Sida 5 av 7

Re: Stridis dumper, Volvo BM 861

InläggPostat: 10:43:17, 19-02-2018
av Stridis2
Det var en riktigt bra idé. Ju lättare det är att göra service och underhåll desto större är chansen att de faktiskt blir gjort. Jag har inte lagt så mycket tid på att leta, men jag har inte sett någon dräneringsventil på den andra tanken på traktorn.
Men hur illa än placeringen av ventilerna är så kan det inte vara mycket dummare än på F6:an där jag fick min nya ifrån. Där sitter ventilerna en bit upp på gaveln av tankarna så man får inte ut den understa centimetern med vatten om man inte står i en mycket kraftig uppförsbacke med mer än 45 graders stigning. :uupps:

Re: Stridis dumper, Volvo BM 861

InläggPostat: 10:53:52, 19-02-2018
av Stridis2
Varvräkanare
Denna visade konstant 2600 rpm. Trodde först att wiren hade gått av. Blev extra glad när jag hittade en helt ny wire i hytten när jag städade ur denna. Men efter ett tag såg jag att timräknaren snurrade. Vid närmare undersökning såg jag att något spärrade nålens returgång. Bestämde mig för att försöka få ur varvräknaren och fixa detta. Instrumentpanelen i maskinen sitter med ungefär 20 skruvar. När jag lossat en bra laddning visar det sig att de undre skruvarna håller plåtarna som sitter mellan instrumentpanelen och golvet. Lossar man kanske fem skruvar kan man ta bort en stor plåt och komma under panelen. Ja, ja, värre misstag har man gjort än att lossa lite för många skruvar. Själva instrumentet var monterat på klassiskt vis med två muttrar underifrån som pressade en bygel runt instrumentet och pressade på baksidan av instrumentpanelen.
Sedan fick jag med hjälp av en liten skruvmejsel bända ut plåtkanten som håller fast glaset mot resten av instrumentet. Då kunde jag konstatera att hela nålen verkade kunna gå för långt in i instrumentet så den fastnade mot en av skruvskallarna som håller själva mätartavlan. Hittade inga direkta fel så quickfixen blev att bocka nålen lite grann så den gick fri från skruvskallen.
När väl instrumentet var i delar så polerades glas och mätartavlan samt ringen som håller glaset borstas rent och ska målas. Visar sig att jag inte har någon svart sprayfärg hemma men hade en femliters spann med penselfärg som inte var genomtorr. Rörde upp lite av denna så jag kunde måla. Förbrukade säkert 100 gånger mer färg som spilldes och tvättades ur penseln än som kom på ringen, men vad skulle man annars ha gjort?
Monterar tillbaks allt. Tyvärr så skadas färgen en del när jag klämmer tillbaks ringen, men det är ändå mycket bättre än om jag inte hade målat. Det enda tråkiga med en sådan här operation är att allt annat ser så mycket mer skamfilat ut... :vissla:
Bild

Bild

Stoppreglage
Det var riktigt svårt att komma ner på golvet i hytten, och nästan lika svårt att komma upp igen. :mrgreen: Jag är inte speciellt tjock av mig, men det var trångt mellan stolsdynan och ratten. När jag ändå var nere på golvet och rotade under instrumentpanelen så kom jag att tänka på en annan ytterst irriterande sak, nämligen stoppwiren. Det är den typen där wirehöljet sitter fastklämt i ett rör som är gängat på utsidan och har en fläns överst som ligger an mot panelen. Man trär en bricka och mutter utanpå höljet längs hela wiren innan man kan skruva fast det hela.
Denna var inte fastskruvad i instrumentpanelen utan man var tvungen att använda båda händer för att kunna stanna maskinen. Först fick man dra upp hållaren lite, sedan hålla fast denna med ena handen samtidigt som man drog ut stoppwiren med den andra.
Här på golvet kom jag på den geniala idén att muttern kanske hängde kvar runt wiren längre ner. Efter ett tags fumlande så hittade jag brickan. Detta kändes hoppfullt så jag kröp under maskinen och hittar muttern, men denna känns lite skum. De wirar har kommit i kontakt med har en tunn mutter, men denna hade vad som kändes som en vanlig M10. Ganska mycket pilleri att få upp muttern längs wiren genom golvt och kila fast den mot värmereglaget. Upp i hytten igen för att pilla upp bricka och mutter till sin rätta plats. Ja, ni har säkert redan räknat ut vad som komma skall. Det var fel gänga på muttern. Den gick på ett par varv men inte hela vägen. Jag hade tyvärr inte tiden att lossa wiren, få upp den hela vägen, leta rätt på korrekt mutter, få tillbaks wiren genom allt skräp under instrumentpanelen, genom golvet, förbi balkar och annat elände för att återmontera på motorn, så det hela får sitta med lite glapp. Men nu kan man i alla fall stänga motorn med en hand.

Rundsmörjning
Har rundsmort det mesta av maskinen. Hann inte med främre kardan samt ramleden, alltså där vagnen roterar runt. Tror jag har hittat alla övriga smörjnipplar. Förvånansvärt nog fungerade alla, men en slang måste bytas innan fettet hamnar i leden istället för utanpå slangen.

Att-göra-lista för jag inte ska glömma allt för mycket:
* Läckage bromsklockor (vänster främre runt utgående axel, hö bakre?)
* Laga ljuddämpare.
* Montera vanligt utblås istället för flakvärme.
* Fixa avgasbroms.
* Byt smörjslang höger styrcylinder
* Gör klar rundsmörjningen
* Justera och smörja bromssystem.
* Tvätta maskinen ytterligare.
* Tvätta hytten invändigt.
* Rotera de bakersta tryckluftstankarna så dräneringsventilerna kommer neråt
* Göra nytt understa fotsteg höger sida.
* Åtgärda glappande dörrhandtag höger sida.
* Vänster dörr går ej att låsa upp.
* Tätningslister vänster dörr (annars glappar dörren flera mm in och ut med mycket slammer som följd) samt smörja dörrlås.
* Fixa innerbelysning.
* Fixa låsmekanism som håller dörrarna i öppet läge.
* Svetsa rost (Skärmar, batterilåda, verktygslåda, hytt)
* Fäst upp strålkastare. (Hänger just nu ganska dåligt i en ståltråd)
* Svetsa slitplåtar i baljan.
* Svetsa sprickor och ett rosthål i avgaskanalerna under baljan.
* Ny huvlåskrok höger sida.
* Bygga om avgasdragning i baljan enligt servicemeddlande
* Bygga om handbromsslangdraning enligt servicemeddelande
* Ordna koppling mellan dumper och grävmaskinssläp.

Vad jag har hunnit med så här långt:
* Skannat bruksanvisningen
* Tömt hytten på allt skräp och bra-att-ha-saker. Blev två mindre skottkärrelass.
* Lyft av reservhjul, övre bakläm samt avgasrör från flaket.
* Hetvattentvättat det mesta, men mer behövs.
* Ordna handbromsspak (monterad, men den ska inte kopplas in förrän den behövs).
* Spänna remmar till kompressorn.
* Fixa läckande dräneringsventil fram. Nerplockad, rengjord.
* Fixat varvräknaren.
* Läckage höger främre tryckluftstanks dräneringsventil, vagn

Re: Stridis dumper, Volvo BM 861

InläggPostat: 11:02:03, 19-02-2018
av CountyBruff
Du avlastar väl alla leder innan de smörjs?

Re: Stridis dumper, Volvo BM 861

InläggPostat: 11:40:19, 19-02-2018
av Stridis2
Där det går. Grävmaskinen är lätt på de flesta punkter (men ganska svårt på svängen... :mrgreen: ), men hur avlastar man t.ex. ramleden? Den ska smörjas var 8:e timme. Man tar knappast fram domkraft och hissar upp här varje dag för att smörja, eller? Någon gång då och då kanske detta blir av, men knappast varje dag. Jag har lyft jordbrukstraktorn för att smörja spindellederna. Vilken skillnad detta gjorde. Men alla tips på hur man gör saker bättre och / eller enklare mottages med tacksamhet.

Re: Stridis dumper, Volvo BM 861

InläggPostat: 18:42:39, 19-02-2018
av CountyBruff
Att avlasta ramleden är inte det lättaste. Har bara flyttat någon dumper som stått i vägen
och backat bort en där den (tillfälliga) kvinnliga föraren inte klarade av att backa.
Men jag vet hur många tippkärror lyfter i draget när man tippar fullt.
Kan det vara ett användbart knep när man smörjer midjan/ramleden?

Re: Stridis dumper, Volvo BM 861

InläggPostat: 15:10:28, 20-02-2018
av Stridis2
Det här visar hur viktigt det är att prata med likasinnade. Jag vet att man bör avlasta leder när man smörjer, jag har märkt en otrolig skillnad på grävaren om man får leden "rätt" eller "fel", och jag fick inte i fett där det behövdes i traktorns spindlar innan jag lyfte den (troligen därför jag fick den så pass billigt, den var mycket tungstyrd), ändå tänkte jag inte på att avlasta förrän du skrev detta. Tack för att du påminde mig. :shake_hands:

Re: Stridis dumper, Volvo BM 861

InläggPostat: 11:02:24, 13-03-2018
av ErikPetersson
Kom ihåg att ta bilder på dörrlåset idag ☺



Bild






Bild





Bild

Re: Stridis dumper, Volvo BM 861

InläggPostat: 22:17:07, 12-04-2018
av Stridis2
Varför räcker aldrig tiden till för roligheter som att skruva (och köra) dumper??? :klia:
Men idag så åkte i alla fall spenderbyxorna på. :mrgreen:
Tyvärr fel fälgar så jag får kränga av de gamla däcken och använda de fälgarna.
Bild
Bild

Re: Stridis dumper, Volvo BM 861

InläggPostat: 07:23:33, 13-04-2018
av ja-bond77
Häftigt mönster! :grin: :thumme:

Re: Stridis dumper, Volvo BM 861

InläggPostat: 08:16:40, 13-04-2018
av Stridis2
Ja, det är i alla fall bättre än de gamla. Det enda mönster de hade var skärskadorna i sidorna... :djaevul:
Får kanske visa mönstret på sidorna också...

Bild

Re: Stridis dumper, Volvo BM 861

InläggPostat: 10:04:03, 13-04-2018
av dea
Ser trevligt ut med mönster :hurra: du hade kanske tur att du har hämtat däcken, antar att det var på bathso som det har brunnit tidigare idag bland en massa däck

http://www.nsk.se/2018/04/13/brand-i-dacklager/

Re: Stridis dumper, Volvo BM 861

InläggPostat: 10:18:14, 13-04-2018
av Stridis2
Visst ser det ut att vara på Bathso branden är. Dock är det skrotdäck och / eller sämre däck som har legat där, mina låg uppe mitt emot kontoren, så de hade varit skyddade i vilket fall som.
Jag gissar att branden är hyfsat släkt. Det gick en bil från Örkelljunga räddningstjänst dit men den har redan kommit tillbaks. Hoppas inget allvarligt har blivit skadat, och framför allt inga personer!

Re: Stridis dumper, Volvo BM 861

InläggPostat: 10:44:34, 13-04-2018
av CountyBruff
Fredag 13 :djaevul:

Re: Stridis dumper, Volvo BM 861

InläggPostat: 12:21:28, 13-04-2018
av Stridis2
Inte nog med att det brann på Bathso, en snickerifabrik inne i Örkelljunga (ungefär en mil från Bathso för de som inte känner till lokalgeografin) brinner också nu, men det värsta verkar vara över.
https://www.hd.se/2018-04-13/industribr ... rkelljunga

Re: Stridis dumper, Volvo BM 861

InläggPostat: 19:42:21, 13-04-2018
av ErikPetersson
Gott med nya sulor! Jag har exakt samma mönster på två reservdäck till min 860 men med ca 5mm mönsterdjup.