Sida 7 av 19

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 07:35:19, 15-02-2018
av Turbodiesel
Svetsa skadorna med en klen rostfri 309 pinne på låg ström, eller UTP65D om du råkar ha sådana liggandes. Hårdlödning ger stor värmepåverkan vilket kan stressa kromet runtom. Smårepor räcker att dra av med fin smärgelduk, eller någon scotchbrite så de inte skär i tätningen.

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 11:31:09, 15-02-2018
av ErikPetersson
Tackar för tips, då gör jag nog så. :thumme:

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 22:32:08, 15-02-2018
av Stridis2
Har aldrig svetsat kolvstänger själv men hört att det ska vara en bra lösning. Var för första gången inne på BA idag (vet egentligen inte varför jag aldrig varit där innan :klia: ), och, hu, vilka priser!
Det finns företag som handlar med lösa kolvstänger. Det kan kanske vara ett alternativ.

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 22:43:48, 15-02-2018
av Turbodiesel
BA gör i alla fall så gott dom kan när det gäller att skaffa/tillverka och lagerhålla delar till lite äldre volvomaskiner, och är sällan dyrare än Swecon i den mån det finns att köpa där. Mycket går ju att hitta på andra håll lite billigare, men när det gäller vilja & servicenivå är de ganska oslagbara.

De använder Volvos listpriser som grund, med varierande rabattsats.

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 23:49:18, 15-02-2018
av Stridis2
Och det ska BA ha all cred för! Mitt inlägg ska snarare ses som att det kanske finns ett billigare sätt om man vill fixa nya kolvstänger, framför allt om man kan göra jobbet själv och inte värdesätter sin egen tid.

Men det var faktiskt lite chockerande (och förvånande) att se att de sålde ny motor för det facila priset av 100.352 SEK eller en transmission för 48.090,40 SEK. Jag tror jag ska leta begagnad i alla fall ett liiiitet tag innan jag beställer ny om jag någon gång behöver detta. :vissla:

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 00:03:08, 16-02-2018
av ErikPetersson
Jag har handlat en del prylar av BA Trading och upplever inte att de tar ut några överpriser. Var inte meningen att klaga över deras prissättning i tidigare inlägg, utan var mera ett konstaterande att det är dyra leksaker att hålla igång. Jag fick inte tag i några speciella kolvstångspinnar idag, däremot blev jag lite otålig och fann några rostfria pinnar jag prövade med. Såklart glömt vad de heter nu. Det verkar gå ok att laga med dessa.



Första 2 bilderna är samma lagning.

Bild




Bild





Lite andra lagningar.... Mycket fila blir det.

Bild





Bild




Sen märkte jag även ytterligare ett fel, den har fått lite banansjuka. Det borde kunna botas i hydraulpressen så inte hela världen


Bild

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 00:06:29, 16-02-2018
av Turbodiesel
Renovera (inte blunda och reparera tills vidare) motor är ju ganska tråkigt om det ska göras efter boken, "renoveringssatsen" kostar 10-12lök, slutsumman brukar inte stanna vid 60-100k. Det förutsätter dessutom att inga tunga bitar är bortom räddning, oljepump för 22k , vevaxel för 50k t,ex.

Nog om det :grin:

Kolvstångsrepet ser bra ut, så länge det funkar så där bra har du rätt elektrod, oavsett vad de heter..

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 00:23:14, 16-02-2018
av ErikPetersson
Tack Turbodiesel, jag tycker med det verkar lovande.




....det var lite mysko på kolvstång No 2, sprinten var ute en bit och ca 0,5 mm spel i kolvkronan, axiellt. Får väl dit med en bricka. Det verkar inte ha tagit någon skada av det.



Bild

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 00:27:57, 16-02-2018
av Turbodiesel
Är det möjligt så dra åt muttern som den ska, och borra ett nytt hål för rörstiftet. Det är egentligen inte tänkt att använda befintligt hål igen, det viktiga är att du drar åt ordentligt.

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 00:32:09, 16-02-2018
av ErikPetersson
Ja det går nog fint. Var faktiskt inte klar över att man inte skulle återbruka låshålet. Då kör jag på den lösningen med nytt hål och sprint såklart :thumme:

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 15:58:23, 16-02-2018
av Jim_the_one
En liten snabb tanke. Vänd på muttern och se om hålet stämmer bättre. Går det att använda samma hål är det väl det bästa tycker jag
Sen kan det tänkas att kolvstången ser för jävlig ut om den är inne på 3e tätningsbytet och ändå måste bytas.

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 21:09:00, 16-02-2018
av ja-bond77
Fast enklast är väl nog ändå shims. Om man har nåt lämpligt...

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 21:20:02, 16-02-2018
av Turbodiesel
Låshålet ska normalt inte återanvändas, om det inte råkar passa exakt vid rätt/hård åtdragning förstås.

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 23:25:19, 16-02-2018
av ErikPetersson
Jag har provat att vända muttern men det fungerade inte. Finns inget bra att göra shims av heller. Det skall nog gå fint att göra nytt hål med ny sprint. :thumme: Inget svetsande och slipande idag. Det kan uppenbarligen trilla ned en del sten på kolvstängerna, så ett skydd vore inte helt fel. Tänkte prova med detta tunnväggiga röret och något för det att glida på. Teflonklackar kunde väl vara lämpligt. Det kunde varit tjockare men då hade jag inte kunnat banka ut det så det passade (nåja... :razz: ) över cylindern och det skall nog skydda en del.


Rostfritt rör, här lite för långt ännu.

Bild




Bild




Bild





Bild






Bild

Har tänkt få på teflonklackar på cylinderröret som den glider på och ordna något bra fäste i kolvstångsörat.

Re: Har skaffat en dumper BM 860S

InläggPostat: 12:21:35, 27-02-2018
av ErikPetersson
Nu är äntligen allt isvetsat och filat/slipat. Tror det skall hålla någorlunda tätt. Nu skall de bara sättas ihop med. En tänke jag haft kring muttern, det går inte med stark gänglåsning? Tål det inte oljan? Eller vågar man inte chansa på det? Jag kan nog få dit nytt hål som nämnts tidigare men gänglåsning vore ju smidigast.