Här var det visst mycket att kommentera...
Jac frågade tidigare om jag håller med om Jacs tolkningsschema av ventilsystemet på Kockum... Jag kan varken säga bu eller bä då jag inte minns hur inälvorna i de där flödesbegränsarna skapade sig. Vi får väl hålla oss till tåls tills nån ny obduktionsrunda kommer upp på dagsschemat... En liten detalj kan jag komplettera hans schema med, det är alltså fem anslutningar på tippventilen så schemat bör se ut nåt sånt här:
Jac skrev:Ventil i
röd ring är LS-tryckbegränsare. Trycket in i orbitrolen blir inte mer än vad den är ställd på eftersom den pilotstyr LS-prioritetsflödesventilen. Funkar dock bara när man kör på fastpump. PP och LS är nog bara för körning på variabel pump så de kan pluggas. Intressant med dysan i blå ring, jag tror den begränsar flödet och är alltså betydligt större än alla andra dysor där som bara är för dämpning.
Den uppmärksamme ser att jag justerade en symbol, jag anser att den var felritad.
Hmm... jag såg inte tidigare att denna har inbyggd LS-prioritetsventil. Egentligen skulle du alltså kunna röja undan alla gamla komponenter och bara montera den här så är det färdigt. Dock finns fortfarande möjligheten att trixa till det med en extra LS-prioritetsventil för att frikoppla den ena pumpen när det bara behövs en. Möjligheten att krångla till det för skoj skull
Haha, jag fattade inte heller riktigt hur dom tänkt där i schemat. Tur den var felritad då.
(ventilen nära HP och EF portarna var alltså felsvängd på HSFA schemat. Enligt Jac och bonden alltså.)
Vad gäller LS delen av schemat begriper jag inte så mycket, svårt att fatta de fina detaljerna i styrventilens skiss... Så om originalstyrventilen hade 165 bar på B-portarna och 120 bar max på A-portarna, vad ska jag då välja som LS
tryck? Om jag räknar ut en kombinerad kraft på detta scenario med olika maxtryck i kamrarna får jag en total kraft på 12,7 ton med styrcylindrar enligt ovan(nu verifierat 100/50). Detta skulle då bli 129 bar i genomsnitt? 125 bar finns i pdf:en och 150 bar... Vad väljer man? Shockventiler kan väljas 200 och 220. Svårt att komma till 210 då... Kanske man skulle klara sig med 200...
Det där med variabel pålastning av pumparna lät ju intressant... Vi får fundera mera på det. Antar att tippventilen måste kopplas efteråt då, inte före som nu... Om den i maskin ens kan användas...
Kanske nån sorts kladdskiss på det hela?