Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Nyförvärv: Kockums 414B

924 inlägg • Sida 45 av 62
Diskutera dumprar här

magloman

#661 » 04:01:12, 05-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Missat denna tråden ett tag...
Vid all aluminiumsvetsning går det bra att förvärma med gas. Dels blir det renare o det går åt mindre effekt. Provade själv för ett tag sen och det gjorde en väldig skillnad.

Nu är det ju redan svetsat då men men...

Helium mix är ett annat sätt o öka värmen om det fattas ström. Går att köpa ren helium o blanda själv men ska va dyrt o köpa.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



ja-bond77 (trådstartaren)

#662 » 08:02:46, 05-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag förvämde nog kåpan, försökte i varje fall. :smile:

Jo det är P och EF som är viktiga. Men det bygger nog såpass med långböjar så jag skulle nog ändå föredra banjo. Jag får helt enkelt ta den extra värmen då. I sig inget problem men Kockum har ingen hydrauloljekylare och åtminstone sista året har tanken blivit så het så man inte kunnat lägga handen på den utan att bränna sig, kanske rentav brännskada... :uupps: Tempmätaren på tanken är otydlig och inte kunnat läsa av den... Minns inte att den skulle varit så varm efter en dags sommarkörning längre tillbaks... Iofs pumpade ju inte gamla pumparna värst mycket... Jag hoppas det är nåt i styrningen som bråkat och skapat mottryck och som nu borde vara eliminerat. Lutar åt 3/4"-1/2" reducering plus 1/2"-16 banjo åt A&B portarna, då jag har såna banjon på hyllan. T 's mindre behov är jag också med på till en del, men att symmetrin skulle ha nån returflödesminskande effekt vet jag nu inte? :klia: Men jag har börjat med 20mm på den linjen så jag fortsätter nog med 3/4"/20mm upp till orbitrolen tror jag.

P och EF har också 3/4" portar så jag tror jag fortsätter med 3/4" slang då också. Om jag ska ha 20 eller 22mm rör har jag inte bestämt ännu men kanske borde ha 22mm då jag en gång bygger...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jac

#663 » 09:33:47, 05-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte att shockarna är crossover men där sitter ju en flödesförstärkare emellan ser jag nu. Tänkte inte på att slangarna till cylindrarna delas i två heller. 10,5 m/s men det är väl säkert 1/2" på cylindrarna.
Kör på. :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

ja-bond77 (trådstartaren)

#664 » 21:24:07, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite bilder på rörkrökeriet då... Jag gjorde kanske en dum sak nu... Jag gick ner till 3/4" på både P och EF... :???: Kändes lite svårmotiverat med tums då portarna på orbitrolen ändå var 3/4"... Och så det här med slangdragningsorgien... Det ungefär som att se en betongskottkärra, man blir lika matt bara av blotta åsynen... Men nu är jag i mål i varje fall! (om jac godkänner 3/4"...)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


På golvet skymtar två luftventiler som jag måste omplacera pga mitt hydraulblock. Funderat länge och väl på detta nu, inget jättebra ställe finns det...

Bild


Jag har knåpat ihop ett schema på luftsystemet, jag hugger av en vagndelen då den kanske inte är relevant för frågan och gör schemat mer läsbart. (jag har fel ventilskiss på diff spärr fram, orken tog slut...)

Bild

Kan jag skippa de båda ventilerna? De verkar bara ha nån sorts prioritetsfunktion vid uppstart som jag tolkar det? Man ska inte kunna släppa parkbromsen innan systemet har tillräckligt med tryck? Men vad är styrningen till diffarna för nåt, det kan väl inte ha nån betydelse att prioritera bort det vid uppstart? Sista fördelningsblocket innan diffventilerna har också en utgång vars slang var ihopveckad(frågetecken), inget mål för slangen alltså. Vad månne ha funnits där på ändan... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jac

#665 » 00:11:52, 13-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha ha... jag tror det går fint med 3/4" :) Jag får det till knappt 1 bar per meter och det är ju inte så många metrar.

Reduktionsventiler till diff och park kanske? Varför det skulle behövas vet jag inte men det är en enkel förklaring.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

ja-bond77 (trådstartaren)

#666 » 18:54:31, 13-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo... Men många bäckar små... :???: Tror inte på tryckreducerare, jag är nog mer inne på att det inte ska släppa tryck alls till parkbromssläppningen innan erforderligt tryck i resten av systemet är uppbyggt. Då släpper bromsen på en gång då ventilen ifråga öppnat. Kanske. Men jag sätter i växeln först då parkbromslampan slocknar så det må nu kvitta hur det reglerar under golvet. Jag kastade ut skiten.

Idag blev det provstart. Inget filmat tyvärr... Blev inte så mycket show heller. Blev lite klott från saker jag glömt att dra fast. Och lite pys från luftslangar som nån tydligen släppt svetsloppor på(vad är det med dessa slangar de tål ju ingen svetsning alls!). Nå fick ihop det hela till slut med hyffsat resultat...

Men...

... det är nåt mankemang med hydrauleriet! :uupps: Startar på tomgång, långsam vridning på ratten funkar helt ok. Men att höja på tomgången eller vrida lite snabbare på ratten så börjar det spruta i övertrycksslangen och motorn storknar. Det går heller inte att få nån lyftning av flaket till stånd, oberoende hur jag håller i ratten. Det enda jag spontant kommer på är om man lämnat bort nån plugg mellan EF och T kanalen? Varianten med "4" på slutet har ju en öppen förbindelse där. Kanske man lämnat bort nån plugg på min "5" variant? Men var hittar man den?! :svettas: Jag misstänker nämligen just detta eftersom pluggen för T kanalen var av metall medan övriga fyra var av plast...

Bildbevis på att jag borde ha en "5" variant. Åtminstone är den stämplad så:

Bild

Blir väl att höra med fabriket om ingen har nån idé... Här hittas skisser på skapelsen i pdf:en:
http://ms-hydraulic.com/index.php?optio ... fa&lang=en
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jac

#667 » 21:23:41, 13-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja men då är ju tryckbegränsaren betald, skönt att få det avklarat på en gång. :)

Jag tror du är på rätt spår med hydrauliken men likaväl måste frågan ställas, har du kopplat rätt?
Pump in underifrån?

https://www.ms-hydraulic.com/index.php? ... es&lang=en
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

ja-bond77 (trådstartaren)

#668 » 19:03:30, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag har kollat så många gånger och inte hittat nåt fel med kopplandet... Blev lite sent innan jag fick iväg mejlet skickat så inget svar ännu. Men jag dristade mig till att plocka av flödesförstärkaren i varje fall. Jag har ju lite svårt att se varför en ostängd passage mellan EF och T skulle låsa ventilen så pass så det sprutar genom övertryckaren så länge så motorn stannar, alltså typ fem sekunder eller mer. Det är precis som flödet via överströmmaren ökar gradvis framtill motorn slocknar... Så jag är kanske mest rädd för att nån spåna kilar fast sig i reglerverket... Det ska gudarna veta att här har nog spånor haft tillfälle att gömma sig på många ställen. Inte sagt man fått bort allt med tryckluften heller.

Åtminstone har det kommit en del gummidamm i spillkaret...

Bild


Anliggingsytan mot själva orbitrolventilen:

Bild


Provtryckte med tryckluft. Hur öppet som helst: :???:

Bild

Tror det finns kring 14 pluggade hål på denna kloss... Skulle nog vara bra att få reda på var nånstans den interna proppen ska monteras innan man river sönder den helt o hållet... Om det ens går att plugga, det har jag väl inte hittat nåt svar på heller. Annars får man skicka tillbaks den...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jac

#669 » 20:03:03, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Missmatch med dysorna som ger felaktig LS-signal?
Då stänger kompensatorsliden när den inte ska.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

ja-bond77 (trådstartaren)

#670 » 20:15:29, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jadu... :klia: Det där låter som jag borde gräva under flera andra pluggar också... känns lite vanskligt för en som inte är van... Gäller att få ihop den tillbaks också.

Funderar om man kunde praktisera lite logik i hur jag hittar stället för den eventuellt felande interna pluggen utan att öppna tio pluggar i onödan... Schemat visar på tre slider, en kula och fem strypningar(vilka kanske inte alla nödvändigtvis är gängade, men i varje fall).

Tre slider, varav två flödesförstärkare direkt styr flödet ut till cylinderportarna A&B. Själva blocket består av tre stora borrningar tvärs över. De två övre borrningarna är mittför A resp B porten. Skulle man kunna anta att flödesdelningssliden i så fall är den längst ner? Och då skulle pluggstället var där i närheten... Fast HT(T) ligger också där i schemat men längst upp i verkligheten... fan vet... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Turbodiesel

#671 » 20:41:56, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken slang på bilderna kommer från pumparna?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

ja-bond77 (trådstartaren)

#672 » 21:22:22, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild


Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Turbodiesel

#673 » 21:32:45, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och "EF" ansluter till tippventilens "P" eller "IN" -port?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

ja-bond77 (trådstartaren)

#674 » 21:37:07, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jepp.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jac

#675 » 21:46:45, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Missmatch med dysorna som ger felaktig LS-signal?
Då stänger kompensatorsliden när den inte ska.


För att utveckla lite, om dysan längst ner till vänster saknas eller är för stor så vill kompensatorsliden köra konstanttryck.
Tidigare har det konstaterats att kompensatorsliden är felritad i databladet, värt att veta för den som vill analysera.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se