Sida 55 av 62

Re: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 20:53:54, 03-03-2019
av ja-bond77
Även fixat tjockare täckbricka för hjulnaven. Nu har jag dubbla axeltätningar, varav den yttre vänder tvärtom. Och smörjnippel som mynnar emellan dom.

Bild


Den nya tätningsytan, dyrgripen:

Bild


Schimsat axialspelet, ska vara 10-20 tiondelar:

Bild


Närbild på den nya smörjnippeln:

Bild


Också pinjongtätningen hade börjat läcka, kanske stumpen från bromsexpanderns ena fjäder hade nånting att göra med saken!? Denna hade alltså tagit sig igenom yttre pinjonglagret! Man kan ju bli mörkrädd för mindre... :uupps: :insomnia:

Bild
Bild

Re: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 21:28:01, 03-03-2019
av ja-bond77
Mera återmonteringsbilder. Här ska navet monteras. Jag har nya axeltätningar, O-ring och glidringen med måtten 283x295x13 av HDPE plast som jag hade liggande, en plastskiva, så det blev en skarv men inget som stör då denna enbart ska hålla smuts borta från axeltätningen. Original verkar vara nån form av PTFE-plast men min förra HDPE ring hade hållit hyffsat bra de här 1300 timmarna så fortsätter med det.

Bild


Och med navet på plats på boggiaxeln. Jag började med att smeta in de nya indien lagrena med axelfett men kom till den slutsatsen ganska snabbt att om jag fyller hela navutrymmet med det fettet kommer inte boggin röra sig mera, ens med lass. Det är helt enkelt för mycket kontaktyta för den tröga tjäran. :uupps: Så blev att tömma i från centralsmörjningspytsen i stället. Här återstår att dra fast tätningsmanteln till innertätningen med hakmuttern. Denna lagring ska faktiskt förspännas närmare 1000 newton så inget man roterar för hand mera detta.

Bild


Men då hade man ju inget mer att göra på dumpern då inga bromslameller ännu kommit, så då började det klia i fingrarna att åtgärda mera fenomen... Vänstra styrcylindern har jag inte kunnat smörja på ett par år så kanske idé att riva den nu då. Har provat tidigare också men konstaterat att här behövs en massa jävlaranamma för att komma i mål så det har blivit uppskjutet... Båda tapparna är stockade i smörjkanalerna, bakre tappen sitter helt fast i öronen, främre sitter i ledlagret. Så nu blev det att prova sågen. Med "Torch" bladet som är det enda som biter på härdat stål.

Bild


Första kapningen tog en halvtimme, 45mm tapp:

Bild


Andra kapningen tog 45 minuter. Märks inget med fingret att bladet skulle blivit slött(slöare) men tydligen nöts det nog. Det börjar bli på gränsen om det är värt det... Diamantbladet i sig kostar bara kring 15 euro men man kan nästan skära bort hela öronen och spika dit nya på tiden det tar... Fyra skruvdomkrafter räckte föga för att få loss tappen ens från ena örat, så det blev att avlägsna den och skära igenom de återstående stumparna med skärbrännaren.

Bild


Blir nya tätningar, kolvstång, tappar(expander) och ledlager medsamma vi håller på...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 22:21:18, 03-03-2019
av danne mähl
Den blir som ny eller bättre :grin:

Re: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 12:46:00, 04-03-2019
av Andy80
:thumme:redömligt jobb!

Re: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 16:14:03, 14-03-2019
av scania1982
Har JA-Bond77 försökt med zerk rejuvenator? Verkar enklare och billigare.

https://youtu.be/BBbM77E2g9o

Re: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 20:50:22, 14-03-2019
av ja-bond77
Nä, jag har just aldrig problem med stockade smörjkanaler så det har aldrig blivit att testa... Jag hade ju troligtvis kunnat borra den axiella delen av kanalen på plats men jag valde nog att riva direkt. Just denna led är troligtvis lika gammal som dumpern så det hjälper inte mycket fast man får smörjningen att fungera. Ledlagren är ändå glappa, stången är sliten från allt grus o sten som faller över den mm. Så det är nog bara att bita ihop. Dock inte gjort ett skit åt detta sedan sista uppdateringen. Det kommer hela tiden allt möjligt emellan... :snow:

Re: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 16:34:42, 15-03-2019
av scania1982
Är inte du en överkvalificerad bonde och maskinförare? :)

Re: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 19:23:15, 23-03-2019
av scania1982
Nåt nytt?

Re: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 18:22:08, 24-03-2019
av ja-bond77
Tyvärr... :sad: Kusin har lämnat hit ett vedklyvarprojekt... ja det är väl över ett halvår sedan nu. Börjar nog bli dags att knyta ihop det innan han skickar nån bandidos hit...

Re: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 20:47:02, 10-07-2019
av ja-bond77
Har börjat på med andra sidan på dumpern. Samma lager- och tätningsbyten i boggilagringen på agendan. Samt byte/förbättring av hjulnavstätningarna. Inget direkt haveri på denna sida men lika bra att få det gjort så...

Och...

... haveri var det visst! Två lager måste bytas.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Slipade tätningsytan på plats på hjulspindeln:

Bild

Re: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 21:37:34, 18-07-2019
av ja-bond77
Högra sidans främre nav är det som bytts till nya kompletta hjullager på, både yttre och inre. Samt att jag har testat svetsa på ny yta på navtätningens slitbana med Tooltrode 60 stickorna som ger en typ hrc60 yta. Får vi se om det håller nått bättre... Bara så att jag minns till "nästa gång" det ska upp...


Bild


Började på med bogginavet i väntan på hjullager. Var nog haveri här också, fast det inte syntes utåt ännu. Flera lagerrullar som splittrats itu, hur mycket krafter snackar vi om här tro... :klia: :cool:
Bild
Bild


Och så var det ihopmontering då efter att allt putsats och nya lager och omarbetade tätningsystemet är på plats. Lite överkurs kanske men la en silikonklick i kilspåret så inte oljan tvättar ur fettet i första taget. Nåja, knappast troligt ändå, men i varje fall...

Bild
Bild

Re: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 21:41:51, 18-07-2019
av ja-bond77
Roade mig med att mäta Kockums rambalk också. Ända hålet i ramen jag hittade var vid varningsskylten.

Bild

10 millimeter! Så nu vet vi det, 150x250x10 är rambalkarna. Rambredd 112 centimeter. Intresseklubben antecknar. :mrgreen:

Re: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 23:16:51, 18-07-2019
av Stridis2
ja-bond77 skrev:...Började på med bogginavet i väntan på hjullager. Var nog haveri här också, fast det inte syntes utåt ännu. Flera lagerrullar som splittrats itu, hur mycket krafter snackar vi om här tro...

Jag läste en bok, Livabvagnar och Volvodumprar, som berättade om historien bakom utvecklingen av Volvos dumprar. Där stod att man hade haft mycket stora problem just med boggieupphängningen bak eftersom en dumpers lilla svängradie gav mycket elakartade brytningar. Man klarade inte av att få det hela att hålla innan man monterade två separata axlar med triangelupphängning.

Det är kanske samma problem du brottas med. Framför allt när man backar och svänger max så ser man hur mycket det pressar hjulen i sidled. Med fullt lass på vagnen så blir det mycket stora krafter. Hoppas du kan lösa problemet som Volvo gick bet på.

Re: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 07:55:00, 19-07-2019
av ja-bond77
Nej, inga såna problem. Är nog bara oljan som inte hållits inne så boggilagren rostat ihop. Där har nog Kockum missat. Men däremot kan jag ge erkännande för boggilådorna som sådana, de håller.

Re: Nyförvärv: Kockums 414B

InläggPostat: 08:02:28, 20-07-2019
av Lars.A
Man blir imponerad av allt ditt kunnande :buga: :thummar:
Man inser sin egna ringa kunskap i material och monterings lära!

La