Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Stridis dumper, Volvo BM 861

93 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera dumprar här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 22:02:38, 01-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill också vara med och leka med de stora grabbarna. Bortsett från bruksbilar (började med 140-serien, därefter 240 och nu senast 945) så har jag aldrig ägt någon Volvo-traktor. Vi hade en Krabat när jag växte upp, men även den är såld. Men nu äntligen så har jag skaffat en DR 841:a, en dumper från -79.
Jag har, lite till och från, letat efter en dumper i flera år, ganska aktivt sedan i våras. De flesta var på tok för dyra för min budget, men jag hade kollat en hos en handlare bara en mil hemifrån. Den låg bara lite över tänkt budget, men det var en 72:a som såg ut som den blivit träffad av ett atomvapen. Men det var den första dumper jag kört i mitt liv, även om det bara var 200 meter. :mrgreen:
Efter tips här på Maskinisten (tack för det, Jimmy) kollade jag även i Danmark. Där fanns en maskin som såg lovande ut på bilderna, men det skulle ta en hel dag (ca 20 timmar) att åka upp och hem för att kolla denna. Vi hade nästan bestämt resdag men blev tvungna att flytta fram det. Maskinen hade stått i flera år så generatorn hade satt sig, det fanns inga bromsar, däcken var mycket hårt slitna och vad övrigt vet jag knappt.
Plötsligt dök det upp en annons på Blocket, utan bild och med mager beskrivning. Har för mig det stod ungefär "Går bra i motor och växellåda. Sliten korg. Rostig." Men priset var rätt och den var bara 10 mil hemifrån. En dryg vecka senare bar det iväg, dock utan alltför stora förhoppningar.

Ska ni skaffa maskin så kan jag berätta hur man inte bör göra. Jag gick in i väggen i våras. Luvan var alltså redan från början lite kola-aktig. Var och coachade på en karatetävling en hel lördag nästan helt utan mat. Vid tre-tiden var tävlingen slut. Då ringde jag säljaren och pratade i några minuter och bestämde tid. Körde via McDonalds vidare till säljaren. Då var luvan ganska bortkopplad, kan jag säga. Gick ett varv runt maskinen, kollade på oljorna i motor och växellåda (?). Säljaren berättade att hans pappa hade köpt maskinen -81, och när pappan dog tog säljaren över den.
Bjöd därefter knappt 85% av begärt pris (som redan var lågt). Efter en del muttrande så gick säljaren med på detta! :uupps: Ett handslag senare skildes vi åt, utan vare sig papper eller pengar, men vi litade på varandra så det behövdes inte.

För att ordna frakten rådfrågade jag, än en gång, den stora kunskapsbanken här på Maskinisten. Efter några samtal var frakt bokad via ett åkeri som skulle ta den som returfrakt. Efter drygt en vecka ringer jag för att kolla hur det går. Då hade de samma dag haft en trailer som gått av vägen med kunds maskin på, men de skulle fixa det antingen samma dag om de hann, annars i helgen. Inget hände så jag ringde på tisdagen igen. Då hade de haft ytterligare en trailer, med kund maskin, som varit inblandad i en dödsolycka, så de hade haft mer än fullt upp. Men till slut, 24 dagar efter att jag köpt maskinen, så kom den hem! :hurra:

Jag var på jobbet men fick ett litet meddelande från ena dottern:
Bild

Nu har jag kört dumper ytterligare 100 meter, samt lyckats med första fastkörningen. :sad: Få se om jag kan bärga till helgen. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

25 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



magirus

#2 » 22:20:00, 01-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder på fastkörningen OCH bärgningen TACK :dancing_geek: :eat:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

PO

#3 » 22:23:59, 01-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det "öppen gård" under bärgningen?
Grattis till köpet förresten.

1 person gillar det här inlägget.
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

Göran Ekman

#4 » 22:24:59, 01-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skulle vara kul om din dotter eller någon annan vill lägga upp flera bilder.
Men det kanske bara är jag som tänker så.
Magirus hann före med några blygsamma önskningar.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

3 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Kotten

#5 » 22:25:31, 01-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wow äntligen hände det! Låter som jag får planera in en tur förbi när jag är tillbaks från vårt nordvästra grannland och inte har fullt upp hemma. :thumme: Grattis!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Stridis2 (trådstartaren)

#6 » 22:45:20, 01-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst, Kotten, du är alltid välkommen, även om du inte fick köra hem den från Sölvesborg. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#7 » 23:02:19, 01-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den fastkörningen vågar jag knappt visa, så patetisk är den. Slät, men blöt, åker. Har kanske sjunkit mellan en och två dm! Men kommer inte därifrån. :uupps:
Funderar på om jag får i fyrhjulstrift, om diffspärr fungerar och om handbromsen har låst sig. :klia:

Ett par frågor har jag givetvis också. Någon som har en bruksanvisning och / eller verkstadshandbok? Som PDF eller pappersformat till försäljning eller låna för scanning. Skulle underlätta ganska mycket. Verkstadshandbok har OIE. Iofs ganska dyr (1100 ex moms), men får jag inte tag på den någon annan stans så blir det en beställning därifrån.

Anledningen att jag körde ut på åkern var att jag skulle försöka fotografera maskinen framför grävmaskinens transportvagn. Jag har en liten dröm om att kunna flytta grävaren med dumpern. Denna har drag, men det sitter på tok för högt för vagnen. Så frågorna (just nu) om koppling är dels hur man lättast anpassar kopplingshöjden? Jag har funderat på en förhöjd dragbom ovanpå den befintliga, men det kanske finns någon bra variant av nersänkt drag.
Den andra kopplingsfrågan är vad för sorts koppling bör man satsa på? Så bra som möjligt och så billigt som möjligt. Släpet är ett gammalt militärsläp som har isvetsat i dragöglan så denna passat hyfsat till hitchkrok. Men vad är bra att sätta på maskin och vagn? Lastbilsdrag? Hitch? Befintlig draganordning på dumpern är klyka med sprint, så det känns inte så förtroendeingivande. Jag skulle gärna flytta över så mycket vikt som möjligt till dumpern.

Får väl visa de få bilder jag har, annars kommer det väl en mobb med facklor och högafflar... :djaevul:
Först på maskinen nyss hemkommen, sedan två på kopplingsanordningen bak på dumpern.

Bild
Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magirus

#8 » 23:04:17, 01-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns väl en del i Downloads?
magirus
 

Stridis2 (trådstartaren)

#9 » 23:14:18, 01-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reservdelskatalog till 860 finns, samt en del reklambroschyrer, men något annat har jag tyvärr inte hittat. :sad:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

CountyBruff

#10 » 23:24:03, 01-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dubb i flaket och köra "Bröyt" , beroende på kärran?

4 personer gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Stridis2 (trådstartaren)

#11 » 07:20:04, 02-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det var ju också en idé, ganska kreativ dessutom. Är dock inte helt förtjust i den, mest på grund av att jag misstänker Tage Haffa inte tycker om hur det ser ut... :vissla: Spelar ingen roll hur bra det är, tycker de inte om utseendet (eller något annat) så är man rökt.

Hittade bara två bilder på vagnen i min grävmaskinstråd, [Grävmaskiner] Komatsu PC 120-6, (inköp, liv & leverne)
Det är, som sagt, en gammal militärvagn med tippflak och dubbel-dubbel-boggie. Alltså åtta individuellt upphängda hjul, fyra i bredd och två på längden. Hydraulisk broms på ena axeln.

Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Jimmy Nilsson

#12 » 21:59:48, 02-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till nya leksaken, Ehh jag menar den absolut totalt oumbärliga dumpersen :D. Första fastkörningen med avklarad. Bra jobbat. Nu är det bara första vältningen du har kvar innan du kan kalla dig dumersförare ;). Fast att köra fast när det bara sjunkit 20 cm är lite pinsamt får jag säga. Jag hade aldrig sagt det till ngn hahahaha. En dumpers diffar man sen ålar man sig fram. Draget... Bakänden är ju den man trycker in i allsköns lera och annat mysigt så där vill man ju inte ha ngt känsligt typ ett vbg, Duger inte klykan där sitter? Svårt att se på bilden hur grov den är. Du ska ju inte dra 40 ton direkt.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Landmann

#13 » 08:39:07, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis!! nu har du en häftig flotta


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Hur långt är ett snöre?"
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

Stridis2 (trådstartaren)

#14 » 13:44:27, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, Landmann!
Dagens glädjeämne gällande dumpern är att säljaren ringde mig tidigare idag. Han hade hittat både motorvärmarkabel och instruktionsbok! :)
Han skulle ut och åka idag och lovade att köra inom med sakerna, även om jag undrar om det var närmsta vägen för honom att köra förbi mitt.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

jonnordvall

#15 » 19:44:05, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svängde förbi en kompis med gulingen och skrapade av mittensvålen på hans lilla väg. Trodde det skulle gå tungt och va svårt att komma ner men det fick finemang att hyvla av.
Äntligen någon fördel av detta ständiga blåsväder kanske:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se