Sida 6 av 19

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 09:06:13, 30-09-2014
av ErikPetersson
Svarar mig själv, A pump passar inte på B och D motorer, däremot passar B och D på varandra.

Sen är det tydligen ganska lätt att misslyckas med renoveringen av pumpen. Så jag tog och beställde en hel pump från Älmeboda. :thumme:
Så det skall förhoppningsvis vara tätt igen snart.

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 11:07:47, 30-09-2014
av Jonas A
Gjorde du helt rätt i! Har renoverat en sådan pump av snålhet en gång, gör aldrig om det.

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 22:21:26, 10-02-2018
av ErikPetersson
Har haft 2 tätningssatser till styrcylndrarna liggandes i något år, fick ett ryck idag och tog bort dem. Har inte läckt mycket men de blir rätt skitigt efter ett tag. Gick relativt lätt att få loss dem, får jag bara isär dem också borde det kunna bli betydligt torrare. Det är såklart några repor i kolvstängerna också som jag ska försöka fylla igen.







Bild





Bild





Bild






Bild






Bild

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 23:50:23, 10-02-2018
av Stridis2
Hej Erik!
Kul att se att både du och dumpern lever. Det är ont om dumpertrådar här på M, men jag hade plöjt denna både framlänges och baklänges innan jag köpte min.
Stridis dumper, Volvo BM 861
Håller på att laga rost och ska börja rita på framskärmarna. Har du tid, lust och möjlighet att ta lite närbilder på framskärmarna så man kan se hur de är gjorda? Gärna övergången mellan batterilåda - skärm. Är dessa bultade ihop, svetsade eller frihängande? Hur ser främre delen av skärmen ut? Framför allt vid infästningen av blinkers och extraljusen? Översidan av skärmen, gärna med detaljbilder på dörrlåsningsmekaniken också.

ErikPetersson skrev:Lite uppdatering här då. Blev nytt beg däck fram och det som hade pyspunka ligger fortfarande brevid. Har nu även ett reservframdäck som håller luften och ytterligare ett däck o en fälg som ligger delat. Uppepå detta har jag en 861 fälg till övers (stora navet) Funderar på att starta ett däckmuseum när jag får tid över. Är det någon som är i behov av framdäck så behöver jag ej 3 st i reserv, ej heller en fälg med för stort navhål. :smile:

Har du kvar däck och fälgar, och kan du fortfarande tänka dig sälja?

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 09:11:24, 11-02-2018
av ja-bond77
Hur funkar styrningen annars? Inga konstigheter? Har hört att dumprar överlag från denna tid inte är alltför ovanliga vägdikesbesökare... Beentheredonethat... Men ska väl bli bra nu med mitt nya hydraulsystem...

Ändå manualerna i början på tråden, nånting som hittas i downloads? :eat:

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 11:11:41, 13-02-2018
av ErikPetersson
Stridis, grattis till dumpern! Jag har däck och fälgar kvar som du gärna får handla. Mät gärna navcentrum då vi är säkra på att de passar. Bilder har du ju fått i din tråd men skall försöka ta bild på dörrlåsmekanismen också. Bond styrningen fungerar finr annars. Lite spel i den men inget allvarligt. Märkte vid demontering nu att ett ledlager helt saknades till en cyl men har gått fint ändå. Har man för lågt varv på motorn så vill den knappt styra så men har man bara det så är det inga problem. Min första dikeskörning med denna ligger faktiskt framför mig ännu ☺ Jag tror kockumen blir kanonbra, ser väldigt ordentligt ut allt du gör på.den och väldigt rolig och Interesant tråd. De dokumenten har inte kommit iväg ännu tyvärr, men finns såklart kvar. Är det något du är nyfiken över innan jag hinner ladda upp dem får du gärna fråga.

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 12:27:57, 13-02-2018
av ja-bond77
Ok, då har du också lite samma tendenser som jag hört om, dvs de är helt realistiskt att du lägger dumpern i diket eller mot nånting värre. Tänk en situation där du kör efter väg, full gas, sitter i lite andra tankar och märker fan, här ska du ju vika av! Släpper gasen helt och drar i ratten... Har du lass på bromsar maskinen kanske inte så bra heller... Nu var nog min styrning extrem då ratten inte ville röra sig överhuvudtaget när flödet försvann. För mig gick det att svänga av(medan motorn varvar ner) men själva uträtningen var det som fallerade. Så man blev att åka i kurvradien lite längre än avsett... Knäckte en 30 cm tall mot ena framdäcket... Annars lungt, inget dike... :svettas: Odokumenterat... :vissla:

Jag bara funderade kring volvostyrningen, det var visst vissa volvodumprar från den tiden som hade en sån där servoventil som styrförstärkning som jag har/-de också. Bara att den var manuellt styrd från midjan med nåt stag, inte hydrauliskt manövrerad som min... Vi hade nån tråd om det en gång i tiden, minns inte var... Men du verkar inte ha nåt sånt i midjan, mera normalfuntad din styrning med stooor orbitrol kanske.

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 12:54:26, 13-02-2018
av ErikPetersson
Det skulle såklart kunna hända men jag tycker jag har lärt mig att bromsa ned först sedan gasa igenom svängen, även i medlut/nedförsbacke kör jag så och då fungerar det hyfsat bra. Men det är när man börjar tro man kan något det blir farligt ☺

Nu har jag inte boken precis här, men minns jag rätt påverkar rattstången sliden i en ventil, som skickar ut olja, och det är även något stag till midjan som har med det att göra, om det var för att få "återkänning" i ratten eller hur det låg till med det. Minnet är väldigt luddigt där. Jag skall kika så fort jag är nära boken igen hur det är.
Förtydligande: Jag tror inte det är någon orbitrol på denna utan en typ av slidventil.

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 12:58:24, 13-02-2018
av ja-bond77
Jo just, nu ser jag ju staget vid midjeleden på maskinens vänstra sida på sista bilden. Antar att även den biten är känslig för glapp i länkaget och hur styrningen beter sig i praktiken... Ser ut som nånting varit fastsvetsat på högra sidan på samma ställe också... :klia:

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 13:56:08, 13-02-2018
av ErikPetersson
Ja där är ju det staget, säkert påverkar det med med glapp där som du säger. Undrar om inte det staget flyttar hela ventilen efterhand, vilket får ett visst antal rattvarv motsvara en viss vinkel. det som syns på andra sidan är bara reparationssvetsning av sprickor.

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 14:46:43, 13-02-2018
av ErikPetersson
Lite bilder på det hydrauliska...


Bild


Bild


Bild



Bild



Bild



Bild

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 15:16:35, 13-02-2018
av ErikPetersson
Lite mekanik med. Tack till min snälla fader som skickar bilder när man inte är vid boken själv.



Bild




Bild




Bild




Bild




Bild



Bild



Bild



Bild



Bild



Bild

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 17:26:51, 13-02-2018
av Stridis2
Ja-Bond: Vill du ha tag på bruksen till 861:an så finns den i min tråd. Jag tror inte jag lyckades lägga in den i Downloads. Kan du flytta den? Annars så ska jag försöka igen.

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 17:32:07, 13-02-2018
av ja-bond77
Ja det får man säga, även jag får tacka för nedsatt tid för fotande. :buga: Har inte läst om dylikt arrangemang tidigare. Det som diskuterats var väl en ventil monterat under golvet på ett sånt där styrstag och vars slid var förbundet med en styrsnäcka upp till ratten vill jag minnas.

Här hittade de gamla trådarna om dylik styrning:
Dumper(?), nej dumperlastbil!
Styrning Ford Brunett

Stridis, ok jag ska fixa så den hittar till downloads. :thumme:

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 23:23:52, 14-02-2018
av ErikPetersson
Tack för länkarna Bond, Interesant läsning :thumme:


Tog itu med ena cylindern ikväll, hade förberett mig på att den kunde sitta ihop rejält, men det var "bara" att skruva itu den. Med tvättning och gängraspning av skruv och mutter som håller ena kolvsrångsörat så tog det en timme innan den var helt isär. Tog bort cylindermuttern med rörtång och kolvstång snutten med en rejäl skiftnyckel och det släppte väldigt snällt. Lite bilder.



Bild

Ser inte så illa ut, tätningarna verkade bra ut och det har nog hållit tätt mellan + och - sida.




Bild

Syns att denna gått utan ledlager.






Bild

Avstrykaren har helt klart gjort sitt.




Bild

Mutter låst med fjäder sprint. Muttern satt inte jättehårt, frågan om man skall dra ihop den likadant eller försöka få dit ett shims. Hade gärna fått sitta lite hårdare, är rädd kolven kanske rör sig men det borde man väl sett isåfall? Kanske bara skall dra dit muttern med låsvätska.





Kolvstång med skador

Bild




Bild




Bild

Detta var lite drygt att se. Man ser tydligt hur många skador det är nu när kolstången är ute. Många är lite dåligt lagade gamla skador. Jag hade tänkt hårdlöda i mässingslod och sedan svarva och slipa ned men vet inte om det är någon idé. Helst skulle jag haft ny kolvstång. Två nya kolvsränger från BA Trading, tätningar, ledlager och 4expandrar går på ca 15-20% av vad hela maskinen är värd så vill försöka hålla ned kostnaderna så gott det går. Tar gärna emot tips på vad som kan vara bästa lösningen.





Bild

Cylinderör såg vid första anblicken fin ut.