Hej har en Dumper FT3000
Ombyggd till en hjullastare.
Har problem med varmgång vid larvning långväga eller vid belastning av maskin.
har gjort ny omcellning av kylaren, satt på en el fläkt samt rensat och rengjort hela kylsystemet.
Problemet kvarstår, är dock 99% säker att felet ligger i växellådan där jag upplever att lådan slirar "frammåt" som var förr "bakåt" så idag backar jag för jämnan fast är frammåt.
Svårt som tusan att hitta nå delar eller någon som kan tänka sig att renovera lådan, dock funnit en FT3000 i orginal som jag ska titta på till helgen, dock så fungerar den inte men ska ha den som reservdelsmaskin då
chassit är samma med axlar o motor o lina osv.
När jag köpte maskinen i höstas så hade motorn tagit in vatten via grenröret och motorn var STUM, helt vattenfylld och så hade maskinen stått i 4 år...
fick då veta av ägaren att han hade haft problem med varmgång tidigare innan jag köpte men han trodde det berodde på kylaren då den var tät i vissa lopp.
men tog hem maskinen borra upp lite hål i grenrör o ljuddämpare, tog lös spridarna tömde motorn på vatten, dieselfyllde hela motorn och plugga igen, lät stå över natten och tog rörtång modell STÖRRE och försökte rucka upp den genom att hoppa ett rejält hopp på rörtångens yttre del. PANG! så gick motorn runt, I med ny olja filter, lite lustgas och den pirrar igång!
motorn i dag går än fungerar fint, drar lite mycket olja troligen tagit mycket stryck av vatten och rost då det blev en härlig rostbrunt och svart rök utveckling vid uppstart!
Motorn skall vid växellåds byte/renovering också gås igenom ordentligt, få ny lackering, el och lampor skall bytas ut. Ger några bilder från hämtning till hur den ser ut just nu samt en bild på orginalet jag ska titta på till helgen 10/6/16, bytt ut och skärt till nya fälgar med däck samt gett taket ny färg för ramp&lamp montering. Skopan fått nytt stål samt skärt ner den för bättre sikt från hytt.
Men vet inte vars jag skall vända mig om jag ev ska lämna in lådan till renovering eller om jag ska försöka hitta delar till den. Nån kunnig?
Lådan är en Voith 833 KE-3
Alldeles nyss fått hem dig, du startade så snällt och enkelt fasten du legat o badat i åratal..
Nytt skopstål, nerskärd för bättre sikt, ny lack vore snällt!
Växellådas skylt
Här skär pappa ut bultcirkeln ur gammfälgarna. på tio noll noll tjugo.
Så här såg jag ut en gång i tiden, samt reservdelsmaskinen jag ska hämta till helgen
Förhoppningen är att växellådan i denna rackare inte är totalt slut som min, håller tummarna!!
Första däcket på plats! 405/70/18
Fick lov att använda mig av dubbelmontages centrum för nya däcken tog emot bromstrumman så luftnippeln låg emot.
Alla 4 däcken på plats, taket fått på sig lite grundfärg också!
Samma som ovan fast annan vinkel
Så här ser jag ut tills idag, ny färdig lack på taget, rampen fått se dagsljus! ledlampor 48w 4st på taket. 2st 28w bakljus.
mycket kvar, nu först skall varmgångs problemet lösas!