Dendär ståltråden får nog lov att förbli ett mysterium.
Lite mera fix blev att sverslaga gaffeln till ena bromklockan till löpaxeln. Denna gick av när jag bytte membran och skulle slå tillbaka sprinten igen.
Så nu är det
broms på löpaxeln igen.
Sen skulle jag ordna till "hållaren/hylsan" till bromsaxeln som går in i höger trumman på drivaxeln bak. De fyra skruvarna som håller fast denna var av när jag köpte dumper. Den bromsar ändå men det är såklart inte helt bra att den är lös.
Ett försök har gjorts att svetsa fast den i den tunna plåten på insidan av trumman, ganska meningslöst då den plåten är max2mm tjock.
Det gick precis att komma åt att borra ur skruvarna.
En gav upp när jag borrade och flög tyvärr innåt. Den var väl under cm lång och den går väl ligga därinne o skramla runt, tror inte den ställer till med så mycket bekymmer. Resterande tre gick att få ut
En ville ha lite tas för att släppa
Sedan är ju dessa tumskruvar, (1/2x13) har knappt några sånna hemma men lyckades luska redan på att det är samma artikelnummer som på dem som håller gummibälgarna.
Var bara att sno härifrån och sätta M12 där istället.
Sedan var tätningen till röret utsliten så väntar på en ny som kommer på torsdag. Kunde väl kvittat egentligen men när det ändå är väck..
Så tänkte jag gå på att byta ledlagret till "V:et" som sitter fast i drivaxeln bak. Hade ett sådant liggande komplett med ny bukt o
mutter. Satt väldigt hårt och fick slipa upp en 65mm
nyckel till 66,5. Nya muttern är 65 mm
Då satt ju drivaxeln ivägen så den åkte ur och tog äntligen tag i detta:
Två skålar helt finito. Den i andra änden kändes bra.
Sedan skall väl drivaxeln kunna röra sig i längsled?
Testa detta och fick dra säkert ett halvt ton med en
talja och knacka på axeln för att den skulle röra sig öht.
Var rostig
Rengjorde och petade bort rost.
Något som bidrog till att det var trögt var att det var någon plastmassa mellan spilinesen. Som om man hällt i något för att ta upp glapp. Detta är fotat ned i axeln när jag petat bort/ned alla plastremsorna.
Det fylldes på med massa fett och trycktes ihop och nu går den lätt att dra ut för handkraft. Ett visst glapp är det nu, det går att vrida ena delen av axen någom mm.
Det körs med 4wd i undantagsfall och då korta stunder så tror inte detta glapp skall vara något att bry sig om. Diffen funkar inte bak heller så lär väl inte bli några otroliga belastningar.
Rensar jag den på spines har jag en
axel i
reserv.
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.