Hade ett par minuter till övers i eftermiddags. Lyckades trycka i ena fjädern till dörrhaspen men inte den andra. Lite väl hård, men användbar. Mycket bättre än ingen!
Jag har retat mig på att det inte fanns någon handbromsspak i maskinen. Hela ventilen var bortplockad och slangarna skarvade så att så snart maskinen fick upp
tryck så släppte bromsen (om den låg i
växel, annars bromsas den automatiskt). Ingen jättesak, men ändå lite irriterande. Jag vet var det står en FL6:a som ska ska flyttas till ny ägare innan den skrotas. Nya ägaren ska bara ha motorn till ett sågverk, så jag kan nog sno åt mig en hel del prylar om jag behöver, men jag tror inte det blir så bra att ta handbromsspaken innan den sista färden...
Gick och tänkte på detta på jobbet för någon dag sedan. Helt plötsligt kom jag på att jag hade sett den här rektangulära plåten med rundade hörn där växelväljaren och handbromsspaken sitter någonstans lös. Jag såg bilden av plåten hur klart som helst framför mig, men var jag hade sett den kunde jag inte komma på. Jag känner ingen som skruvar lastbilar, så de var ganska svårt att gissa.
Efter ett bra tag kom jag på lösningen. Det var
jag själv som hade den!
För
ungefär 20 år sedan köpte jag en TD40-motor med automatlåda för att montera motorn i en Range Rover. Då följde lådan med handbromsspak, säkerhetsventil, handgas och
växelspak med.
Trodde jag visste var plåten fanns. Gick ut nu i kväll för att leta. Problemet var att det var en bra bit hemifrån, beganes mörkt och blött som i en swimmingpool. Men utrustad med ficklampa och gummistövlar blev det en kvällspromenad på halvannan km tvärs över lite åkrar, staket och snår så var jag framme. Visade sig att jag hade fel. Det var en annan
växellåda som fanns där. Då var den tilltänkta lådan där hemma! Bara promenera hem igen, men väl där hittade jag spaken på bara någon minut. Det visade sig att det var samma gängor på slanganslutningarna och till och med fästhålen för spaken stämde!
Jag ville inte starta upp maskinen (så jag ser vilken
slang som kommer från tryckluftstanken och vilken som ska till bromsklockorna) eftersom frun låg och sov 15 meter därifrån, men jag var tvungen att sätta fast spaken mycket provisoriskt så jag såg att den passade, vilket den gjorde.
Bara en liten undran, det måste vara mest korrekt att dra handbromsen bakåt och släppa den genom att föra spaken framåt?