Sida 1 av 2

Bromsproblem på minidumpern

InläggPostat: 20:41:24, 27-04-2010
av Tagew
Hej, jag har fått ett bromsproblem på min minidumper.
När jag kör lite längre och fortare verkar det som om det skulle byggas upp ett tryck i den krets som går till framaxeln.
Bromsen är ju inbakad i axeln och skall vara självjusterande.
Detta resulterar ju i att bromsen börjar ligga på och kör jag lite längre så blir den ju varm.
Bromspedalen blir helt stum men det blir inte tryck i byttan.
Öppnar jag fram och tillbaka anslutningen för främre kretsen på huvudcylindern vid pedalen så sprutar bromsvätska ut med tryck och sedan känns pedalen normal. Provade inte att köra någon längre sträcka efter att jag öppnat fram o tillbaka men bromsen släppte o allt kändes normalt.
Kan det vara någon ventil i huvudcylindern som jäklas så att det blir så här eller...?
Någon som har en idé angående detta?

Mvh Tage W.

InläggPostat: 22:32:40, 27-04-2010
av Robban_C
Huvudcylindrar fungerar oftast så att dom öppnar upp till behållaren när pedalen är helt uppsläppt. Så fort man trampar ner en liten anings så stänger den passagen.
Därför undrar man ju om din pedal är rätt justerad, dvs om kolven i huvudcylindern går tillbaks hela vägen.

Sv: Bromsproblem på minidumpern

InläggPostat: 07:15:22, 28-04-2010
av Tagew
Tanken har slagit mej också, måste kolla detta. Har inte märkt detta problem tidigare men det kan vara så att det legat precis på gränsen.
Det jag gjort är att jag fyllt på en lite, liten skvätt bromsvätska i systemet men det kan ju inte påverka detta eftersom det finns rum i byttan för expansion.
Nog skall det väl finnas möjlighet för vätskan i kretsen att expandera till byttan när man har pedalen i obromsat läge eller har jag förstått fel?
Vet inte exakt hur bromsen är konstruerad i axeln men om jag ser på reservdelslistan jag har liknar det ju någon form av skivbromsar.
Måste ju vara någon rörelse hos kolven i framaxeln som gör att det bygger upp detta tryck, men borde inte detta slippa genom huvudcylindern till byttan?

Mvh Tage W.

Re: Sv: Bromsproblem på minidumpern

InläggPostat: 08:30:27, 28-04-2010
av Mikael.Johansson
Tagew skrev:... men borde inte detta slippa genom huvudcylindern till byttan?


Givetvis. Är det skivbroms så ska det vara helt öppet och inget tryck alls i systemet när pedalen är uppe. Trumbromsar kan ha ett symboliskt rest-tryck.

Sv: Bromsproblem på minidumpern

InläggPostat: 08:38:24, 28-04-2010
av Tagew
Tyder det då inte på att det är i huvudcylindern jag har problemet?
Jag skall testköra lite mera, jag körde inte så mycket efter att jag släppt ut lite tryck i går kväll, med lite tur kanske det normaliserar sej utan något större ingrepp - hoppas kan man ju alltid :smile:

Tage W.

Sv: Bromsproblem på minidumpern

InläggPostat: 13:46:18, 28-04-2010
av LeifAndersson
På baklastarna testar vi huvudcylinderns funktion genom att trycka bromsvätska från hjulcylinderns luftskruv till huvudcylinderns behållare. Det ska vara helt öppet där med bromspedalen i topp. På köpet får du bromssystemet ordentligt urluftat.
/Leif

Re: Bromsproblem på minidumpern

InläggPostat: 14:06:51, 28-04-2010
av Michael Meier
Tagew skrev:....
Bromspedalen blir helt stum....


Av någon anledning kan den int returnera, kan det vara skräp som låser returrörelsen eller en saknad fjäder till pedalen, flyttad skyddsplåt?

Tung fot??

Sv: Bromsproblem på minidumpern

InläggPostat: 14:19:27, 28-04-2010
av Tagew
Tack för tipsen, jag tror nog mera på att det kan ha hänt nåt i huvudcylindern.
Pedalen började arbeta mera normalt när jag släppte ut det accumulerade trycket.
Tung fot, nej jag har bara 42:ans stövlar :wave: så det är nog nästan så att jag är lite småtassig.
Skall köra o testa lite mera nu när jag släppt trycket, får väl riva huvudcylindern om det fortsätter, synd bara att arbetet inkräktar på fritiden samt att det är en massa annat som skall göras nu på våren.
Lite havre skall i jorden som mat till pannan för nästa vinter, ett lusthus skall byggas hemma i trädgården mm. Tur att man inte är utan att göra.
Inkommande tisdag skall jag med grabben till Svea Rike och titta på en annan traktorgrävare, blir lite intressant.
Hydrema 906 årsm 2008 som gått 1680 tim.

Tage W.

Sv: Bromsproblem på minidumpern

InläggPostat: 14:27:32, 28-04-2010
av Michael Meier
Du kanske int behöver riva den, kolla visuellt att kolven i cylindern kan returnera maximalt, det kan sitta ett mellanstycke mellan kolv och reglagearm/pedal, så att det kan se ut som om den kan returnera eftersom den är "dold" kanske bakom en damask? annars kan det vara en brusten/avrostad returfjäder bakom kolven i cylindern som int hjälper till längre att returnera.

Förmodligen kan du int dra ut den med pedalen tyvvär.

Sv: Bromsproblem på minidumpern

InläggPostat: 14:49:12, 28-04-2010
av Tagew
Får nog skruva loss den om jag skall kunna dra ut kolven, men eftersom kretsen till bakaxeln verkar fungera så skulle jag kunna tro att det är nåt som eventuellt lagt sej i vägen.
Borde inte kolven i huvudcylindern vara gjord i ett stycke men arbeta som som två separata system.

Tage W.

Sv: Bromsproblem på minidumpern

InläggPostat: 16:39:29, 28-04-2010
av Michael Meier
Den borde vara tillverkad i ett stycke jaa, :smile:

Sv: Bromsproblem på minidumpern

InläggPostat: 07:10:30, 29-04-2010
av Tagew
Var ut och körde en sväng i gårkväll, då blev inte bromsen liggande på i alla fall men det kanske kändes att den bromsade lite tidigare i slutet av körningen jämfört med början.
Nu vet jag inte hur självjusteringen fungerar så jag behöver köra mera för att se hur det går.
Man kör ju inte så långa sträckor på en gång med en sådan skottkärra.
Jag tackar för alla tips och återkommer när jag vet mera.

God fortsättning på våren.
Tage W.

InläggPostat: 17:27:53, 29-04-2010
av Robban_C
Självjusteringen borde vara motsvarande som skivbromsar till bilar, dvs baseras enbart på friktionen runt slavkolven.

Att pedalen blir stum tyder också på att passagen upp till behållaren inte fungerar som den ska. Det som händer är följande:
Av nån anledning blir det lite varmare vid hejdaren, detta gör att belägg etc sväller. Eftersom bromsvätskan då inte kommer upp till behållaren så resulterar detta i ett påligg och en stum pedal. That´s it.
Möjligen kan det gå att se denna passage genom påfyllningslocket men det är inte säkert och framförallt så kanske det inte ger nån mer info även om du ser hålet.

Re: Sv: Bromsproblem på minidumpern

InläggPostat: 19:53:54, 29-04-2010
av dimorep
Kan vara så enkelt att en bromsslang har separerat invändigt och "fliken" som lösnat fungerar som en backventil. Då kan bromsvätskan tryckas ut mot hjulcylindern men inte returneras tillbaka upp till huvudcylindern. När du då kört ett tag så "växer" bromsarna av värmen och trycket ökar, därav att pedalen känns stum då det redan är tryck i bromledningen/systemet.
Har du provat med Leif Anderssons tips så kan du bortse från detta! :thumme:
LeifAndersson skrev:På baklastarna testar vi huvudcylinderns funktion genom att trycka bromsvätska från hjulcylinderns luftskruv till huvudcylinderns behållare. Det ska vara helt öppet där med bromspedalen i topp. På köpet får du bromssystemet ordentligt urluftat.

Re: Sv: Bromsproblem på minidumpern

InläggPostat: 20:26:25, 29-04-2010
av Mikael.Johansson
dimorep skrev:Kan vara så enkelt att en bromsslang har separerat invändigt och "fliken" som lösnat fungerar som en backventil. Då kan bromsvätskan tryckas ut mot hjulcylindern men inte returneras tillbaka upp till huvudcylindern. När du då kört ett tag så "växer" bromsarna av värmen och trycket ökar, därav att pedalen känns stum då det redan är tryck i bromledningen/systemet.


Ah. där sa du något.
Jag hade precis ett sådant här problem på 140:n, bromsslangarna hade tätnat p.g.a. att gummit hade svält. Det gick nog att bromsa men sedan blev det tryck kvar och bromsarna blev varma.
Byte av bromsslangarna löste det problemet.