Vi har två aktiva dumpertrådar här på M, så jag nästan skäms över hur små saker jag har fixat, men bättre lite än inget.
Jag hade haft en riktig sk*tvecka på jobbet och gick av på onsdag kväll. Torsdag morgon var jag tvungen att åka till ett stort shoppingcentrum för att handla finbyxor (jag riktigt hatar affärer!) så där gick nästan halva dagen. Jag visste om att lördagen skulle bli ansträngande, så jag måste snabbfixa luvan. Hur gör man detta bäst om inte genom lite myspyssel? Resten av torsdagen och halva fredagen blev bara kul-pul.
Allt här nedan blev inte gjort då, liiiite har blivit gjort tidigare när någon minut har infunnit sig.
HuvstoppHuven hindras från att falla för långt framåt när man öppnar den av två wirar som sitter fast i vars en dämpfjäder. Ena sidan hade nötts av vid den kraftiga bocken runt karbinhaken. Hade ingen ny wire hemma, men genom att ta den avnötta änden, vika denna runt karbinhaken och spänna ihop allt med wirelåset löstes detta lilla irritationsmoment.
Brist på tryckluftTryckluften har varit (och är fortfarande) ett problem på maskinen. En av sakerna var att kompressorns remspänning var för dålig. Detta var en av anledningarna till att jag så gärna ville hetvattentvätta maskinen. Den var så skitig att jag inte kunde se hur remspännanordningen och kompressorns upphängning fungerade.
Sagt och gjort, när jag började titta så såg jag att hyllan som håller kompressorblocket skulle vara monterat i två avlånga spår. I den en gick en fastsvetsad M14 pinnbult, genom den andra skulle det sitta en genomgående M12 med
mutter på baksidan (varför inte använda
samma dimension från fabriken???). Men för att komma åt att sätta dit denna M12:a fick jag lossa både ett
stag som stöttar kompressorn samt oljereturslangen från denna. Borde även tagit smörjslangen, men då var jag för irriterad för att göra detta. Varför är det så trångt på en så pass gammal och stor maskin. Men skam den som ger sig, efter ett tag satt det ny
bult med nylockmutter på plats, och remmarna var spända.
Det var så trångt att man inte kunde dra muttern ett tolftedels varv, men jag hade tur så ringen på min PU-nyckel var liiite förskjuten i förhållande med U-delen. Fick spänna först med ena sidan av U-delen, sedan andra delen för att till sist ta lite med ringdelen. Då hade jag dragit muttern ett sjättedels varv och kunde börja om från början, första U-del, andra U-del, ringdel osv. Nu ska i alla fall inte slirande remmar vara problemet.
AvgasbromsRedan vid fastkörningen konstaterade jag att avgasspjället var löst men rörde inte på sig när man trampade på knappen i hytten. Jag hittade felet. Plastslangen hade kommit åt avgasröret och smält ihop. Det fattades två dm för att kunna ta bort den skadade delen. Gjorde lite kreativ slangdragning under hytten. Då fattades det bara 5 cm.
Hade en del 6 mm
slang hemma, men det var tyvärr för kort. Helt slut med skarvar till 6 mm. Fanns både slang och skarvar i andra dimensioner, men det hjälpte inte. Ska skaffa ny slang nästa vecka. Inte för jag tror jag behöver avgasbromsen speciellt mycket, men är det inte svårare eller dyrare att laga så är det lika bra att göra det för att stilla samvetet.
Automatisk dräneringsventilDen här ventilen läckte lite hela tiden. Skruvade av den, fick ligga i tvätt-diesel en vecka, därefter grovrengöring, ytterligare ett dygn i naftatvätten för sedan få en närmare träff med borste och tryckluft. Fanns en del gojs i ventilen så det underlättade inte tätandet.
En av fyra bultar som håller ihop locket hade rensat gängorna i huset, men efter att ha gängar upp och satt i en längre bult så höll det utan att behöva sätta mutter på baksidan.
Ganska kul konstruktion på ventilen. Den enda rörliga delen är ett membran. Allt övrigt är helt stilla. Trots detta dränerar den automatiskt var gång kompressorn avluftar, detta tack vare två olika stora kammare.
Här är ventilen återmonterad under våttanken i traktorkroppen:
Mekanisk dräneringsventilNär jag hade fixat den automatiska dräneringsventilen fick jag för mig att kolla de manuella bak på tankarna i vagnsdelen. Såg att den enas tapp var avbruten precis där den är genomborrad för ringen. Petade på tappen och fick ut lite oljeblandat vatten, men ventilen stängde inte korrekt. Började fundera på att löda på tappen, men sedan kom jag på var det står en FL6:a som ska skrotas. Denna ska dock få göra en sista resa innan den möter sitt öde, men jag åkte upp med min dåliga
ventil, blåste ur smutsen (tror den nu håller tätt) och bytte till mig en bättre fungerande.
Fortsättning följer...