Sida 5 av 18

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 19:36:20, 16-09-2014
av ErikPetersson
Svara mig själv. Ca 17 liter inkl filter skal det vara enligt boken så det blir att slå på lite till imorgon.
Tråget lutade svagt bakåt vid tömning så kan inte varit mycket kvar i motorn.

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 20:09:43, 16-09-2014
av bangt
kan mäta i morgon,bara jag kommer ihåg det...

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 04:38:08, 17-09-2014
av Blommas
ErikPetersson skrev:Svara mig själv. Ca 17 liter inkl filter skal det vara enligt boken så det blir att slå på lite till imorgon.
Tråget lutade svagt bakåt vid tömning så kan inte varit mycket kvar i motorn.


Det är inte så att det göms lite i slangar och oljekylare som inte kommer ut vid ett oljebyte?

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 09:04:30, 17-09-2014
av bangt
Min sticka är ca24,5 cm från hatten på stickan till övre sträcket och 26 cm till nedre.

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 18:45:33, 17-09-2014
av ErikPetersson
Kanon Bangt, tackar och bockar! :)

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 19:17:47, 17-09-2014
av bangt
det sitter en td 60 i min,såg att du har en 860 men kanske samma motor.

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 20:33:45, 17-09-2014
av ErikPetersson
Du har väl en 861? i en 860TL skall det mig veterligen sitta D50. Detta är en 860S och har mkt av framdelen gemensamt med 861, men med 860:s flak. Det skall enligt instruktionsbok och VHB sitta en TD 60 A i denna men enligt typskylt sitter där en Volvo Penta TD 60 D
Vet ej om den är utbytt någon gång eller hur det ligger till. Men antar att oljevolymen är densamma.

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 20:48:11, 17-09-2014
av bangt
japp min är en 861 :grin:

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 22:47:36, 18-09-2014
av ErikPetersson
Mätte på stickan idag och den verkar stämma hyfsat i längd.

Fick en nytt tanknivåglas i hydraultanken, med gamla glaset såg det ut som hydraultanken konstant var fylld med mjölk.






Bild







Sen har jag inte nåt riktigt bra flyt med luften i mina dumperdäck.
Dessa däcken som skruvades på sist på traktordelen är i väldigt bra skick och jag trodde verkligen de skulle komma bjuda på minst bekymmer av samtliga gummiringar i min ägo. Idag noterade jag att ena däcket såg lite trött ut. Vid närmare inspektion visar det sig att det är pyttesmå hål i sidan på däcket, hålen sitter nära eller i små ringformationer som är jämnt utspridda över däckssidan, Antar att de kommer från gjutningen av däcket eller ifrån något verktyg vid tillverkningen. Detta borde vara ett fabriktionsfel. Kan ju vara tips att kika efter för någon annan. Mitasdäck är detta, gjorda i Tjeckien. Det är bara att pumpa 2 gånger i vekckan men jag stör mig nåt infernaliskt på det. Vet ej om punkteringsvätska fixar det, det sitter ganska nära fälgkanten så det lär väl få hällas i en del isåfall.

Lite bilder på eländet...





Bild







Bild







Bild









Bild




Har smådonat med lite av varje annars, letat läckage och bytt och fyllt lite oljor.

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 20:50:05, 19-09-2014
av Fredrik_
Om du lägger hjulen ner, så kommer väl punkavätskan på rätt ställe utan toppfyllning...
(Men inte helt enkelt att ordna det heller!)

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 20:52:25, 19-09-2014
av dimorep
Gäller det hjulen bak på vagnen så har Erik bevisligen inga problem med att få de på sidan... :driver:

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 21:48:28, 19-09-2014
av ErikPetersson
Om du lägger hjulen ner, så kommer väl punkavätskan på rätt ställe utan toppfyllning...
(Men inte helt enkelt att ordna det heller!)


Bra ide, det skulle väl kunna gå? tycker det är lätt värt besväret om det hjälper.
Inte hela världen att skruva på och av med en gräv samt muttermaskin till hjälp och ordentlig domkraft.


Gäller det hjulen bak på vagnen så har Erik bevisligen inga problem med att få de på sidan... :driver:


:lmao: :lmao: Nej det är sant, synd det inte var bakhjulen. :grin:

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 22:15:09, 19-09-2014
av Fredrik_
Du har väl dessutom möjlighet att snurra det med grävmaskin, så alla kanter/sidor garanterat kommer neråt en stund!?
OM du nu inte tycker det vore mer givande mot oss att lägga maskin och köra så...

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 23:39:36, 19-09-2014
av ErikPetersson
Ja visst det är bara att spänna fast på pallgafflarna och snurra runt lite så borde det komma åt överallt.

Blir det dåligt väder i höst så kanske det räcker med att ställa den på färjan några vändor :)

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 20:23:36, 29-09-2014
av ErikPetersson
Körde lite med dumpern idag :driver: Däcken fram håller hyfsat tätt och har behövt pumpa 1 gång sista veckan. Vid hemkomst kikade jag lite kring motorn, då visar det sig att det börjat droppa från vattenpumpen. Lite drygt men förr eller senare så börjar de ju läcka. Då är första problemet jag har att motorn som sitter i nu är en TD60D och inte en A som är brukligt i dessa, Frågan är om det är samma pump i A och D.

Motornr.

Bild









Sen finns det dels ny pump för 4870+m och renoveringssats för 1616+m, (BA Trading) vilket borde göra valet lätt egentligen. Men dels har jag lite dåligt med tid att stå och pilla med det, sen är jag (kanske obefogat) rädd att kanske tex axeln har fått spår av tätningen och så behöver man beställa en ny axel oxå osv. osv. Jag tycker det är väldigt ofta som man tycker det skall gå som en dans och så strular något likt förbannat. Det slipper man ju med ny pump, elle man minskar åtminstonne risken lite.
Någon som provat renovera med dessa satser och vet om det brukar funka bra?
En beg. pump från en skrot hade varit bäst å fått tag på då kunde man i lugn och ro renoverat denna och haft som reserv.

Bifogar en bild på dumpern me.


Bild