Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Stridis dumper, Volvo BM 861

93 inlägg • Sida 3 av 7
Diskutera dumprar här

Stridis2 (trådstartaren)

#31 » 23:10:58, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Styregenskaperna tänkte jag inte ens på. Det rör sig ändå om ca 10% mindre omkrets. Tål att funderas på... :klia:

bert skrev:Får du på 20,5 på dom fälgarna?

Bredden verkar vara snarlik. Största skillnad jag såg var (om jag minns rätt) 27 mm, min 498 mm och max 525 mm.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



ja-bond77

#32 » 08:10:45, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu skulle jag väl inte påstå att din volvo är nån "riktig" dumper då den har en bromsande axel... Kanske inte skjuter på lika våldsamt som för mig i kurvorna då. Boggin har ju långt axelavstånd och har nog tendens att vilja styra ekipaget med vikt i korgen, men kanske inte riktigt lika mycket som om båda boggiaxlarna drev... :klia: Men jag vidhåller oberoende, 3-4 procents fördrivning på framaxeln är nog minimi. Jag har 0,9%, och det är i varje fall för lite. Speciellt med den fjädrande framaxeln som saknar krängningshämmare så vill kärran "trycka omkull" hyttdelen onödigt mycket i snäva krokar. Har lite svårt att förstå hur man tänkte då man byggde fjädring utan krängningshämmare på ett ramstyrt fordon, mest hela kärrans framvikt ligger på etta framhjulet vid kurvtagning iom att midjeleden inte är centrerad på framaxeln. Oh well, kockumproblem detta. Och kanske nån nyare volvo...

Ändå 23,5-25, de ska tydligen ha 17" breda fälgar vid däckfoten och dina 18 tummare har kanske inte så värst mycket smalare fälgar? Prova hör med nån som förstår sig om man kan klämma dit det på dina fälgarna... Går gör det säkert, men om hjulen blir stabila eller vill kränga sidledes, men det kanske inte är hela världen ändå... :klia: Jag gick ju in för ett fullständigt hjulbyte iom att jag nästan bara kör på åker. Ganska läsvärt om man går i dessa funderingar, härifrån och en par tre sidor framåt:

ja-bond77 @ Nyförvärv: Kockums 414B
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

MN

#33 » 09:06:29, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till framhjulen 18.00x25 rek 13 tum breda fälgar och till bakhjulen 20,5x25 rek 17 tum breda fälgar dvs en skillnad på 4 tum. Det är mycket! 18.00x25 går väl dessutom med mkt högre lufttryck?
Kollat med Ekedalen?
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Stridis2 (trådstartaren)

#34 » 11:51:45, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Nu skulle jag väl inte påstå att din volvo är nån "riktig" dumper ...

Det där gjorde ont! :sad: Fast jag håller ju med dig... :vissla: Än värre än den icke drivna bakaxeln tycker jag är den fjompigt lilla rörelsevägen bakaxlarna har. Det är inte många cm mellan axlar och begränsningsjärnen för pendlingen.

Jag får erkänna att jag läst hela din tråd, plus en massa annat, innan jag bestämde mig för Volvo. Visst finns det mycket bättre maskiner, fanns ju till och med en Kockum till salu för en tid sedan, men där föll det på framför allt reservdelstillgången, plus transportkostnaden.
Jag trodde att jag inte behövde så speciellt bra terrängegenskaper, ganska slätt där jag ska köra. Men det har jag ju redan lärt mig att man får aldrig för bra framkomlighet... :vissla:

MN: Tack för kommentaren om fälgbredden. Borde jag ha tänkt på själv, har sett siffrorna i broschyrer.

Jag satt uppe alltför länge i natt och scannade bruksanvisningen till maskinen. Inte helt säker på hur man lägger upp den under downloads (jag försöker även där) så jag bifogar den här istället. Någon snäll grön eller röd människa kan kanske korrigera om detta behövs. :mrgreen:
Kom gärna med tips på om jag borde ha gjort på något annat vis med scanningen. Har en förhoppning om att lägga upp lite mer dokument.



Filen uppladdad hit:
Volvo BM 861 dumper instruktionsbok
/Holger
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ja-bond77

#35 » 21:47:42, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På hård yta är din maskin nog en fullgod dumper. Nöjd? :grin:

Jag skulle säga att en liten pendlingsrörelse på boggin inte är alltför dåligt. Visst, ska man klättra över en stor sten behövs rörelsen men det sker kanske inte så ofta. Däremot att köra där det är mjukt eller annars att ta sig över ett hål/dike, då tror jag en styv boggi tar sig över betydligt lättare än en som släpper ner etta hjulet i hålet. Skogsmaskiner låser ju boggin då de klättrar över diken och de tar sig minsann fram över massor med diken utan större besvär. Men de har då boggin runtom...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Stridis2 (trådstartaren)

#36 » 22:25:11, 15-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tyvärr inte gjort mer än flyttat maskinen en liten bit. Men idag kom Tomten med ett paket! :mrgreen:

Bild
Boken fanns inte på lager. Jag frågade om när de skulle få in den och fick ett preliminärt besked på ca två veckor men beställde ändå. Mindre än en vecka senare har jag den hemma på bordet! :hurra:

Men jag sitter och funderar på oljor. Framför allt i slutväxlar och differentialer men även övriga.
Bruksen rekommenderar hypoidolja APi GL-5, SAE 80/90. Kan jag använda Q8 T55, 80W-90?
Till hydraultransmissionen rekommenderar de Hydraultransmissionsolja, ATF typ A suffix A eller HTF typ C2. Fungerar Q8 T2200?
Motoroljan rekommenderar bruksen API CD, SAE 20W-30. Borde väl fungera med Q8 T520 15W-40?
Hydraulsystemet rekommenderas med viskositet max 900 cS och min 7,5 cS inom temperaturområdet -18 till + 100 grader C. Oljan ska ha förslitningsmotverkande tillsatser motsvarande minst API CC. Borde väl fungera med en vanlig Handel 46?

Transmissionsoljan saknar jag men tänkte beställa. Förhoppningsvis har de samma rabatter på Swedoldagen på webben (vilket är i morgon) som det är i butikerna. :mrgreen: Övriga oljor råkar jag ha hemma så det är därför jag funderade på dessa.

Jovisst, en sak till har jag hunnit med. Låshasparna som ska hålla dörrarna i öppet läge hade inga fjädrar. Idag sprang jag förbi en pall fylld med gräsklippardelar. Låg bl.a. en stor laddning nya fjädrar, troligen ventilfjädrar till B&S 3,5 hp motorer. Tog hem två stycken men trodde dessa skulle bli för hårda. Provade och de var perfekta både i längd och hårdhet! :hurra: Tyvärr så var gångjärnen svetsade fast så jag kunde inte montera fjädrarna, men det kommer! :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#37 » 00:28:16, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade ett par minuter till övers i eftermiddags. Lyckades trycka i ena fjädern till dörrhaspen men inte den andra. Lite väl hård, men användbar. Mycket bättre än ingen! :mrgreen:
Bild

Jag har retat mig på att det inte fanns någon handbromsspak i maskinen. Hela ventilen var bortplockad och slangarna skarvade så att så snart maskinen fick upp tryck så släppte bromsen (om den låg i växel, annars bromsas den automatiskt). Ingen jättesak, men ändå lite irriterande. Jag vet var det står en FL6:a som ska ska flyttas till ny ägare innan den skrotas. Nya ägaren ska bara ha motorn till ett sågverk, så jag kan nog sno åt mig en hel del prylar om jag behöver, men jag tror inte det blir så bra att ta handbromsspaken innan den sista färden... :vissla:
Gick och tänkte på detta på jobbet för någon dag sedan. Helt plötsligt kom jag på att jag hade sett den här rektangulära plåten med rundade hörn där växelväljaren och handbromsspaken sitter någonstans lös. Jag såg bilden av plåten hur klart som helst framför mig, men var jag hade sett den kunde jag inte komma på. Jag känner ingen som skruvar lastbilar, så de var ganska svårt att gissa. :klia: Efter ett bra tag kom jag på lösningen. Det var jag själv som hade den! :uupps: För ungefär 20 år sedan köpte jag en TD40-motor med automatlåda för att montera motorn i en Range Rover. Då följde lådan med handbromsspak, säkerhetsventil, handgas och växelspak med.

Trodde jag visste var plåten fanns. Gick ut nu i kväll för att leta. Problemet var att det var en bra bit hemifrån, beganes mörkt och blött som i en swimmingpool. Men utrustad med ficklampa och gummistövlar blev det en kvällspromenad på halvannan km tvärs över lite åkrar, staket och snår så var jag framme. Visade sig att jag hade fel. Det var en annan växellåda som fanns där. Då var den tilltänkta lådan där hemma! Bara promenera hem igen, men väl där hittade jag spaken på bara någon minut. Det visade sig att det var samma gängor på slanganslutningarna och till och med fästhålen för spaken stämde! :hurra:
Jag ville inte starta upp maskinen (så jag ser vilken slang som kommer från tryckluftstanken och vilken som ska till bromsklockorna) eftersom frun låg och sov 15 meter därifrån, men jag var tvungen att sätta fast spaken mycket provisoriskt så jag såg att den passade, vilket den gjorde. :mrgreen:

Bara en liten undran, det måste vara mest korrekt att dra handbromsen bakåt och släppa den genom att föra spaken framåt?
Bild
Bild
Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ja-bond77

#38 » 07:57:16, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för en trevlig historia! :smile: Jag tror dock att handbromsspaken avlägsnats just för att det inte är en bra spak att ha på en dumper. Jag hivade min spak rätt fort efter dumperköp också. Anledningen är att bromsarna är/var för dåliga för att notera att bromsen ligger på då man far iväg. Speciellt med last. Vilket gör att man nöter ut bromsen. Bromsen ska vara automatisk från växelspakens friläge(eller egentligen parkläge). Vilket du redan verkar ha. Case closed. :thumme: Av traktortillverkarna är det inte många som fattat detta, många som har en handbromsspak på golvet även om den har riktningsväljare med friläge under ratten t ex. Otroligt!
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

CountyBruff

#39 » 15:30:46, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det finns en varningslampa är det enkelt att komplettera med en summer,
Sätter man till parkeringsbromsen är man vanligtvis ändå på väg ut ur hytten.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Ludde eriksson

#40 » 15:40:41, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det ofta är lagen som kräver en handbromsspak, oavsett hur systemet i övrigt är uppbyggt.
Jämför bilar med automatlåda, hur ofta använder man handbromsen där?
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

raggsockan

#41 » 17:02:08, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

på skogsmaskiner finns det handbroms
jäkligt lätt och fara iväg med handbromsen i , så för att lösa det så lyser å blinkar en stor röd lampa när handbroms är i , handbroms ur så lyser inte den röda lampan
av denna typ

Bild
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

1 person gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

ja-bond77

#42 » 17:13:44, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom jag löst problemet ser jag ingen orsak att montera summer. Vet inte om jag vill ha en summer hela parkeringstiden heller... Kanske samma med Stridis... Den borde då kopplas både via parkbromslampan OCH riktningsväljaren så att den bara ylar då man INTE är i neutralläge och med parkbroms på. (Valtra säljs vad jag vet inte med nån skild handbromsspak i andra länder (heller).)
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

lillmalen

#43 » 20:16:54, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felpost
Senast redigerad av lillmalen 23:42:45, 19-11-2017, redigerad totalt 1 gång.
lillmalen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:26, 09-05-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrovåg SG10
Allis-Chalmers -47
Simar jordfräs
Amazon -62
BCS 2-hjulstraktorer (Vanguard / Intermotor)
Stiga Park x 3

Torpöbo

#44 » 21:34:44, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På 861 orginal sitter parkeringsbromsen i växelväljaren. När man lägger i växeln släpper bromsen automatiskt om jag inte minns fel.

1 person gillar det här inlägget.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Stridis2 (trådstartaren)

#45 » 22:32:00, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torpöbo skrev:På 861 orginal sitter parkeringsbromsen i växelväljaren. När man lägger i växeln släpper bromsen automatiskt om jag inte minns fel.

Enligt min bruksanvisning (som finns scannad i Downloads) så ska det sitta en spak på höger sida av stolen. Men det är rätt att när man läger växelväljaren i neutral så drar handbromsen automatiskt, vilket läge än handbromsspaken har.

Angående summer och / eller lampor. Jag tycker dels att man blir hemmablind och kan missa varninglampor för handbromsen, därför är dessa inte optimala (även om de är mycket bättre än inget). Summer som piper hela tiden har jag på telsekoplastaren. Håller på att bli knäpp på denna. Hissar man upp sig 12 meter upp i luften och stannar maskinen så hör man detta eviga piip, piip, piip. :hota: Har funderat på, men inte fått tummarna ur, att sätta på en brytare l på körriktningsspaken så summern bara ljuder när man har lagt i fram eller back, inte när maskinen ligger i neutral.

Som jag skrev i tidigare inlägg ser jag föga behov av handbromssaken, men jag stör mig oerhört på saker som inte fungerar som det var tänkt från början. Därför blev jag glad när det visade sig att jag hade spak hemma som passade rakt av. Då kommer Bond och tar detta sista lilla uns av glädje ifrån mig! :uupps: Fyyy, Bond! Fyyyy!!! :mrgreen:

Skämt å sido (som frukthandlaren sa), jag är mycket tacksam för alla konstruktiva kommentarer jag får (och de flesta andra också). :buga:
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra.
* Återställa utan spak?
* Montera spaken utan att koppla in den?
* Montera och koppla in spaken?
* Montera och koppla in spaken samt bygga ett (mer eller mindre) avancerat larmsystem för denna?

Vad göra, det tål att sova på. Än en gång, tack för alla kommentarer, både JA-Bond och övriga. De uppskattas. :thummar:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se