Jo så att... Blev ingen målning av kranen i sommar heller.
Men jag får nog bekräfta det flera redan nämnt på andra ställen i forumet, om inte bytesmotorn är exakt lika så är det snart lika mycket jobb att flytta över alla komponenter så det passar mot maskinen, än att renovera originalmotorn. Hittills har jag flyttat över
svänghjul,
svänghjulskåpa,
vattenpump, temostathus, fläkt,
bränslefilter, bränslerör och det blir åtminstone främre motorfästen,
oljetråg och
ventilkåpa(med påfyllningssöppning) att kolla på ännu... Får hoppas oljepumpens sugsil passar mitt tråg annars blir jag trött... Sedan har vi ju det här med en lastbilsmotor på en dumper och insprutningspumpens regulatorkarakteristik. Tror jag ska prova med lastbilsgrunkan nu först så jag får en uppfattning... Med turbinmaskin vill man ju ligga på maxvarv så mycket som möjligt då det är bara där man får den bästa momentförstärkningen, då det erfordras. Om nu inte nåt av de (enbart!) fyra växellägena skulle råka passa situationen. Vilket inte är så enkelt alla gånger då man är ute i smeten... Så... antagligen hamnar jag byta den också i nåt skede...
Lit osäker på kylkretsen, det är en del annorlunda på lastbilsmotorn...
Finns det åsikter kring detta? Bla ett fint 10mm rör från bakre delen av bakre topplocket, högra sidan... Finns inget sånt på min originalmotor...
Haveriet gick alltså till så att den började vevhusventilera och blåryka en hel del, svagare motor, svagt tickande ljud som tilltog och sedan nöp den. Koll i kylaren, det bubblade och hade sig även med avstannad motor. Vilket den alltid gjort lite sporadiskt iofs, faktiskt bra ändå sista året... Efter avstängd en säg 20 sekunder, tar på starten, startar hur bra som helst. Knagar mig framåt på ettan för att dumpa lasten och ta mig ut till väg... Två gånger till nöp den även fast jag bara höll förhöjd tomgång. Men, bara att vila o ta på starten. Sedan blev det bogsering 6km hem, jag satt i dumpern på tomgång och styrde, gick bra, inga nypningar. Jag tippar att lite kolvringar o sånt är skrot i en eller två cylindrar. Kanske blåst toppackning... Men oberoende så ska den nog hylsas om helt om jag skulle renovera den. Den har ju alltid varit lite ojämn i kompressionen och väldigt svårflörtad att få igång när tempen gått under noll.