Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Volvos F-serie

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dumprar här

Holger (trådstartaren)

#1 » 12:23:16, 15-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick detta från Swecon idag:

Den nya F-serien dumprar sätter ny standard på dumpermarknaden, en marknad som Volvo skapat och fortsätter att leda.

Den nya F-serien dumprar från Volvo Construction Equipment inte bara uppfyller de höga krav som fastställts i utsläppslagstiftningen Tier 4i (USA) och steg III B (Europa), utan har även ett helt paket med förbättringar i funktionalitet, design och underhåll. F-serien sträcker sig från 24 tonnaren A25F upp till 39 tonnaren A40F, där varje modell transporterar, tömmer och manövreras på ett effektivt och säkert sätt.

Efter att ha utvecklat den ramstyrda dumpern på 1960-talet, så är Volvo fortfarande den stora marknadsledaren - en ställning som den behåller tillsammans med sin filosofi om konsekvent utveckling och förfining av det etablerade dumperkonceptet. Centralt i detta är midjestyrningen, vilket ger föraren enastående kontroll över maskinen genom både sin höga styrkraft i tuffa offroad förhållanden (t.ex. djup lera) och dess precisa och säkra körning vid hög transporthastighet. Det självkompenserande hydromekaniska systemet ger extremt kort vändradie, vilket är användbart vid lastning och lossning på arbetsplatser med begränsad yta och i skarp kurvtagning på trånga in- och utfartsvägar.

Kraftig för tunga arbetsuppgifter
Hållbarhet och styrka är utmärkande för alla Volvos dumprar. Kraftiga främre och bakre ramar har utformats för krävande terrängdrift och lång livslängd. Korgen är tillverkad av HB400 stål, och dess design med hög tömningshöjd och tippvinkel ger optimal tömning av korgen. Ett kraftfullt, lastkännande "slutet centrum" hydraulsystem och dubbelverkande enstegs cylindrar höjer korgen även i branta nedförsbackar. Systemet möjliggör exakt och kontrollerad tömning, kortare cykeltider och höjd säkerhet. Last & tipp bromsen ansätts genom att trycka på en knapp i hytten som ansätter färdbromsen och lägger växellådan i friläge, för att ytterligare öka säkerheten och minska påfrestningen på föraren. Alla maskiner har också nya funktioner för tömning, spärr för sänkning av korgen och justerbar tippvinkel. Genom att använda Contronic systemet kan föraren ange maximal tippvinkel och därmed begränsa den totala höjden på korgen för att garantera säkerheten till exempel vid arbete under elledningar, i tunnlar eller under jord.

De nya dumprarna i F-serien uppfyller utsläppskraven för steg III B (i Europa) och Tier 4i (i USA). De elektroniskt styrda, sexcylindriga och turboladdade Volvo V-ACT dieselmotorerna har högt vridmoment vid låga varvtal, vilket resulterar i bra bränsleekonomi, höga prestanda, snabbare motorrespons och mindre slitage, dvs. lång livslängd. Volvo har skräddarsytt motorerna för att exakt matcha Volvos drivlina för optimal användning av effekt och vridmoment, även i tuffa arbetsförhållanden. Motorn i drivlinan är anpassad till en momentomvandlare med inbyggd lock-up funktion och försedd med en helautomatisk och snabbt adaptiv växellåda. Dess axlar, planetväxlar och lager har alla förstärkts för att klara det högre vridmoment som produceras i den nya kapacitetshöjda motorn. Den nya F-serien är inte bara mer miljövänlig, den är också upp till 4 % mer bränsleeffektiv än E-serien. Detta är en anmärkningsvärd prestation med tanke på att E-serien var klassledande när det gäller bränsleförbrukning.

Kontrollerad drivning
Drivlinan har Automatic Traction Control (ATC) som standard, som hindrar föraren att köra dumpern i permanent sexhjulsdrift, även när de inte behövs, till exempel på goda eller asfalterade vägar, då endast 6X4 krävs. Detta leder till högre bränsleförbrukning än nödvändigt, samt högre däck- och mekaniskt slitage. ATC kopplar automatiskt ur bakaxeln när den inte behövs, vilket eliminerar slirning vid kurvtagning och minskar däckslitaget. Men när ATC-systemet känner av slirning så slår den längsgående diffspärren och 6X6 kopplingen i tillsammans: detta ger dumpern optimal dragkraft under alla förhållanden.

F-serien är utrustad med fyra differentialspärrar med 100 % låsning - en längsgående i dropboxen och tre tvärgående i axlar, vilket hjälper till att maximera greppet i svåra förhållanden. När alla arbetar tillsammans ser de till att samtliga hjul roterar med samma hastighet, vilket maximerar grepp i svåra driftsförhållanden, t.ex. i djup lera. Körläget med alla differentialspärrar kan slås på eller av, genom att trycka på en bekväm, golvmonterad knapp medan fordonet är i rörelse, för ökad användarvänlighet och produktivitet.

En trepunkts boggidesign gör att bakhjulen kan röra sig självständigt, för att säkerställa god markkontakt, dragkraft, stabilitet och minimera belastningen på ramen. Det högt placerade roterande draget (i närheten av lastens tyngdpunkt) är underhållsfri och har permanent smorda koniska rullager. Denna design finns på alla modeller och ger hög markfrigång för utmärkt rörlighet offroad och förbättrad stabilitet vid transporter i hög hastighet. På A25F och A30F-modellerna har transporthastigheten ökat tack vare en mjuk och progressiv gashydraulisk fjädring fram, vilket minimerar vibrationer till föraren, vilket i sin tur minskar tröttheten och ökar produktiviteten. Den unika Full Suspension (FS)-versionen av F-serien är utrustad med en helt hydraulisk främre och bakre fjädring. Detta, tillsammans med ett automatisk nivåreglerings- och stabiliseringssystem, maximerar transporthastigheten för både tomma och lastade maskiner.

Bromskraft
A25F och A30F är utrustade med helt hydrauliska bromsar och torra skivor på alla hjul, medan de större A35F och A40F är utrustade med oljekylda våta skivor. Dessutom har alla maskiner retarder. A25F och A30F har en hydraulisk retarder och Volvo Engine Brake (VEB) - den senare består av en kompressions- och avgasbroms. De större A35F och A40F har även de VEB, men istället för en hydraulisk retarder använder de hjulbromsarna. Retarderfunktionen hjälper till att kontrollera hastigheten i nedförsbacke, innan kurvor och innan vägskäl, vilket minskar behovet av färdbromsen och därmed minimeras slitaget.

En trevlig arbetsplats
Som med alla Volvomaskiner, så är den nya F-serien utrustad med en förarmiljö i världsklass - en ROPS/FOPS skyddad Care Cab hytt med god sikt åt alla håll tack vare en centralt placerad förarplats, sluttande huv, stora backspeglar, bred vindruta och en fullängds glasdörr. Den rymliga hytten med låg ljudnivå, luftkonditionering och reglage nära till hands, samverkar till att göra den nya F-seriens Care Cab till en mycket bra och stressfri arbetsplats. Detta i kombination med lättläst Contronic information, ger föraren mer tid att koncentrera sig på vad som händer utanför förarhytten vilket förbättrar säkerheten. Och tack vare en mjukare körning, känner föraren sig mindre trött och är produktiv under hela sitt arbetspass.

Underhållet underlättas av en utfällbar frontgrill med integrerade steg, som fungerar som en serviceplattform. Dessutom kan huven tippas 90 grader, vilket ger enkel tillgång till motorrummet. Alla ställen som skall smörjas samt avtappningspunkter är åtkomliga från marknivå eller från halkfria plattformar. Dessutom behövs ingen daglig eller veckovis smörjning.

Den nya F-serien är utrustad med CareTrack som standard, Volvos telematiksystem som möjliggör fjärrövervakning av en lång rad av funktioner (t.ex. lokalisering, bränsleförbrukning, servicepåminnelser etc.), för att optimera kundernas verksamhet. Dessa maskiner stöds av ett globalt nätverk av Volvoåterförsäljare, där utbildade tekniker använder Volvos diagnosverktyg och arbetssätt, och endast med Volvo originaldelar. F-serien kan fås med ett komplett utbud av kundsupportavtal.

De nya F-serien dumprar: Volvos mest produktiva, bekväma, miljövänliga och bränslesnåla dumprar någonsin.

Se specifikationer: A25F, A30F, A35F, A40F


Bild

Bild

Bild

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



micke wik

#2 » 22:47:18, 31-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ser väldigt fin ut, o dumper o hjullastar svängen är enligt mig iaf Volvo Top Of The Line, men jag har aldig sett en E dumper, är dom inte så vanliga?
micke wik
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:43, 17-03-2011
Ort: Vallentuna
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: New Holland 6020 ELITE
Volvo BM 4200B
Ursus 385
Hydrema M1220
McHale Fusion
Drivex EasyGrader
Svedala Snölastare

nixs

#3 » 22:49:11, 31-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har stått en F-serie dumper på gården på jobbet ett par veckor nu.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

bm1113

#4 » 22:50:19, 31-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här uppe har man då hunnit se ett 15tal E dumprar skulle jag tro dock är det vanligare ännu med D-serien :)
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Bonken

#5 » 22:12:16, 01-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Har stått en F-serie dumper på gården på jobbet ett par veckor nu.


Det har man allt sett...
Användarvisningsbild
Bonken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:19, 01-06-2009
Ort: Kungsbacka
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix H55DR, EC05B, Svab

GrävMatte

#6 » 15:16:37, 13-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snabbschakt i Göteborg va först med en ny A25F. Finns reportage i Swecon Nytt!
GrävMatte
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:17, 19-10-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

nixs

#7 » 20:37:31, 13-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

VolvoEcr145C skrev:Snabbschakt i Göteborg va först med en ny A25F. Finns reportage i Swecon Nytt!


Den plockade man lite grand i idag.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se