Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Nyförvärv: Engsson 666B

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera dumprar här

Pistongen (trådstartaren)

#1 » 18:49:09, 04-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter ett velande mellan att skaffa dumpervagn till traktorn eller gå på en riktig dumper, och sen en blandning av mycket letande på blocket, mascus, klaravik och dålig timing osv blev det tillslut ett inköp av en Engsson 666B. :mrgreen:

I en tidigare tråd frågade jag om äldre dumprar och just Engsson 666B ansågs inte vara ideal med tanke på reservdelar etc men efter lite forskning hos diverse firmor så finns det allt en del begagnade delar att få tag på så när den här dök upp åkte vi och tittade på den, provkörde och till slut kom den hem idag. Den är ju knappast fabriksny men jag tycker den är i bra skick, tät på det stora hela, inga märkvärdiga glapp i midjan. Den är lite racklig i styrningen men det verkar vara ett slags "stag" som är glappt i bussningarna så det borde inte vara några svårigheter att få ordning på. Fyrhjulsdriften funkar och lådan växlar som den ska, luftfjädringen är det inget fel på heller, baljan är i väldigt bra skick och bromsarna tar fint. Det följde också med flera pallar med reservdelar från en annan maskin, bla en hel växellåda!, hydraulpump och annat smått o gott. Så vi är nöjda med affären, blir det totalhaveri så har vi nästan igen pengarna bara på att svetsa traktordrag på vagnen om det skulle gå så långt.
Normalt har jag en svår allergi på mot just caterpillar men den här motorn verkar det inte vara något fel på, startar direkt och mycket skön gång i den :grin:

Nu blir det till att gå igenom manualerna och sen byta oljorna och filter sen blir det till att bygga skogsväg. En bild på skönheten måste man naturligtvis bjuda på.



Bild

30 personer gillar det här inlägget.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M



Antevante

#2 » 21:15:33, 05-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju fin ut! Cat V8 Eller har jag fel?
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

qqq

#3 » 23:37:54, 05-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag trodde det var 6 hjulsdrift på sådana där mackapärer...
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#4 » 06:50:36, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fin maskin! Hoppas nu du får mycket glädje av den och gärna några bilder på körning/mekning.
edit: stavar som en kratta...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ja-bond77

#5 » 07:29:11, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:jag trodde det var 6 hjulsdrift på sådana där mackapärer...

Ja om man köper vettiga prylar typ Kockum eller Moxy så... :mrgreen:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Pistongen (trådstartaren)

#6 » 08:53:02, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:
qqq skrev:jag trodde det var 6 hjulsdrift på sådana där mackapärer...

Ja om man köper vettiga prylar typ Kockum eller Moxy så... :mrgreen:


Men efter vad jag har förstått så måste man ha en verkstad av Nasa kaliber om man ska ha en Kockum, så vi köpte nåt som förhoppningsvis kräver mindre faciliteter :mrgreen:

Mer bilder kommer, har knappt haft tid att gå i närheten av var den står men vi fick lastar av delarna i alla fall. Bla automatlåda, fördelningslåda, två kylare i visuellt bra skick, drivaxlar, massa bromsgrejer, pumpar och en hel komplett bakre drivaxel! Sen två pallar med slangar och vajrar till reglage och övrigt oidentifierbara prytlar.

Några dagar tills jag kan göra en komplett inventering. Inga grejer till v8:an så jag antar att sett blev generalhaveri på donationdumpern :)

2 personer gillar det här inlägget.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

ja-bond77

#7 » 11:04:49, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du menar t ex den verkstaden på Berkleykontoret? Nja... Tror nog man bör klara sig med mindre... Även om man har höga ambitioner på maskinen. :mrgreen:

AMAZING Machine Shop Tour: Berkeley Lab with Tom Lipton!
https://www.youtube.com/watch?v=FmmNRaKpBTI
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Pistongen (trådstartaren)

#8 » 19:13:21, 22-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Du menar t ex den på Berkleykontoret? Nja... Tror nog man bör klara sig med mindre... Även om man har höga ambitioner på maskinen. :mrgreen:

AMAZING Machine Shop Tour: Berkeley Lab with Tom Lipton!
https://www.youtube.com/watch?v=FmmNRaKpBTI


Det där hade varit nåt det, själv hålls man på en blåsig loge med slägga o spett så projekten blir därefter!

Annars har det inte hänt så mycket, har varit massa annat som har tagit tid som tydligen är viktigare men idag har jag bytt olja och filter på motorn och växellådan. Började med det projektet för några dagar sedan men det visade sig snabbt att det är ju tumgrejer på låda o motor så det blev lite ytterligare försinkat. :huh:
Det första jag såg var exakt samma som det sista jag såg när jag jobbade med en Cat motor, en bult och bricka liggandes i skyddskåpan. Tittade lite snabbt men kunde inte se var den kan komma ifrån, men det är ju ett vanligt Cat symptom så jag tar inte så allvarligt på det :mrgreen:

Var ju tvungen att köra lite för att få upp temperaturena och jag tyckte det gick jäkla trögt o styra, vibrerade o hade sig. Visade sig att jag måste ha slagit till diffspärren på nåt sätt :uupps: Men det gick nog bra, inget som small till så jag tror kuggeriet klarade sig. Nästa steg blir att byta olja i diffklumparna, slutväxlarna och fördelningslådan och gå över med fettsprutan. Sen kanske man kan få ett lass eller två kört.

3 personer gillar det här inlägget.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Pistongen (trådstartaren)

#9 » 18:58:06, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag även hunnit titta lite på pallarna med alla grejer som följde med, och det är en massa grejer det. Hälften har jag inte en aning om vad det är till, men om nåt går sönder får man rota igenom allt o se om det ligger en lika dan i högen.

Klumpen på sista bilden, den i gräset blev jag lite nyfiken på vad det kan vara,, snurrar man på knutkorsen så snurrar även axeln med splines fast ganska mycket nedväxlat. Nån som törs komma med en kvalificerad gissning?


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

rospigg

#10 » 20:18:01, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Styrväxel?
Ratt på knutkors och styrarm på splines.
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Pistongen (trådstartaren)

#11 » 20:15:08, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Styrväxel?
Ratt på knutkors och styrarm på splines.
/Rp


Visst var det en styrväxel, trodde att det bara var orbitrol men det verkar vara nån kombination av styrcylindrar och växel, får forska vidare i just det nån annan gång.

Tyvärr har det kommit lite smolk i glädjebägaren, har bytt alla oljor och filter. Hittade ett knutkors som var helt slut, det fanns grejer på pallarna så jag fick ihop det med bra resultat men jag borde ha hittat det när vi tittade på den. När jag bytte olja i slutväxlarna tyckte jag det var lite låga volymer, men det fick sin förklaring när jag fyllde på. Två av hjulen har läckage vid axeln. vet inte om jag orkar ta tag i det, får leva med det tills nästa år i alla fall. Sen läcker det olja från insprutningspumpen så det fylls sakta men säkert upp i diket mellan cylindrarna. Har googlat problemet och det är tydligen ganska vanligt på Cat 3208 motorn och de som har gjort det säger att det är en enkel operation, det är en tätning för reglagearmen säger de som vet men jag har inte hittat nån sprängskiss på det, skall forskas vidare i ämnet.

De två sista felen är lite retliga då de inte märktes föräns man började jobba med den. Men den är ju som sagt inte ny fast jag har svårt att se att de som hade den innan inte visste om det. Men så är det med "säljes i befintligt skick" :)

1 person gillar det här inlägget.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Janson1

#12 » 20:26:40, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådan tur att det följde med reservdelar!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Pistongen (trådstartaren)

#13 » 20:36:11, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det ny säsong och vintern verkar inte ha gjort dumpern några tjänster, dels ett mycket märkligt elfel som är beskrivet här:
[Allmänt] Märkligt laddfel på dumper (24V)

Och som inte det vore nog är det något skumt med fjädringen på traktordelen, det är ju luftfjädring med två bälgar på varje sida. Häromdagen noterade att fjädringen på höger sida hade bottnat och att bälgarna var mjuka. När jag höll på med elfelet kollade jag fjädringen samtidigt och nu var bälgarna hårda och den hade rest sig, dock inte lika mycket som på andra sidan. När jag stoppade hörde jag inga luftläckage vilket är ett bra tecken, men varför är då ena sidan mycket lägre, ca 5cm? Sitter det någon typ av reducering till luften i bälgarna eller kan det vara något annat som spökar?
Senast redigerad av ja-bond77 20:37:34, 28-05-2018, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Inga url-koder förutom i specialfall!
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Pistongen (trådstartaren)

#14 » 22:49:58, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På ren chans pga letande efter eventuellt elschema kollade jag igenom reservdelskatalogen som jag fick med, och där fanns det minsann ett schema på luftsystemet också!
Det lutar åt att det är något tjall med nummer 53, nivåventil står det att den heter. Skulle nog ha tittat i pärmarna lite tidigare,,


Bild
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

ja-bond77

#15 » 07:02:57, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och kanske 54 om det är ojämnt?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se