man igen fått en släng av maskinistsjukan och gått och handlat hem lite skrot. Det bidde en dumper, Kockum 414B den här gången.
Bild

Bild

Broshyr hittas här:
Kockum Dumper 414 B
Söker: Manual, reservdelskatalog.
Kan man använda denna verkstadshandbok till lådan tro:
http://www.clark-parts.net/28000%20MHR-LFMHR0012.pdf Här står inget om LHR, bara MHR och LFMHR. Men Clark 28000 är det hur som hellst.

Lite data:
Motor: Scania DS8, 6-cyl, 210hk SAE
Växellåda: Clark LHR 28411 Momentomvandlare med lock-up och med lamellväxlar(f&b+4steg).
Axlar: Nån som vet? Kan vara bra att veta om dessa hittas på andra maskiner ifall man hamnar att leta reservdelar... Misstänker de kapslade lamellbromsarna bak kan behöva nya lameller...
Frigångshöjd: 43 cm under framaxel.
Körhastighet: 30km/h
Flakkanthöjd: Har inte mätt ännu men iom förhöjningen tippar jag på ca 260cm.
Vikt: 14,8 ton; totalvikt 32,8 ton.
Däck: lite varierat, 16-25 eller 20-25. Skulle vara en dröm att sätta 6 st kraftigt ribbade skogsmaskinsdäck á 23,5-25 under! :eat: Men det kostar... :???:


Har inte haft nån sten-/dumperkärra från tidigare utan enbart hankat mig fram med att låna/hyra en kärra i närheten. Nu har jag ju som bekant lite större stenkörningar på gång de närmaste åren så jag kom på att nu måste jag nog göra slag i saken, en ordentlig stenkärra med fulldrivning ska fixas. Men att hitta dylika till hyffsade priser låter sig sällan göras här i landet.... Nåja, lång historia kort - det blev en dumper från Norge! :uupps: Där fanns det största utbudet och de lägsta priserna så det var inte mycket att fundera på då. :grin:

http://www.finn.no kan varmt rekommenderas.

Först en bild på en vanlig kockums dumperkorg. Inte min maskin detta.
Bild

Och så kolla in mitt fynd!!! :hurra:
Bild
Bild

Det här måste nog vara den kraftigaste korgen som jag sett. Tack vare den kraftiga ribbningen och ordentliga axelhalvor till kantlisten ovanpå, så har den egentligen inga nämnvärda skador. Jag skulle nästan våga påstå att den kommer att hålla ihop även åt bonden. :vissla: :mrgreen: Det ser ut som man gjort denna föstärkning redan som ny eftersom alla ribbor har perfekt passning mot plåten. :klia: Vågar inte ens tänka vad den kan väga... :svettas: Tanken är att jag ska skära ner sidorna så att det lämnar typ 5-10cm höjd kvar på dom. Blir inget vidare att lasta dumpern med grävlastare annars är jag rädd... Dessutom tar den onödigt stora lass som den är... har ingen åker som bär en fullastad dylik pjäs... :snow: Större däck skulle va grejer det... I förlängningen kan det hända jag bygger en förhöjningskassett som jag kan ha på vid grustransporter.

Lite fixande finns det på baklämmen, men det ska väl inte vara nån svår sak att limma ihop...
Bild

Snälla, låt det inte bli till 10-15 grattisinlägg nu bara, utan gärna lite matnyttig, relaterad info istället. :wink: Har inte hunnit provköra nåt ännu, så jag vet inte vilka åtgärder som behövs i övrigt. Åtminstone gick det att köra den av trailern. Skulle det visa sig att det inte är värt att hålla i gång framändan, så är det ju inte värre än att kapa bort och stoppa dit en dragbom till traktorn på den. Fast det där sa jag ju inte... :vissla:

*duckar*

Länk till lista över mina övriga byggen på maskinisten: ja-bond77 @ Maskinistmedlem... ...med grävlastare

Sv: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 22:08:32, 19-10-2009
av Martin.Eriksson
Ja grattis till ännu en maskin :thumme:
Driver dom på alla hjulen dom där? Har kört en del BM860 o dom är ju bara 4x4 o ja kan ju säga att ja suttit fast mer än en gång :mrgreen:
Men till att köra sten o andra hårda tunga klumpar är dom kanon.. men är det långt att åka så är dom mindre bra. då dom är ganska slöa..
Men de beror ju lite på märke o skick p ålådan oxå förståss..mvh Martin

Sv: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 22:15:09, 19-10-2009
av ja-bond77
Jo, precis! Glömde ju den biten, mycket att få nerskrivet i första inlägget. :smile: Kockums har ju den fördelen att de är 6-hjulsdrivna (6x6), istället för de allra flesta volvosar. Då jag kollat på gamla broschyrer verkar det som det fanns vissa 861 som kunde ha 6x6, samt förstås 5350 men dom är ju lite väl dyra ur mitt perspektiv ännu... På finn.no fanns även nån Moxy i liknande prisklass (50 000 NOK) som lär vara 6x6 även dom.

Sv: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 22:20:07, 19-10-2009
av Conny Kolsjö
Skära ner??? inte funka = dragbom :slag2: :slag2: :slag2: :slag2:

:uupps: Nu snackar vi er raritet här va :buga: 414B är ingen vanlig dumper och förtjänar en viss respekt :uupps:


Tycker du den är för tung eller att du bara behöver en kärra så kan du få byta men min 860TL på ca 12 ton :wink:
Enda anledningen att dom slutade tillverka 414B var att Volvo köpte dom och la ner dom :x O dom hade inte ens egna 6 wd då.

InläggPostat: 22:22:15, 19-10-2009
av dea
Blir nog perfekt, men nu får du ju skaffa en riktig grävare, istället för att skära sönder korgen :skratta3: Baklämmen lär ju inte vara något problem för dig att fixa

Sv: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 22:34:12, 19-10-2009
av bm1113
Kul att se ja nog ska du ju hålla igång denna dumper :thummar: :thummar: kör hårt ;)

Sv: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 22:49:46, 19-10-2009
av olle67
Nu sakanr man ju sin egen,men din ser nyare ut än min gjorde,min var från 78 om ja inte minns fel,otroligt bra dumper.......bild på min f,d..
Bild

Sv: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 23:02:01, 19-10-2009
av Conny Kolsjö
Du Olle den där är udda för det är ju en 412:a som någon satt boggi på :grin:

Sv: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 23:05:31, 19-10-2009
av olle67
Va!!!Menar du att min va en ombyggd 4x4,de va intressant,har bara sett sån som 4x4 innan så ja har varit misstänksam.....då va de mysteriet löst,haha :buga:

Re: Sv: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 07:33:57, 20-10-2009
av ja-bond77
Olle: Ja, riktigt nöjd är jag hittills, lite billigare än din blev det också. Lite knepigt att förstå vad norrmännen pratar emellanåt, men visst gick även det. :grin:

Conny Kolsjö skrev:Skära ner??? inte funka = dragbom :slag2: :slag2: :slag2: :slag2:

:uupps: Nu snackar vi er raritet här va :buga: 414B är ingen vanlig dumper och förtjänar en viss respekt :uupps:


Tycker du den är för tung eller att du bara behöver en kärra så kan du få byta men min 860TL på ca 12 ton :wink:
Enda anledningen att dom slutade tillverka 414B var att Volvo köpte dom och la ner dom :x O dom hade inte ens egna 6 wd då.

Tänkte väl det skulle komma nått bollträ... :mrgreen: Nåja, primärt har jag nog tänkt hålla i gång den som den är. Vi får se vad jag drar för slutsatser efter lite närmare genomgång, provkörningar och tryckmätningar. Här sker inget byte, såvida du inte har byggt om till sexhjulsdrift, behåller korgen, och tror inte då heller. :wink:

Enligt:
http://www2.landskrona.se/kultur/landsv ... l414b.html
"Tillverkades i 120 exemplar 1981 - 1983"

En riktig raritet alltså! :buga: Återstår att se hur det blir med reservdelar då... Antar att det är volvo man ska prata med?

Sv: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 08:55:42, 20-10-2009
av jörgen.ottosson
Är inte alls avundsjuk....( :snow: vill ha!!)

Bonden skrev:.... skära ner sidorna ...... inget vidare att lasta dumpern med grävlastare ... onödigt stora lass ... har ingen åker som bär en fullastad dylik pjäs...

Måste väl gå att lasta bakifrån, och styra framm lasset. Det kanske inte går att lasta fullt på detta vis, men det kanske löser vissa av de övriga problemen... :vissla:

...och appro på de....måste vara väldigt dårlig mark kom man inte ska ta sig fram med 6x6 och ramstyrning, det brukar gå att "åla sig" fram i smet nästan upp till naven, men det blir ju makskador (är det de som är problemet?)

blir intresant att se lite dumper action frammöver.....väntar spännt!

[Bild Tillägg efter 2 minut(er):

...har du "hjälplastare" för föraren, som sköter insteget? :lmao:
ja-bond77 skrev:Bild


/edit: raderade "dubbelt" inlägg

Sv: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 10:44:37, 20-10-2009
av Bjørn
Når du har 6 hjulstrekk og i tillegg har effekten fra rammestyringen så må da vel en dumper ha mye bedre bruksegenskap i orginalt skick enn om du setter på dragbom og kjører den bak traktoren. Ombygging for traktordrift er da også en hel del arbeid, da er det mye bedre å legge arbeid og energi på å holde den i bra bruksskick som den er byggd orginalt :thumme:

Den trenger da heller ikke være i 100% nyskick for å fungere noen 100 timer årlig i jordbrukssammenheng. Har og inntrykk av at mye utstyr fra tiden der forholdsvis billig å holde i bra skick, dels p.g.a. at det er sollid bygd og dels for at det ikke er fullpakket av vår tids ømtålige elektronikk. Og den der ser da ut til å være kvalitet så det holder :thumme:

Om du ødelegger den der hadde det vært bedre om den "blivit kvar i Norge", t.ex. hos meg :mrgreen: :mrgreen: :lmao: :lmao:

Har selv hatt en "vil ha" følelse i forhold til dumper, men fornuften sier det skal bli nyere/større traktor først :grin:

Sv: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 12:49:54, 20-10-2009
av Martinsson&co
Ang. reservdelar så bygger ju denna dumper på skotaren 850 och dess efterföljare, 85-32 och 85-35.

Verkar som dessa skotare är rätt populära så några delar från dom borde ju kunna användas.

Sv: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 20:24:08, 20-10-2009
av ja-bond77
Jörgen:
-Jo bakifrån lär väl gå, men nog vill jag ha det lite bekvämare än så vid lastning. Nåja, inte gör jag nåt förhastat, får ta ner förhöjningen först o se hur det är skapt där under...

Framkomlighet... Jo, både markpackning och smeten är jag rädd för... Liten markfrigång gör ju att den buklandar kvickt. Med släta däck gör man inte mycket kunde jag konstatera redan med 868:an... Kör jag fast den här så har jag inget att ta loss den med, blir att beställa nån 20-25 tons grävare då... :snow: Borde egentligen få till den där vinschen jag planerat de senaste 15 åren... :svettas:

Björn:
Jo, jag håller med allt du säger. Förutom det där "bli kvar i Norge" då! :mrgreen: Det blir säkert bra det här. Måste riva oljetanken på grävaren nu då jag fick det mesta plöjt idag. Har ett oljeläckage(vad annars...) nämligen... Men mot slutet av veckan ska vi se om vi får scanian att ryta till. :grin:

Martinsson:
Jo, det hade jag hunnit glömma. Manualen finns ju i downloads. Dom skotarna finns nog en hel del även här i landet, dumprar tror jag däremot det är ytterst sparsamt med. Får nog ta o leta upp nån skogsmaskinfirma kanske. Vet inte om det alls behövs några delar ännu.

Sv: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 21:11:12, 20-10-2009
av Valmet 702
Vet inte om bonnen är spannmålsodlare, men om så, vilken käck spannmålskärra, häng efter något stort också kan du köra hela da´n innan du behöver tömma. :grin: