Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Min Shawnee Poole dumper

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera dumprar här

strumpa (trådstartaren)

#16 » 22:01:40, 20-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

markus karlsson skrev:Denna dumper köpte min gammel morfar någongång i mitten på 70 talet av en lokal entreprenör i sunne och hade på sitt jordbruk fram tills ca -94 då jag fick den av honom eftersom jag alltid hade varit så fascinerad av den.var 14 år -94. Och jag använde den lite då och då tills jag sålde den... kanske 2005 till en kille som hette Olof i olsäter.

Roligt att få lite historia bakom maskinen :thummar: Är det månne din morfar som fick den i sextioårspresent? Den är nämligen omlackad till någons sextioårsdag, kommer inte ihåg vems namn som står på den. Nygården eller någon liknande står det också lackerat på den.

Jag köpte den av en kille i Trönö, utanför Söderhamn i Hälsingland. Även han hade köpt den 2013 av någon annan i Trönö.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn



markus karlsson

#17 » 22:22:55, 20-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej . Det måste va någon efter som fått sitt namn på den. Min gammel morfar tror ja var ägare nr 2 på den.
Användarvisningsbild
markus karlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:38, 16-09-2009
Ort: Sunne
Maskintyp: Ej angivet

strumpa (trådstartaren)

#18 » 12:58:06, 21-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det är 10 ägare på den nu så den verkar ha gått som en liten vandringspokal de senaste tio åren. Det märktes inte minst på hur eftersatt oljor och smörjpunkter var på den.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#19 » 13:26:34, 21-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bifogar bilder på den mystiske sextioåringen och hans gård om det skulle finnas någon som har mer historia bakom maskinen.

Bild
Bild
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

1 person gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

markus karlsson

#20 » 21:14:18, 21-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej det där har tillkommit efter att jag hade den. Dumper korgen va i stort sett nyskick när ja hade den. Olof som hade den efter mig vet ja bytte växellåda i den för den skar.
Användarvisningsbild
markus karlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:38, 16-09-2009
Ort: Sunne
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#21 » 10:30:22, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag korslänkar om ni inte misstycker!
Shawnee Poole dumpervagnsprojekt
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

strumpa (trådstartaren)

#22 » 20:37:48, 03-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pärlan krånglade när jag skulle starta den igår så jag började kolla lite på elsystemet. Det var fort avhjälpt då det var dålig kontakt till startreläet. Men jag blev fundersam då den satt minusjordad och det är en gammal engelsk traktor. Både startmotor och generator (likström) är Lucasgrejer så visst borde det vara plusjordat då?

Min teori är att när föregående ägare installerade huvudströmbrytare och använde jordfläta min "inbyggd" polsko så passade den bara till att minusjorda och han hade antagligen inte ens reflekterat över att den var plusjordad. Eller är det jag som är ute och cyklar angående plusjord?
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se