Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Har skaffat en dumper BM 860S

126 inlägg • Sida 9 av 9
Diskutera dumprar här

ErikPetersson (trådstartaren)

#121 » 22:49:43, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen är det ju snart vinter och mörkt. Lysena fick en översyn. Har lyckats finna original skärmlamporna som gick igång efter att kontakten uppe i hytten öppnats och tömts på damm. Sedan visade dig blinkreläna till korgen saknas och man hade dragit ström till dem ute från skärmblinkiesarna. :klia:
Fungerade med nya relän.
Givaren till bromsljus som sitter under bromspedalen var trasig och så länge sitter det en vanlig dragkontakt direkt till pedalen vilket faktiskt funkar fint. Sitter rätt lyktor på baksidan av bägge skärmarna nu med.
På vagnen var de gamla lyktorna så sunkiga så det fick bli otidsenliga LED där, med motstånd för att indikeringen i hytten skulle fungera. Så nu funkar all belysning som den skall runtom inklusive backljus och tuta.





Bild







Bild





Bild





Bild





Bild



Finns ju mera att göra :)

Närmast är att byta ut däcken på löpaxeln då det ena börjar anta spetsig form på en del av slitbanan, där man även ser korden titta fram så det borde vara hög tid för skifte.
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


ErikPetersson (trådstartaren)

#122 » 22:53:51, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

...Den fungerar av någon anledning dåligt att rotera bilderna, skriver på telefonen. Någon mod får gärna rotera dem rätt ifall de vill.
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.
Användarvisningsbild
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

PeterR

#123 » 22:56:49, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ErikPetersson skrev:Nu är det ihopsatt och inga läckage såvitt jag kan se vilket känns väldigt skönt. Den är helt stum i styrningen nu, återanvände de 2 bästa tapparna till kolvstångsöronen och det fungerade bra. Upptäckte lite klonkanade när jag provrattade men det visade sig komma ifrån midjan, glapp kring "röret", skall prova och tajta muttern och se om det blir bättre. Kolvstångsskydden hann jag inte få dit. Tyvärr så visade det sig vara lite väl slitet kring fästöronen, ca 8-10mm totalt, vilket får lekagret att glida ner och bara ligga an med ca halva lagret. Måste göra några brickor till detta, det är slitet både i öron och i cylinder/kolvstång. Vet inte riktigt hur jag skall bära mig åt för att det skall bli bra, lägga brickor bara på toppen av fästörat och låta lekagret vila mot ett öra från cylidern, eller göra brickor både uppe och nere så det blir centrerat. Det ställer till det lite när själva lagret är lite tjockare än fästörat, och innersta "ledkulan" är ju i sin tur kanske 2mm högre än ledlager. Vill ju inte ledlagret skall vila på kulan heller... Lite bilder från idag

Såhär ungefär ser det just nu ut där cylinderröret fäster i hytten.


Bild


Tacksam för idéer hur man löser det bäst. Mäta noga och svarva något kanske.


Jag tror det skulle funka fint med en polymerbricka på var sida om lagret. UHMWPE, Delrin eller PTFE?

1 person gillar det här inlägget.
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Volvo BM T430 med Trima 1120, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508

ErikPetersson (trådstartaren)

#124 » 11:58:03, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det skulle funka fint med en polymerbricka på var sida om lagret. UHMWPE, Delrin eller PTFE?



Tack för tips, det blev hemsvarvad stålbricka framme vid expandrarna och plastbrickor bak vid de vanliga tapparna. Håller koll på det men verkar fungera än så länge. :thumme:
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

ErikPetersson (trådstartaren)

#125 » 23:29:27, 06-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har två reservfälgar till vagnen fått nya sulor.
Tanken var först att köra in dumpern och låta däckfirman ta loss och sätta tillbaka fälgarna men tidpunkten är inte så bra vald då de har fullt upp med att skifta till vinterdäck åt folk just nu. För att de skulle kunna ta det när det passade så åker nu en fälg i taget in och blir omsulad istället. Dumpern används inte nu så det går lika bra.

Är ju segt att pumpa upp och palla under denna, även om man lyfter den med grävaren måste det pallas så tog en lite smidigare lösning. Boggien har jag bottnat tidigare när jag backat upp i högar, då tappar naturligtvis drivhjulen bak allt grepp. Men kan ju använda boggistoppen till något positivt med...




Bild





Bild





Bild




Bild




Bild




Fungerade hur bra som helst. Den står stadigt, går fint att komma åt, sen vill (förhoppningsvis) fälgen glida på något lättare igen när den har lite nedförsbacke. Ber om överseende för usel bildkvalité från mobilkamera i mörker.
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

ErikPetersson (trådstartaren)

#126 » 12:22:10, 12-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då vart den omsulad och klar med 2 reservdäck till vagne :thumme:

Gick lika bra att lätta andra sidan.

Dessa är fd. Hjullastar däck som faktiskt är M+S klassade så här vinterdäck på löpaxeln iallafall. :smile:




Bild





Bild
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Bestgrip

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates