Sida 36 av 62

Re: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 14:07:07, 19-06-2017
av Jac
nixs skrev:Bild
Bild

Dubbelorbitrol, den ena är frikopplad vid nödkörning.
Men varför sitter 38 före prioritetsventilen? Nåt som är ännu viktigare än styrning?
Bra genomskärningsbild på prioritetsventilen. :thumme:

Re: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 15:27:08, 19-06-2017
av nixs
Ja, 38 är ännu viktigare än styrningen.
Dubbelorbitrolen löser tryckfallet vid nödsituation, smidigt med en allt i ett lösning.

Re: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 21:11:56, 19-06-2017
av Stridis2
Min teleskoplastare är en Manitou 1230 av tidig 90-talsmodell. Den har vare sig markbunden eller eldriven pump utan bara den som drivs av dieselmotorn. Jag kan, helt utan att överdriva, säga att maskinen blev mycket tungstyrd med tungtrampad bromspedal. :vissla:

Re: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 22:10:09, 19-06-2017
av ja-bond77
Här var det visst mycket att kommentera... :klia:

Jac frågade tidigare om jag håller med om Jacs tolkningsschema av ventilsystemet på Kockum... Jag kan varken säga bu eller bä då jag inte minns hur inälvorna i de där flödesbegränsarna skapade sig. Vi får väl hålla oss till tåls tills nån ny obduktionsrunda kommer upp på dagsschemat... En liten detalj kan jag komplettera hans schema med, det är alltså fem anslutningar på tippventilen så schemat bör se ut nåt sånt här:

Bild

Jac skrev:Ventil i röd ring är LS-tryckbegränsare. Trycket in i orbitrolen blir inte mer än vad den är ställd på eftersom den pilotstyr LS-prioritetsflödesventilen. Funkar dock bara när man kör på fastpump. PP och LS är nog bara för körning på variabel pump så de kan pluggas. Intressant med dysan i blå ring, jag tror den begränsar flödet och är alltså betydligt större än alla andra dysor där som bara är för dämpning.
Den uppmärksamme ser att jag justerade en symbol, jag anser att den var felritad.


Hmm... jag såg inte tidigare att denna har inbyggd LS-prioritetsventil. Egentligen skulle du alltså kunna röja undan alla gamla komponenter och bara montera den här så är det färdigt. Dock finns fortfarande möjligheten att trixa till det med en extra LS-prioritetsventil för att frikoppla den ena pumpen när det bara behövs en. Möjligheten att krångla till det för skoj skull :mrgreen: :mrgreen:


Haha, jag fattade inte heller riktigt hur dom tänkt där i schemat. Tur den var felritad då. :smile: (ventilen nära HP och EF portarna var alltså felsvängd på HSFA schemat. Enligt Jac och bonden alltså.)

Vad gäller LS delen av schemat begriper jag inte så mycket, svårt att fatta de fina detaljerna i styrventilens skiss... Så om originalstyrventilen hade 165 bar på B-portarna och 120 bar max på A-portarna, vad ska jag då välja som LS tryck? Om jag räknar ut en kombinerad kraft på detta scenario med olika maxtryck i kamrarna får jag en total kraft på 12,7 ton med styrcylindrar enligt ovan(nu verifierat 100/50). Detta skulle då bli 129 bar i genomsnitt? 125 bar finns i pdf:en och 150 bar... Vad väljer man? Shockventiler kan väljas 200 och 220. Svårt att komma till 210 då... Kanske man skulle klara sig med 200...

Det där med variabel pålastning av pumparna lät ju intressant... Vi får fundera mera på det. Antar att tippventilen måste kopplas efteråt då, inte före som nu... Om den i maskin ens kan användas... :klia: Kanske nån sorts kladdskiss på det hela?

Re: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 22:13:46, 19-06-2017
av nixs
I schemat jag skickade så ger prioritetsventilen bara det flöde som orbitrolen tar emot. Resten dumpas

Re: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 22:15:42, 19-06-2017
av ja-bond77
Jo men det går ju inte. Jag vill kunna utnyttja tippventilen på nåt sätt. Går det inte via EF porten om man inte rör ratten? Annars måste tippventilen placeras före? Funkar det?

Re: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 23:08:03, 19-06-2017
av Jac
Att sätta tippventilen före som nu hade såklart funkat men känns bakvänt då tippen får prioritet över styrningen. Att ha tippen på EF bör gå helt fint, det är ju det som är meningen med EF porten. Det var bara nån enkel model av prioritetsventil som inte klarade det vad jag kunde se i diverse datablad.

Re: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 07:16:57, 20-06-2017
av nixs
Allt outnyttjat flöde dumpas till nästa användare.
Man kan avlasta en krets och dumpa till tank om man vill eller använda flödet till nästa ventil.

Re: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 16:56:15, 20-06-2017
av Jac
Hastigt och lustigt. Möjligtvis kunde man lagt till en liten, snabb tryckbegränsare närmast pump men det borde ju inte behövas.
Jag grubblar lite på vad backventilerna till pumparna gör för nytta egentligen. Hade det varit tryckkompenserade variabla pumpar eller pumpar med olika drivkälla så hade det varit motiverat men här vet jag inte...

Bild






Tvåstegsraketvarianten här. Pga olika trycksetting på prioritetsventilerna så kopplas inte vänster pump in förrän man har använt upp all olja i höger pump. På fullgas så räcker oljan från en pump men på tomgång behövs två vid full rattning. Nåt mellanläge blir det ju aldrig, behövs det mer än en pump så blir det två.
Teoretiskt så spar man bränsle och får mindre upphettning av oljan. I praktiken så är det nog marginell skillnad, tror inte det går att räkna hem en extra ventil på sparat bränsle iallafall. :lmao: Hade prioventilen i HFSA ventilen bara haft t.ex. 90 lpm i kapacitet så hade däremot en sån här lösning kunnat vara räddningen.
Det är bara spekulation, vet inte om det här upplägget funkar. Lite sävligare styrning kanske när den går på 7 bar deltaP mot 10 bar men inte säkert det hade varit ett problem.

Bild

Re: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 17:32:49, 20-06-2017
av ja-bond77
Det där är något som man kan lattja med efteråt om man tycker. Går väl att placera en sån extra växelventil på nåt annat ställe i så fall. Dumpern går visserligen långa stunder på fullgas vid vägkörning men det är kanske inte så kraftig strypning bara för att orbitrolens maxflöde överskrids 10%...

Ska man våga gå ner till 125 bar i LS-tryck om det varit 129 i genomsnitt tidigare? Jag känner mig svag att styra emellanåt men jag hoppas det är bara sliten orbitrol/förstärkare... Finns sprickor redan kring svängcylinderinfästningarna i midjan... Tror jag kör på 125 bar. Ska ta ett snack med hydro på torsdag...

Hur kom du till att det ska vara 8ggr förstärkning förresten? Bara prövat? Kanske man borde räkna B-kammarens volym kontra orbitrolens 400cc och se rattvarven...

Re: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 17:33:27, 20-06-2017
av jörgen.ottosson
Är inte backventilerna för att pumparna inte ska mata varandra med olja (som "motor")? :klia: ( håller med att det troligen inte behöva, men i händelse av att en pump bortfaller, så har du bättre redundans med backventiler)

Re: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 17:38:47, 20-06-2017
av Jac
jörgen.ottosson skrev:Är inte backventilerna för att pumparna inte ska mata varandra med olja (som "motor")? :klia: ( håller med att det troligen inte behöva, men i händelse av att en pump bortfaller, så har du bättre redundans med backventiler)


Bra poäng, det är ju kritiskt med just styrningen.

Re: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 17:54:00, 20-06-2017
av Jac
ja-bond77 skrev:Det där är något som man kan lattja med efteråt om man tycker. Går väl att placera en sån extra växelventil på nåt annat ställe i så fall. Dumpern går visserligen långa stunder på fullgas vid vägkörning men det är kanske inte så kraftig strypning bara för att orbitrolens maxflöde överskrids 10%...

Ska man våga gå ner till 125 bar i LS-tryck om det varit 129 i genomsnitt tidigare? Jag känner mig svag att styra emellanåt men jag hoppas det är bara sliten orbitrol/förstärkare... Finns sprickor redan kring svängcylinderinfästningarna i midjan... Tror jag kör på 125 bar. Ska ta ett snack med hydro på torsdag...

Hur kom du till att det ska vara 8ggr förstärkning förresten? Bara prövat? Kanske man borde räkna B-kammarens volym kontra orbitrolens 400cc och se rattvarven...


Trycket går upp med kvadraten på flödet. Om du klarar pressa in ett mätuttag närmast möjligt en pump så får du svar.
Jag kom fram till att det är 8 gånger förstärkning för att det står på tre platser i databladet. :mrgreen: Förstärkaren heter dessutom SAD8... :mrgreen:
Är på en orbitrolfri arbetsplats utan testmöjligheter.

Enig i att du bör räkna beräkna cylindrarnas totala volym och bestämma dig för hur många rattvarv du vill ha hellre än att se på hur stor den gamla orbitrolen är. Tidigare resonemang med gammal orbitrol kontra minussidans volym bör iochförsig vara riktigt men att kontrollräkna med en annan metod är det bästa.

Edit: Detta med förstärkning. Vad jag kan se i datablad så är det inte så mycket att välja på. En faktor 1,6 eller 2 fanns det lite av men det tror jag blir tungvevat vid nödkörning. MS råkade ha den här "all inclusive" orbitrolen den verkar ju passa bra. 8 i förstärkning gör ju att det blir 8 gånger så många rattvarv med motorn avstängd, rent spontant låter det lagom för manuell styrning av dumper.

Re: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 20:05:59, 20-06-2017
av ja-bond77
Jo, HSFA angav ju 8... Men inget om mina befintliga zf prylar på dumpern angav ju nån förstärkningseffekt... 9,81 står det på förstärkaren, vad det nu kan innebära...

Oh well, blir säkert bra med den där M&S... Nån som vet om det är nån sorts standard splines mot rattstången eller hamnar jag att fixa en sån också? I zf specsen står det "Lenkspindelanschluss 22-13/16" nach ZGN 716". Tolkning? 22 splines? Men 13/16delar verkar klent som yD... Tror mera på rattgängan då... 22 tpi... Ändå ZGN716?

Re: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 22:23:14, 20-06-2017
av Jac
Det enda alternativet vad jag kan se är Danfoss OSPCX CN orbitrol plus EHPS förstärkarventil. Förstärkning anges inte direkt, istället anges en flöde på förstärkarens slid. Den har dock bara 120 lpm prioritetsventil inbyggd så Danfoss rekommenderar en extern prioritetsventil i tillägg. Själva orbitrolen väljs tydligen mer baserat på nödkörningsbehov.
Förstärkaren är alltså inte sammanbyggd med orbitrolen, på gott och ont. http://files.danfoss.com/documents/EHPS ... 0L0521.pdf

Märkligt att Eaton inte har nåt med stor förstärkning.



Laddade upp filen hit:
Danfoss EHPS/PVE/OSPCX CN technical information
/Holger