Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Köpa minidumper

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dumprar här

bmrobban (trådstartaren)

#1 » 09:41:55, 01-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju kikat lite efter en minidumper ett tag, gör ju en del grävjobb på villatomter med min 3,5t-grävare. Har kommit fram till att jag vill ha en som är ungefär lika bred som grävaren och tillräckligt lätt för att köra på släpkärra efter bil, alltså lastvikt runt 1500kg.
Trevägstipp eller svivelflak är ju också nödvändigt, självlastande är nog bra men dom blir ju gärna lite dyrare då.
Hjul eller band är ju frågan, men har ju snöat in lite på band pga. framkomlighet och marktryck.
Nackdelen med band är väl när man svänger på känsliga underlag.
Jag har ju tidigare lånat en kompis bobcat (näst största modellen) och är inte imponerad, den tar inte så värst mycket i skopan och markskadorna när man svänger är stora.
Egentligen om man ser krasst ekonomiskt på det så tar det en bra stund att tjäna in en minidumper, men det skulle ju underlätta många gånger.
Den här http://www.blocket.se/stockholm/Minidum ... ?ca=12&w=2
finns ju ganska nära mig, är det vettigt pris?
Den är ju momsdödad, det är ju en nackdel förstås.
Ni får gärna fylla på med erfarenheter och tips angående modeller och tänk omkring nackdelar och fördelar med olika märken och utföranden.

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78



stefansmark

#2 » 10:24:20, 01-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft en Messersi TCH1500 med svängande korg, den var bra till små jobb.
Nackdelen med en bandburen dumper är att det river upp gräsmattor etc när man svänger tvärt. Fördelen är att det går att köra där det är lite mjukare utan att det blir lera av alltihopa.
Nu har jag en 6 tons hjulburen Terex PS6000 med svängande korg, det är mycket mer att åka med.
Den går fort och lastar mycket mer, kanske lite för stor för att nå upp med en 3,5 tonnare.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

bmrobban (trådstartaren)

#3 » 10:38:29, 01-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju varit inne lite på en 2 eller 3-tons hjuldumper också, men tror att dom gärna sjunker om man kör på leriga schaktmassor. Det är ju oftast trångt där jag gräver ,och lera finns det gott om.
Man skulle ju kunna hyra en och prova, men är lite snål också..
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

FingalO

#4 » 15:20:33, 19-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Yanmar C12. Det är en liten stark krabat som lastar ett ton och klättrar upp för de flesta slänter med full last. Den har tresidors tipp. En fördel är att en 3,5-tons grävare orkar lyfta den om den kör fast eller tappar ett band i leran. Kostar begagnad ca 100.000. Tog hem min från Tyskland.
FingalO
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:36, 13-03-2013
Ort: Ingarö, Värmdö
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JCB 8040

Bronson

#5 » 09:46:13, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har det gått med dumpern? Har själv en Thwaites 4000 som funkar alldeles utmärkt. Nu har jag iofs inte kört i jättemjuka massor men den funkar grymt bra. Kanske lite stor för dig. Har själv en 7,5-tonsgrävare och det är en suverän kombo! Dessutom får de precis plats på ett lastväxlarflak tillsammans. :-)
Bronson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:01, 29-04-2013
Ort: Stockholm / Nacka
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takejob TB 175
Thwaites 4000

bmrobban (trådstartaren)

#6 » 10:16:21, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har inte blivit något köp än, men jag har svetsat fästen på en traktorskopa och den har varit väldigt bra att ha.
Jag kör grävaren på kärra efter traktorn, det blir trångt att få med en dumper också.
Man kunde ju skaffa större maskinkärra eller hänga en till bakom den jag har, men jag har ju oftast tippkärran med mig också.
Ett annat alternativ kunde vara att skaffa ramper till tippkärran och ha maskinkärran bakom.
Jag gräver ju bara kvällar o helger vid sidan om min ordinarie anställning, det är ju en del pengar på något man bara använder ibland.
Men jag har inte gett upp tanken riktigt än.
Även om det inte är ekonomiskt försvarbart att köpa en så vore det ju bra att ha en ibland.
Dessutom brukar man hitta nya användningsområden för maskiner när man väl skaffat dom.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Bronson

#7 » 10:24:51, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du jobbar precis som jag. Nej - än kanske dumpern inte har kört in sina kostnader men den är väldigt bra att ha när den väl står hemma på gården... :-D
Bronson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:01, 29-04-2013
Ort: Stockholm / Nacka
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takejob TB 175
Thwaites 4000


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se