OK, bilder på bärgning får ni inga. Min bror kom hit lite hastigt och lustigt. Hjälp är alltid trevligt att få (framför allt när alternative är att köra två fordon själv, samtidigt...
) så det blev lite bråttom. Men bilder på fastkörningen finns.
Som synes var det löjligt lite maskinen hade sjunkit. Vänster främre bakhjul ser lite illa ut men detta beror bara på att jorden har tryckts upp vid sidan av hjulet.
Jag sparkade igång grävmaskinen, larvade fram och satte en kätting mellan dumperns bakända och lyftkroken i RT:n. Försökte dra, men då gled bara grävmaskinen. Satte ner skopan i marken, drog in stickan samtidigt som jag skopade ut. Då kunde jag asa maskinen mot mig. Fick flytta grävaren ett antal gånger tills den var uppe på fast mark innan det räckte att dra med stickan utan att ha skopan i marken. Ibland gick detta, ibland var jag tvungen att sätta ner skopan igen. Jag konstaterade att ganska ofta när jag drog så slirade de bakre hjulen, men ibland så gick de runt. Misstänker starkt bromsfel som gjorde att jag inte kunde köra från denna fjompigt lilla fastkörning.
Vi konstaterade också att fyrhjulsdriften fungerade. Diffspärr fungerade på bakaxeln men inte på traktordelen.
Avgasbroms är lös men reagerar inte när man trampar på knappen till denna.
Jag har fått upp maskinen på gödselplattan, min utomhusskruvningsplats. Skönt att ha hårdgjort underlag även om det lutar lite. Idag tippade jag flaket och hade maskinen igång. Det pyser av tryckluft från de båda bakersta bromsklockorna. Jag kunde inte konstatera exakt varifrån, men det verkar inte vara slangarna så jag misstänker själva klockorna. Det finns nya membran hos OIE, så jag hoppas detta inte är alltför svårt att fixa. Det pyser också från en
ventil under själva traktorkroppen. En glad gissning är att det är den automatiska dräneringsventilen som inte sluter tätt. Såg ut som man kan enkelt öppna denna. Får kolla om det är skräp i vägen eller skador. Men först och främst ska jag försöka få igång hetvattentvätten och
sanera så man kan se vad man gör. Vissa ställen är mycket skitiga!
Teleskoplastaren är fantastiskt användbar! Gick hur lätt som helst att lasta av reservhjul, bakre förhöjningsläm samt det vanliga avgasröret
utan att tippa flaket.
Listan på småfix har redan blivit ganska lång:
* Tvätta maskinen utvändigt.
* Tvätta hytten invändigt.
* Göra nytt understa fotsteg höger sida.
* Fixa tryckluftsläckage bak.
* Fixa läckande tryckluftsventil fram.
* Spänna remmar till kompressorn.
* Justera och smörja bromssystem.
* Åtgärda glappande dörrhandtag höger sida.
* Tätningslister vänster dörr (annars glappar dörren flera mm in och ut med mycket slammer som följd) samt smörja dörrlås.
* Fixa varvräknare. (Någon liten bit verkar ha kommit innanför glaset och kilat fast sig mellan nål och mätartavla så nålen sitter fast)
* Fixa innerbelysning.
* Fixa låsmekanism som håller dörrarna i öppet läge.
* Laga ljuddämpare.
* Montera vanligt utblås istället för flakvärme.
* Svetsa rost (Skärmar, batterilåda,
verktygslåda)
* Ordna handbromsspak (denna är bortplockad och slangarna hopkopplade).
* Fäst upp strålkastare. (Hänger just nu ganska dåligt i en ståltråd)
* Svetsa slitplåtar i baljan.
* Svetsa sprickor och ett rosthål i avgaskanalerna under baljan.
* Ny huvlåskrok höger sida.
* Ordna
koppling mellan dumper och grävmaskinssläp.
* Fixa avgasbroms.
Vad jag har hunnit med så här långt:
* Tömt hytten på allt skräp och bra-att-ha-saker. Blev två mindre skottkärrelass.
* Lyft av reservhjul, övre bakläm samt
avgasrör från flaket
.