Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Bromsproblem på minidumpern

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera dumprar här

Tagew (trådstartaren)

#1 » 20:41:24, 27-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har fått ett bromsproblem på min minidumper.
När jag kör lite längre och fortare verkar det som om det skulle byggas upp ett tryck i den krets som går till framaxeln.
Bromsen är ju inbakad i axeln och skall vara självjusterande.
Detta resulterar ju i att bromsen börjar ligga på och kör jag lite längre så blir den ju varm.
Bromspedalen blir helt stum men det blir inte tryck i byttan.
Öppnar jag fram och tillbaka anslutningen för främre kretsen på huvudcylindern vid pedalen så sprutar bromsvätska ut med tryck och sedan känns pedalen normal. Provade inte att köra någon längre sträcka efter att jag öppnat fram o tillbaka men bromsen släppte o allt kändes normalt.
Kan det vara någon ventil i huvudcylindern som jäklas så att det blir så här eller...?
Någon som har en idé angående detta?

Mvh Tage W.
Volvo EC 35 2003
Benford PS 3000
Zetor 6341 1998
M-F 135 1974
Valmet 20 1957
Användarvisningsbild
Tagew
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:38, 29-07-2007
Ort: Lumparland Åland
Åland



Robban_C

#2 » 22:32:40, 27-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huvudcylindrar fungerar oftast så att dom öppnar upp till behållaren när pedalen är helt uppsläppt. Så fort man trampar ner en liten anings så stänger den passagen.
Därför undrar man ju om din pedal är rätt justerad, dvs om kolven i huvudcylindern går tillbaks hela vägen.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Tagew (trådstartaren)

#3 » 07:15:22, 28-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken har slagit mej också, måste kolla detta. Har inte märkt detta problem tidigare men det kan vara så att det legat precis på gränsen.
Det jag gjort är att jag fyllt på en lite, liten skvätt bromsvätska i systemet men det kan ju inte påverka detta eftersom det finns rum i byttan för expansion.
Nog skall det väl finnas möjlighet för vätskan i kretsen att expandera till byttan när man har pedalen i obromsat läge eller har jag förstått fel?
Vet inte exakt hur bromsen är konstruerad i axeln men om jag ser på reservdelslistan jag har liknar det ju någon form av skivbromsar.
Måste ju vara någon rörelse hos kolven i framaxeln som gör att det bygger upp detta tryck, men borde inte detta slippa genom huvudcylindern till byttan?

Mvh Tage W.
Volvo EC 35 2003
Benford PS 3000
Zetor 6341 1998
M-F 135 1974
Valmet 20 1957
Användarvisningsbild
Tagew
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:38, 29-07-2007
Ort: Lumparland Åland
Åland

Mikael.Johansson

#4 » 08:30:27, 28-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tagew skrev:... men borde inte detta slippa genom huvudcylindern till byttan?


Givetvis. Är det skivbroms så ska det vara helt öppet och inget tryck alls i systemet när pedalen är uppe. Trumbromsar kan ha ett symboliskt rest-tryck.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Tagew (trådstartaren)

#5 » 08:38:24, 28-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyder det då inte på att det är i huvudcylindern jag har problemet?
Jag skall testköra lite mera, jag körde inte så mycket efter att jag släppt ut lite tryck i går kväll, med lite tur kanske det normaliserar sej utan något större ingrepp - hoppas kan man ju alltid :smile:

Tage W.
Volvo EC 35 2003
Benford PS 3000
Zetor 6341 1998
M-F 135 1974
Valmet 20 1957
Användarvisningsbild
Tagew
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:38, 29-07-2007
Ort: Lumparland Åland
Åland

LeifAndersson

#6 » 13:46:18, 28-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

På baklastarna testar vi huvudcylinderns funktion genom att trycka bromsvätska från hjulcylinderns luftskruv till huvudcylinderns behållare. Det ska vara helt öppet där med bromspedalen i topp. På köpet får du bromssystemet ordentligt urluftat.
/Leif
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Michael Meier

#7 » 14:06:51, 28-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tagew skrev:....
Bromspedalen blir helt stum....


Av någon anledning kan den int returnera, kan det vara skräp som låser returrörelsen eller en saknad fjäder till pedalen, flyttad skyddsplåt?

Tung fot??
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Tagew (trådstartaren)

#8 » 14:19:27, 28-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen, jag tror nog mera på att det kan ha hänt nåt i huvudcylindern.
Pedalen började arbeta mera normalt när jag släppte ut det accumulerade trycket.
Tung fot, nej jag har bara 42:ans stövlar :wave: så det är nog nästan så att jag är lite småtassig.
Skall köra o testa lite mera nu när jag släppt trycket, får väl riva huvudcylindern om det fortsätter, synd bara att arbetet inkräktar på fritiden samt att det är en massa annat som skall göras nu på våren.
Lite havre skall i jorden som mat till pannan för nästa vinter, ett lusthus skall byggas hemma i trädgården mm. Tur att man inte är utan att göra.
Inkommande tisdag skall jag med grabben till Svea Rike och titta på en annan traktorgrävare, blir lite intressant.
Hydrema 906 årsm 2008 som gått 1680 tim.

Tage W.
Volvo EC 35 2003
Benford PS 3000
Zetor 6341 1998
M-F 135 1974
Valmet 20 1957
Användarvisningsbild
Tagew
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:38, 29-07-2007
Ort: Lumparland Åland
Åland

Michael Meier

#9 » 14:27:32, 28-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kanske int behöver riva den, kolla visuellt att kolven i cylindern kan returnera maximalt, det kan sitta ett mellanstycke mellan kolv och reglagearm/pedal, så att det kan se ut som om den kan returnera eftersom den är "dold" kanske bakom en damask? annars kan det vara en brusten/avrostad returfjäder bakom kolven i cylindern som int hjälper till längre att returnera.

Förmodligen kan du int dra ut den med pedalen tyvvär.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Tagew (trådstartaren)

#10 » 14:49:12, 28-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får nog skruva loss den om jag skall kunna dra ut kolven, men eftersom kretsen till bakaxeln verkar fungera så skulle jag kunna tro att det är nåt som eventuellt lagt sej i vägen.
Borde inte kolven i huvudcylindern vara gjord i ett stycke men arbeta som som två separata system.

Tage W.
Volvo EC 35 2003
Benford PS 3000
Zetor 6341 1998
M-F 135 1974
Valmet 20 1957
Användarvisningsbild
Tagew
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:38, 29-07-2007
Ort: Lumparland Åland
Åland

Michael Meier

#11 » 16:39:29, 28-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den borde vara tillverkad i ett stycke jaa, :smile:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Tagew (trådstartaren)

#12 » 07:10:30, 29-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ut och körde en sväng i gårkväll, då blev inte bromsen liggande på i alla fall men det kanske kändes att den bromsade lite tidigare i slutet av körningen jämfört med början.
Nu vet jag inte hur självjusteringen fungerar så jag behöver köra mera för att se hur det går.
Man kör ju inte så långa sträckor på en gång med en sådan skottkärra.
Jag tackar för alla tips och återkommer när jag vet mera.

God fortsättning på våren.
Tage W.
Volvo EC 35 2003
Benford PS 3000
Zetor 6341 1998
M-F 135 1974
Valmet 20 1957
Användarvisningsbild
Tagew
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:38, 29-07-2007
Ort: Lumparland Åland
Åland

Robban_C

#13 » 17:27:53, 29-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självjusteringen borde vara motsvarande som skivbromsar till bilar, dvs baseras enbart på friktionen runt slavkolven.

Att pedalen blir stum tyder också på att passagen upp till behållaren inte fungerar som den ska. Det som händer är följande:
Av nån anledning blir det lite varmare vid hejdaren, detta gör att belägg etc sväller. Eftersom bromsvätskan då inte kommer upp till behållaren så resulterar detta i ett påligg och en stum pedal. That´s it.
Möjligen kan det gå att se denna passage genom påfyllningslocket men det är inte säkert och framförallt så kanske det inte ger nån mer info även om du ser hålet.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep

#14 » 19:53:54, 29-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara så enkelt att en bromsslang har separerat invändigt och "fliken" som lösnat fungerar som en backventil. Då kan bromsvätskan tryckas ut mot hjulcylindern men inte returneras tillbaka upp till huvudcylindern. När du då kört ett tag så "växer" bromsarna av värmen och trycket ökar, därav att pedalen känns stum då det redan är tryck i bromledningen/systemet.
Har du provat med Leif Anderssons tips så kan du bortse från detta! :thumme:
LeifAndersson skrev:På baklastarna testar vi huvudcylinderns funktion genom att trycka bromsvätska från hjulcylinderns luftskruv till huvudcylinderns behållare. Det ska vara helt öppet där med bromspedalen i topp. På köpet får du bromssystemet ordentligt urluftat.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Mikael.Johansson

#15 » 20:26:25, 29-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Kan vara så enkelt att en bromsslang har separerat invändigt och "fliken" som lösnat fungerar som en backventil. Då kan bromsvätskan tryckas ut mot hjulcylindern men inte returneras tillbaka upp till huvudcylindern. När du då kört ett tag så "växer" bromsarna av värmen och trycket ökar, därav att pedalen känns stum då det redan är tryck i bromledningen/systemet.


Ah. där sa du något.
Jag hade precis ett sådant här problem på 140:n, bromsslangarna hade tätnat p.g.a. att gummit hade svält. Det gick nog att bromsa men sedan blev det tryck kvar och bromsarna blev varma.
Byte av bromsslangarna löste det problemet.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se