Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Demontera spridare på TD71 motor

35 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera dumprar här

Hittarp (trådstartaren)

#16 » 20:45:17, 06-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

F-n va trött man blir. Går detta att åtgärda påplats eller måste hylsorna bort igen?
Tycker nog att stålringarna sitter djupare i toppen nu än när jag lämnade in topparna. Finns det olika mått eller nåt som kan ställa till det?
Motorslip brukar bara göra bra jobb så jag blir lite konfunderad här.
Hittarp
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:19, 23-05-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10 BHD
CAT M315 VA
EC 140 BLCM
Volvo 5350B 6x6
LJUNGBY L11
Volvo EL70C
ÖSA 250
250 Supereva
TJ 1110
Valmet 8750
Valmet 8100



dimorep

#17 » 20:47:21, 06-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror aldrig att det går att få ordning på de hylsorna! :sad: Och sen är detta inget man ska chansa med direkt...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

bangt

#18 » 20:51:52, 06-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

chansa inte, det är väl garanti på jobbet?
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

Hittarp (trådstartaren)

#19 » 21:04:39, 06-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir väl till att åka in med grejorna igen, kanske bra för ordvalet att ingen svarade när jag ringde dom i eftermiddags.

Med risk att idiotförklara mig själv kan jag passa på att fråga om ventiljusteringen. Nu stämmer ju inget med nya ventiler och slipade vippor.
Hur gör jag. Släpper helt så att jag får stort spel och sen justerar ner till rätt?
Har sett två olika metoder också.

1. Med cyl 1 i kompr top justeras följande ventiler 1-2-4-5-7-9
Med cyl 6 i kompr top justeras följande ventiler 3-6-8-10-11-12

2. Justera
6:ans ventiler när 1:ans överlappar
2:ans ventiler när 5:ans överlappar
4:ans ventiler när 3:ans överlappar
1:ans ventiler när 6:ans överlappar
5:ans ventiler när 2:ans överlappar
3:ans ventiler när 4:ans överlappar

Funkar båda metoderna? Vilken är att föredra?
Hittarp
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:19, 23-05-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10 BHD
CAT M315 VA
EC 140 BLCM
Volvo 5350B 6x6
LJUNGBY L11
Volvo EL70C
ÖSA 250
250 Supereva
TJ 1110
Valmet 8750
Valmet 8100

dimorep

#20 » 21:15:24, 06-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Släpp justerskruvarna först dra sen runt motorn, är justerarna för långt ute kan ventilerna ta i kolvarna! :/

Brukar justera ventilspelet efter "metod 2", dock gör jag det "spegelvänt" från hur du listade det. Justerar varje cyl i tändföld med start på 1:an
Båda dina metoder går bra att använda!
Men risken för att missa en ventil är större i "metod 1" + att det känns alltid bra att dra runt motorn några varv extra som "metod 2" erfodrar.. :thumme:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

63an

#21 » 21:16:16, 06-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja inte att tänka på ventilerna, följ schemat och dra till! Det är logiskt tänkt från den som gjort justeringsmönstret! Kör på första o blunda!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Hittarp (trådstartaren)

#22 » 19:49:23, 09-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då var det dags igen. Nya kopparhylsor monterade i topparna. Feletberodde på att stålringen pressats ner för djupt. Inte helt enkelt att få ut dom "svullna" hylsorna men det gick till slut.


Bild
Demonterad topp och gamla packningen

Bild
Rengjort!

Bild
Nya packningen monterad

Bild
Toppen ditdragen och stötstänger på plats

Bild
Här ska det inte fastna nåt mer, tjockt med kopparpasta.

Lite osäker på om jag fick till ventiljusteringen men tror det gick bra.
Blev lite snurrig när jag stod där, nog snurrar väl en dieselmotor som en klocka om man står framför den och tittar in i remskivan på vevaxeln?
Är det riskfritt att starta om man inte fått nåt itag med kolvarna när man drog för hand?
Hittarp
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:19, 23-05-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10 BHD
CAT M315 VA
EC 140 BLCM
Volvo 5350B 6x6
LJUNGBY L11
Volvo EL70C
ÖSA 250
250 Supereva
TJ 1110
Valmet 8750
Valmet 8100

dimorep

#23 » 20:16:43, 09-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, det vanligaste är att motorn roterar "medurs" då du står framför den och tittar in i fläkten!

Tar inte ventilerna i då du drar runt motorn så kan du med största säkerhet starta den också.
Motorer brukar inte tända direkt då spridarrören varit demonterade så den lär hinna rotera några varv lungt på starten först.

Kolla / efterjustera ventilerna efter ca en veckas hård körning (toppen ska vanligtvis efterdragas efter samma tid)!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Hittarp (trådstartaren)

#24 » 23:33:39, 09-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad bra, har precis lagt sista handen vid monteringen. Återstår bara tryckrör till turbo som skall rensas, olja, filter och vatten imorgon.
Problemet med att lista ut rotationen uppkom eftersom den här rackaren har hydraulisk fläkt. Hur som helst blev det ju helt galet med insug och utblås om man snurrade på andra hållet.
Enligt orginal verkstadshandbok behöver man inte efterdra om man har dragit moment vinkel.
Har dragit 50Nm, 160Nm, 160Nm +60grader. Tror du att man ska efterdra ändå?
Hittarp
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:19, 23-05-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10 BHD
CAT M315 VA
EC 140 BLCM
Volvo 5350B 6x6
LJUNGBY L11
Volvo EL70C
ÖSA 250
250 Supereva
TJ 1110
Valmet 8750
Valmet 8100

dimorep

#25 » 00:06:19, 10-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generellt så ska man alltid efterdra topplocksbultar. Men de som spänns med grader och har avsmalnande "midja" mitt på bulten brukar man inte göra det på.
Såg nu på dina bilder att det är en packning av "stålskivetyp" och då "sätter sig" den inte och efterdragning är ej nödvändig!

Men ventilspelet bör du ändå kolla efter de körda timmarna.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Hittarp (trådstartaren)

#26 » 19:39:50, 10-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har jag startat upp maskineriet. Verkar ha blivit bra med ventilerna för han fungerar ännu. Dock problem med vattenläck. Kommer vatten mellan främre topp och blocket. Droppade friskt ovanför grenröret på 4 ställen. När motorn var helt varm blev det bättre.
Läckte lite vatten här tidigare också men inte alls så mycket. Förmodligen någon por eller spricka som vaknat till liv. Har ju fotobevis på att alla vattenkanaler har blå gummiringar. Skall prova med "Irontite" imorgon. Får verkligen hoppas detta hjälper. Inte sugen på att riva igen.
Hittarp
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:19, 23-05-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10 BHD
CAT M315 VA
EC 140 BLCM
Volvo 5350B 6x6
LJUNGBY L11
Volvo EL70C
ÖSA 250
250 Supereva
TJ 1110
Valmet 8750
Valmet 8100

63an

#27 » 19:55:01, 10-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känn på toppbultarna en ggn. till! Kan ändå sätta sej!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dimorep

#28 » 22:37:50, 10-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev topparna provtryckta efter sista kopparhyls bytet?

De tätningsringarna vid vatten och oljekanalerna brukar alltid hålla tätt om de bara ligger an mot en ren och plan yta.
De tätar tex. INTE mot en rostig packningsyta oavs hur hårt topplocksbultarna än dras!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Hittarp (trådstartaren)

#29 » 00:38:10, 11-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej topparna trycktes aldrig efter hylsbytet. Jag stressade dom. På blocket var det rent och snyggt när jag satte dit gummiringarna. Just där det legat ringar innnan var det "väldigt rent" redan från början (syns på bild).
Får se hur det artar sig med tätningsmedlet imorgon.
Hittarp
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:19, 23-05-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10 BHD
CAT M315 VA
EC 140 BLCM
Volvo 5350B 6x6
LJUNGBY L11
Volvo EL70C
ÖSA 250
250 Supereva
TJ 1110
Valmet 8750
Valmet 8100

dimorep

#30 » 19:21:50, 11-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade ALDRIG hält i något tätningsmedel i kylsystemet, det skapar bara en massa problem. :!:
Tätar det en läcka (kanske bara för stunden..) så täpper det igen allt annat i kylsystemet också...

Läcker det när tätningarna är nya så lär det tyvärr läcka för evigt, har du otur så rinner kylarvätskan ner i cylindrarna också då motorn står stilla.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se