Här vart ett litet drivningshaveri med byte av
växellåda men det snhandlas i separat tråd här:
Dumper BM 860S tappat drivningen.Efter detta tyckte jag midjan var lite slack, alltså ramrör-mutter
Drog åt detta, körde, drog åt... Det visade sig att gängorna i rör och
mutter är så slitna så det hoppar över
Rengjorde och tog isär idag. Gängorna på både rör och mutter är "stukade" bakåt. Dem ser ut som ett gammalt industriak.
Vet inte hur bra det syns på bilder
Finns även en film på glappet....
https://youtube.com/shorts/QSQECkGfe3Q?feature=shareVad tusan göra med detta? Drar jag bara åt den så kommer den rappla över igen.
Det går att köpa en ny mutter om chansa på att den är tillräckligt frisk för att det skall hålla ihop. Men svårt att avgöra om det kommer fungera om den ens går på.
Det sitter två
shims nu mellan mutter och den stor brickan. Just nu är det ca 15mm
spel precis framför vagnen. Skulle jag dra muttern i botten skulle det bli ca 13mm spel framför
Skall se om VHB kan ge någon ledtråd om hur mycket det skall vara.
Är otroligt sugen på att kanske göra något shims till och bara ESABklistra ihop mutter och rör, det borde gå några 100h till utan problem, så får jag byta rör o mutter till hösten.
Men har någon löst liknande problem på något bra sätt vore det mycket intressant att höra om.
...sedan glappar lagret innanför knuten (även knuten är glapp, skall bytas ut) så även detta får bytas på sikt.
Glappar mellan där jag håller fingrarna
Tillägg: Mässings bussningarna är slitna men inte sopslut, kanske 3-4mm glapp mellan rör och
bussning upp och ned.
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.