Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Dumper nybörjarfrågor

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera dumprar här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 00:12:47, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag går mer och mer och drömmer om en dumper. Just nu kör jag med en tvåhjulsdriven jordbrukstraktor och femtons tippvagn, men det krävs bara fem skopor från grävmaskinen så är vagnen full. Lätt opraktiskt, alltså.
Helst hade jag önskat något i stil med en Volvo 861, men jag är öppen för allt från en dumpersvagn till jordbrukaren, ett gammalt dumpersekipage bestående av jordbrukstraktor ihopbultad med dumpersvagn eller något anat som man kan flytta lite större mängd massor med i hyfsat snäll terräng. Jag har sökt på Blocket i snart två år, men utbudet av billiga saker är mycket skralt, framför allt om det ska vara i södra delarna av Sverige. Är det kört att försöka hitta något för runt 50'? Om inte, var ska jag leta?
Om man ska försöka köra hyfsat lagligt, hur ska dragare respektive vagn vara registrerat och skattat?
Jag har hört något om att man inte får transportera grävare efter på dolly, stämmer detta?
Får man ha ytterligare en vagn bakom dumpern (för grävmaskinen)?

Tacksam för alla svar, hjälp och idéer jag kan få.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Pistongen

#2 » 20:04:12, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi var i samma sits, och det är som sagt inte lätt att hitta nåt vettigt på blocket.

Men en snabbsökning hittade den här i Jönköping: https://www.blocket.se/jonkoping/Dumper ... ?ca=14&w=2

Ett annat alternativ som vi hade är denna Volvo BM 800 med driven dumperkärra, lite över din budget. Skulle ha åkt o tittat på den när vi ändå var nere i trakterna för att gå på Elmia Wood men det var ju sånt trafikkaos så vi hann inte med: https://www.blocket.se/jonkoping/Volvo_ ... ?ca=14&w=2

Det slutade med att det blev en Engson 666B, något dyrare men vi ångrar oss inte en sekund. Helt annat att lasta i, man behöver inte bete sig som att man lossar nitroglycerin bara för att det är lite sten i skopan. Helt annan plåt i flaket än på spannmålskärran :D
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Jimmy Nilsson

#3 » 21:22:57, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Mattias Petterson

#4 » 21:28:13, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dumper kärran i Värnamo måste väl vara perfekt?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Stridis2 (trådstartaren)

#5 » 22:11:48, 21-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren. Tyvärr har jag varit lite slut i luvan, som annan Maskinistkamrat hade uttryckt det, de senaste dagarna. Men jag håller koll, både på Blocket och Danska sidor (tack, Jimmy för tipset!).
Jag har mailat säljaren av den danska 860:n men inte fått något svar ännu. Får försöka ringa istället. Men denna väcker en del frågor.
Hur gör man (och hur mycket kostar det) att få in ett utländskt ekipage i de svenska registren så den blir laglig att köra i Sverige?
Ungefär hur dyrt är det med skatt, försäkring o.dl?
Nästan viktigast av allt och en av anledningarna till att det lutar mot riktig dumpers. Får man hänga på ett drag på dumpersvagnen och dra en andra vagn bakom? Jag har en kärra till min grävmaskin men ingen bra dragare. 12 ton maskin plus några ton kärra är ändå mindre än vad man får lasta på 860:n
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

bmrobban

#6 » 23:16:08, 21-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du vill ligga lågt ekonomiskt så är ett lastbilsärsle me dumperflak inte fel, förutsatt att du har minst 100hk eller därikring traktor att dra med.
Är det fast mark o korta sträckor går det med mindre traktor.
En sån lastar du 16 ton på o flaket är inte gjort av papier mache.
Har du korta sträckor att köra är mindre dumperkärra ett alternativ , 8-10 ton.
Flera maskiner är mera roligt, men är lika med flera problem.
Jag har en spannmålskärra som lastar tio ton, den mådde dåligt att av att bli lastad me schaktmassor av min 3,5tons grävare. Har nu en stendumper ( Möre 9t) är barra att bångla o lasta, är inte så öm.

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

BM kråkan

#7 » 23:39:31, 21-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inte alltför kuperat och för långa sträckor funkar det bra att dra med dumper. Drar själv min 13 tons
Kobelco med 860:n längre sträckor blir det Scania. Valet av dumper är en fråga hur mycket du ska köra komfort mäsigt är inte 860:n så rolig men driftsäker är dom verkligen.
BM kråkan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:24:49, 08-01-2011
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM H10 350
Volvo BM DR 860 TL
Volvo BM LM 840
Volvo BM T 810
Volvo BM T 430
Volvo T 31
Volvo F 408
Åkerman EW 200
International B 250
Kobelco sk 130 lc
Scania Lbs 111
Jcb 411b Ht

Henric Johansson

#8 » 02:21:24, 22-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du bra terräng kanske en lastbil med stenflak fungerar. Kör du bara på egna marker så kan du väl köra obesigtigat.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

Stridis2 (trådstartaren)

#9 » 17:17:05, 25-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag ringt till säljaren av den dansk 860:n, men detta väcker en massa frågor som jag förhoppningsvis kan få hjälp med här.

Först och främst, säljaren har listat maskinen som en 860 LT från -78 med 160 Hp och "Stelnummer" (chassienummer?) 52771. Vad jag har förstått så bör inte detta stämma eftersom TD50 hade 150Hp och TD60 hade 170 Hp. 860LT tillverkades 1973 - 1975, medan 860S tillverkades 1976 - 1979. Någon som kan bringa klarhet i vad det egentligen är, eventuellt med hjälp av chassinumret? Anledningen till att jag är nyfiken är för jag kan skaffa en mycket billig reservmotor (TD61) från en lastbil, men jag vet inte om det är lönt att hålla på motorn. :klia:

Maskinen har gått 15.000 timmar och ska vara bra i baljan. Dåliga bromsar (troligen både läckande tryckluftsslang och slitet) samt slitna däck. Maskinen har stått still i 5 - 6 år (skulle kapats till vagn eller reparerats bromsar). Finns det något speciellt jag bör kontrollera på maskinen? Om motorn går runt (vilket jag hoppas) vågar man då bara trycka på startknappen, eller finns det risk att detta orsakar fler fel?

Två frågor i kategorin "Hur långt är ett snöre?". Vad tycker ni, med denna knapphändiga information, att maskinen kan vara värd? Vad kan frakten av en 12 ton tung dumper kosta? 9 mil i Damnark till Grenå, färja till Varberg och därefter 13 mil söderut till mig.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Scania bonden

#10 » 18:18:07, 25-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla så att stoppen funkar. Alt att det går att strypa bränslet på nåt vis on skiten rusar.
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Micke W

#11 » 12:26:04, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev det något dumperköp?
Jag införskaffade en militär Volvo 861DR 1986 med endast 6058h på mätarn. Framändan reggades som traktor med ett reg nr och kärran som släp med ett annat reg nr. Traktor är det ingen skatt på. Kärran däremot kostar 5500kr/kvart men endast om den är påställd. Ska jag köra mycket på allmän väg ställer jag på kärran och betalar tills jag ställer av den. Försäkringen kostar endast 767kr/år för traktorn och då ingår även släpet oavsett om det är påställt eller ej.
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Micke W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 27-05-2007
Ort: Tungelsta
Maskin: Åkerman H7bLC
Komatsu PW95
Volvo 861DR
HOLDER P70
MasseyFerguson 165
Fordson Major

Stridis2 (trådstartaren)

#12 » 12:48:21, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jojomensan, dumper har det blivit. Trodde jag hade nämnt det även i denna tråden, men det har jag tydligen glömt... :vissla:
Jag har också skaffat en 861:a. Dock är min en 79:a i väl använt skick. Tråd finns om den här:
Stridis dumper, Volvo BM 861

Din ser ut att vara i fint skick. Skulle man kunna få be om lite detaljbilder på hur skärmarna ser ut? Gärna både övergång mellan verktygslåda och skärm (är dessa bultade ihop, svetsade eller hänger löst?) samt hur det ser ut där de övre lamporna och blinkers sitter fast i skärmen. Som du förstår är min kraftigt rostskadad här och förre ägaren har byggt nytt som inte följer originalet. Jag har fått en idé om att försöka följa originalutseendet hyfsat så därför hade det varit trevligt att se hur det såg ut från början.
Du får gärna posta bilderna i min dumperstråd så är det samlat. Jag ska ställa samma fråga där strax.

När det gäller skatt och försäkring så har jag förstått det hela som att i dagsläget vill man registrera en dumper som tung terrängvagn. I de flesta fall som klass 1, men om den är konstruerad för max 30 km/h, du har lantbruk och bara kör åt dig själv så går det att regga som klass 2. Klass 1 kostar skatt men klass 2 är skattebefriad. Det går att ha framändan traktorregistrerad och avregistrera kärran, men detta måste ett företag göra. Jag tror det är godkänt att, som lantbrukare som bara kör åt sig själv, ha vagnen avställd och ändå köra med ekipaget. Allt detta har jag kommit fram till efter många ganska långa samtal med transportstyrelsen. Det gäller att få tag på rätt person där, flera tekniker jag har pratat med har inte haft en aning om dessa regler.

Din försäkring tyckte jag var billig! Jag får betala 1442 kr/år hos Länsförsäkringar trots att jag har allt från fastighet, fordon och djur försäkrat där.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Micke W

#13 » 13:09:43, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just nu har jag den ute i skärgården på Åland och ska inte dit föräns tidigast i slutet av Mars. Har kvar bilderna från KVD. Har oxå LF får kolla om jag hade fel där och att det är/halvår.
Bild
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Micke W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 27-05-2007
Ort: Tungelsta
Maskin: Åkerman H7bLC
Komatsu PW95
Volvo 861DR
HOLDER P70
MasseyFerguson 165
Fordson Major

Stridis2 (trådstartaren)

#14 » 13:13:32, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga: :buga:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Micke W

#15 » 15:56:51, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat på 777parts.net de har sprängskisser. Tyvärr tar de betalt för att dela med sig men ibland kan det vara värt det.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Micke W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 27-05-2007
Ort: Tungelsta
Maskin: Åkerman H7bLC
Komatsu PW95
Volvo 861DR
HOLDER P70
MasseyFerguson 165
Fordson Major


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se