Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Stridis dumper, Volvo BM 861

93 inlägg • Sida 4 av 7
Diskutera dumprar här

Torpöbo

#46 » 23:06:21, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag körde 861 så fanns det en eller två handbromsspakar på instrumentpanelen, minns ej var så det är 15 år sedan. Den ena gick då till släpvagnsuttaget.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C



Stridis2 (trådstartaren)

#47 » 13:16:38, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det blivit lite gjort med maskinen, närmare bestämt tvättat. Började i tisdags. Fick fram hetvattentvätten och körde i nästan tre timmar. När jag kom in skrek ena dottern när hon fick se mig, så snygg var jag. :mrgreen: Då hade jag hunnit det mesta av framändan. Fortsatte i går, ytterligare tre timmar. Inte är maskinen ren, men den har lättat ganska många kg ändå. :vissla: Jag har hittat en hel del roligt, bl.a. smörjnipplar och kranar som jag inte hade sett tidigare. Allt blir också mycket enklare och roligare att skruva med om det är hyfsat rent. Har dock inte hunnit börja rengöra inne i hytten. :sad:
Efter gårdagens tvätt tömdes hetvattentvätten på vatten och kördes in i verkstaden. I natt frös det, så för en gångs skull lyckades jag tima vädret. Skönt när maskiner inte fryser itu. :mrgreen:

De första åtgärderna jag ska göra på maskinen är att fixa remspänningen till kompressorn, fixa tryckluftsläckage samt svetsa rost i verktygslåda / batterilåda och framskärmar. Jag har fått en idé om att försöka hålla lite originalutseende på maskinen. Om någon vänlig själ kunde hjälpa mig med lite detaljbilder hade det varit mycket snällt. Jag skulle vilja se övergången mellan verktygslådan och framskärmen. Är dessa bultade ihop, svetsade eller frihängande? Hur ser främre delen av skärmen ut? Framför allt vid infästningen av blinkers och extraljusen? Hur är skärmkanten utformad? Bakre sidan med trappstegen? Översidan av skärmen, gärna med detaljbilder på dörrlåsningsmekaniken också.

Finns det tips på var man kan få tag på extraljus som ser ut ungefär som original mottages också tacksamt. :buga:

Maskinen behöver säkert också en allmän service och framför allt en rundsmörjning efter allt vatten jag dränkt maskinen i. Tvätten avslöjade också att jag lär behöva svetsa en hel del, sprickor lite här och där i korgen och slitplåtarna är utslitna, men detta får vänta. Jag kommer troligen inte att köra mer med maskinen under hela mitt liv än vad den normalt går på en månads användning.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#48 » 13:24:01, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde i förra posten. Eftersom detta lär bli en rullande renovering så undrar jag vad man kan använda för färg när man fixat något? Det lär bli både helt ny obehandlad plåt, gammal rostig plåt som blästras, slipas, knackas och / eller borstas hyfsat ren som behöver ett rostskydd. Givetvis skulle jag vilja lackera hela maskinen också, men fram till dess så behöver de olika delarna som är fixade rostskyddas.
Kravspecen på färgen är följande (tror jag... :vissla: )
* Bra rostskydd
* Bra vidhäftning även om underlaget inte är perfekt.
* Övermålningsbar
* Hållbar för nötning och hetvattentvättning
* Hyfsat lätt att lägga även för en amatör
* Priset ska vara lösbart
* UV-beständig så den inte bleks alltför illa av väder och vind
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

e_pettersson

#49 » 23:09:42, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer att tänka på Isotrol https://www.paintpro.se/farg-ytbehandli ... trol-grund
Vilka färger man kan måla direkt ovanpå vet jag inte. Men du kanske drömmer om att blästra hela maskinen innan lack?
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ErikPetersson

#50 » 09:51:13, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild



Bild



Bild



Bild



Bild



Bild



Bild



Bild



Bild



Bild
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

1 person gillar det här inlägget.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

ErikPetersson

#51 » 09:54:37, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild



Bild



Bild



Bild



Bild



Bild



Bild



Bild



Bild


.Bild
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

3 personer gillar det här inlägget.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

CountyBruff

#52 » 10:55:53, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Icke tillåtna lyktglas bak på skärmarna!
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

ErikPetersson

#53 » 11:13:56, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ikke tillåtna lyktglas bak på skärmarna
.

Är det vitt ljus bakåt som är förbjudet? Har aldrig tänkt på det men antar att det borde vara rött istället?
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

CountyBruff

#54 » 11:16:17, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Stridis2 (trådstartaren)

#55 » 21:52:00, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ErikPetersson: Jag tackar och bockar ödmjukast. :buga: Mycket snällt. Jag har fått en idé om att försöka hålla maskinen i hyfsat originalutseende, och dina bilder hjälper mig att göra skärmarna i samma stil. Tack än en gång.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ErikPetersson

#56 » 10:51:59, 13-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack ContyBruff, jag kände inte till det. Får se om jag hittar en med rött glas eller måla med någon röd färg så det lyser som det ska. Stridis det är inga problem, bara glad jag kom ihåg det. Missade detaljbild på dörrlåsningen men får ta det någon annan gång. Jag har köpt lampor på BA Trading och OIE. Skärmlyktorna har jag inte lyckats hitta nya i rätt storlek men har original beg insatser som skall dit. De stora huvudstrålkastarna har någon påstått var samma som volvo amason men vet inte om det stämmer. Tycker de ser stora ut för det.
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Holger

#57 » 19:30:30, 13-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag satt uppe alltför länge i natt och scannade bruksanvisningen till maskinen. Inte helt säker på hur man lägger upp den under downloads (jag försöker även där) så jag bifogar den här istället. Någon snäll grön eller röd människa kan kanske korrigera om detta behövs. :mrgreen:
Kom gärna med tips på om jag borde ha gjort på något annat vis med scanningen. Har en förhoppning om att lägga upp lite mer dokument.

TACK!
Nu ligger den här:
Volvo BM 861 dumper instruktionsbok

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

jpd

#58 » 21:24:11, 13-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ErikPetersson skrev: De stora huvudstrålkastarna har någon påstått var samma som volvo amason men vet inte om det stämmer. Tycker de ser stora ut för det.


http://www.mgcentersweden.se har insatser av diverse sorter - kan vara värt ett försök ifall Amazonens inte stämmer.

2 personer gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Stridis2 (trådstartaren)

#59 » 23:33:26, 18-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har två aktiva dumpertrådar här på M, så jag nästan skäms över hur små saker jag har fixat, men bättre lite än inget. :mrgreen:
Jag hade haft en riktig sk*tvecka på jobbet och gick av på onsdag kväll. Torsdag morgon var jag tvungen att åka till ett stort shoppingcentrum för att handla finbyxor (jag riktigt hatar affärer!) så där gick nästan halva dagen. Jag visste om att lördagen skulle bli ansträngande, så jag måste snabbfixa luvan. Hur gör man detta bäst om inte genom lite myspyssel? Resten av torsdagen och halva fredagen blev bara kul-pul. :grin: Allt här nedan blev inte gjort då, liiiite har blivit gjort tidigare när någon minut har infunnit sig.

Huvstopp
Huven hindras från att falla för långt framåt när man öppnar den av två wirar som sitter fast i vars en dämpfjäder. Ena sidan hade nötts av vid den kraftiga bocken runt karbinhaken. Hade ingen ny wire hemma, men genom att ta den avnötta änden, vika denna runt karbinhaken och spänna ihop allt med wirelåset löstes detta lilla irritationsmoment.
Bild

Bild

Brist på tryckluft
Tryckluften har varit (och är fortfarande) ett problem på maskinen. En av sakerna var att kompressorns remspänning var för dålig. Detta var en av anledningarna till att jag så gärna ville hetvattentvätta maskinen. Den var så skitig att jag inte kunde se hur remspännanordningen och kompressorns upphängning fungerade.
Sagt och gjort, när jag började titta så såg jag att hyllan som håller kompressorblocket skulle vara monterat i två avlånga spår. I den en gick en fastsvetsad M14 pinnbult, genom den andra skulle det sitta en genomgående M12 med mutter på baksidan (varför inte använda samma dimension från fabriken???). Men för att komma åt att sätta dit denna M12:a fick jag lossa både ett stag som stöttar kompressorn samt oljereturslangen från denna. Borde även tagit smörjslangen, men då var jag för irriterad för att göra detta. Varför är det så trångt på en så pass gammal och stor maskin. Men skam den som ger sig, efter ett tag satt det ny bult med nylockmutter på plats, och remmarna var spända. :grin: Det var så trångt att man inte kunde dra muttern ett tolftedels varv, men jag hade tur så ringen på min PU-nyckel var liiite förskjuten i förhållande med U-delen. Fick spänna först med ena sidan av U-delen, sedan andra delen för att till sist ta lite med ringdelen. Då hade jag dragit muttern ett sjättedels varv och kunde börja om från början, första U-del, andra U-del, ringdel osv. Nu ska i alla fall inte slirande remmar vara problemet.

Avgasbroms
Redan vid fastkörningen konstaterade jag att avgasspjället var löst men rörde inte på sig när man trampade på knappen i hytten. Jag hittade felet. Plastslangen hade kommit åt avgasröret och smält ihop. Det fattades två dm för att kunna ta bort den skadade delen. Gjorde lite kreativ slangdragning under hytten. Då fattades det bara 5 cm. :sad: Hade en del 6 mm slang hemma, men det var tyvärr för kort. Helt slut med skarvar till 6 mm. Fanns både slang och skarvar i andra dimensioner, men det hjälpte inte. Ska skaffa ny slang nästa vecka. Inte för jag tror jag behöver avgasbromsen speciellt mycket, men är det inte svårare eller dyrare att laga så är det lika bra att göra det för att stilla samvetet.

Automatisk dräneringsventil
Den här ventilen läckte lite hela tiden. Skruvade av den, fick ligga i tvätt-diesel en vecka, därefter grovrengöring, ytterligare ett dygn i naftatvätten för sedan få en närmare träff med borste och tryckluft. Fanns en del gojs i ventilen så det underlättade inte tätandet.
En av fyra bultar som håller ihop locket hade rensat gängorna i huset, men efter att ha gängar upp och satt i en längre bult så höll det utan att behöva sätta mutter på baksidan.
Ganska kul konstruktion på ventilen. Den enda rörliga delen är ett membran. Allt övrigt är helt stilla. Trots detta dränerar den automatiskt var gång kompressorn avluftar, detta tack vare två olika stora kammare.
Här är ventilen återmonterad under våttanken i traktorkroppen:
Bild

Mekanisk dräneringsventil
När jag hade fixat den automatiska dräneringsventilen fick jag för mig att kolla de manuella bak på tankarna i vagnsdelen. Såg att den enas tapp var avbruten precis där den är genomborrad för ringen. Petade på tappen och fick ut lite oljeblandat vatten, men ventilen stängde inte korrekt. Började fundera på att löda på tappen, men sedan kom jag på var det står en FL6:a som ska skrotas. Denna ska dock få göra en sista resa innan den möter sitt öde, men jag åkte upp med min dåliga ventil, blåste ur smutsen (tror den nu håller tätt) och bytte till mig en bättre fungerande. :mrgreen:
Bild

Fortsättning följer...
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ErikPetersson

#60 » 00:46:36, 19-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag drog fram slangar till alla fyra tankarna som kommer upp precis framför korgen på släpet och de slutar i en liten kulventil. En dränventil var det så trångt kring så måste löda ihop en koppling som passar. Men väldigt smidigt att slippa krypa under och oljan som kommer med samlar men lätt upp.
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

2 personer gillar det här inlägget.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se