Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Bygge av minidumper modell större......

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera dumprar här

L55-60 (trådstartaren)

#1 » 22:33:27, 21-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Jag tänkte se ifall vad ni kära medlemmar tycker om mitt nya projekt. Jag har en större tomt som jag behöver schakta bort massa lerjord. Köpa dumper = för dyrt. Vad gör man? Jo då jag har en jeep j10 ståendes till ingen nytta ska jag flytta bak framaxeln med bladfjädrar alldeles framför bakaxeln, skruva dit jeepens fördelningslåda direkt på bakaxeln o korta främre kadanstången o sätta den mellan fördelningslådan o framaxel = fyrhjulsdriven boggie. På ingående i fördelningslådan lång kardanaxel fram till volvo 240 låda med stödlager på ingående med passning till k axel till traktorn framför. Jeepens ram stukar jag ihop o svetsar dit en scania lastbils fälg. På traktorn, volvo t24 svetsar o bultar jag fast scanians halva framaxel o på så vis får jag styrning via spindel o vridning i hjulnavet. Framaxeln på traktorn åker bort o slutväxlarna skiftar sida så att näsan blir kortare på traktorn. Den gamla fotogenarn mellan rambenen får lämna plats åt en B 230 insprutare i fint skick. Tippflak blir en på längden avkapad 3 kubiks farmartank som med lätthet ska kunnas tas av till förmån för bankar o vips har man en liten vedskotare. Hydraulgrejer o allt har jag liggandes så ingen kostnad på inköp. Snacka om budgetbygge.... Lastförmågan blir ca 1,5 kubik jord o ca 3,5 kubik ved. Sl 35an får stå för ler o jord lastning. Är någon intresserad av bilder ska jag lägga in dem så småningom. Digitala grejer är inte min starka sida....
L55-60
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:13:16, 23-08-2009
Ort: Strömsund
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: scania L55



Brynjar

#2 » 22:52:27, 21-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder er ALLTID av interesse!! :thummar:
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

Detroit

#3 » 23:04:37, 21-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

L55-60 skrev:Hej. Jag tänkte se ifall vad ni kära medlemmar tycker om mitt nya projekt. Jag har en större tomt som jag behöver schakta bort massa lerjord. Köpa dumper = för dyrt. Vad gör man? Jo då jag har en jeep j10 ståendes till ingen nytta ska jag flytta bak framaxeln med bladfjädrar alldeles framför bakaxeln, skruva dit jeepens fördelningslåda direkt på bakaxeln o korta främre kadanstången o sätta den mellan fördelningslådan o framaxel = fyrhjulsdriven boggie. På ingående i fördelningslådan lång kardanaxel fram till volvo 240 låda med stödlager på ingående med passning till k axel till traktorn framför. Jeepens ram stukar jag ihop o svetsar dit en scania lastbils fälg. På traktorn, volvo t24 svetsar o bultar jag fast scanians halva framaxel o på så vis får jag styrning via spindel o vridning i hjulnavet. Framaxeln på traktorn åker bort o slutväxlarna skiftar sida så att näsan blir kortare på traktorn. Den gamla fotogenarn mellan rambenen får lämna plats åt en B 230 insprutare i fint skick. Tippflak blir en på längden avkapad 3 kubiks farmartank som med lätthet ska kunnas tas av till förmån för bankar o vips har man en liten vedskotare. Hydraulgrejer o allt har jag liggandes så ingen kostnad på inköp. Snacka om budgetbygge.... Lastförmågan blir ca 1,5 kubik jord o ca 3,5 kubik ved. Sl 35an får stå för ler o jord lastning. Är någon intresserad av bilder ska jag lägga in dem så småningom. Digitala grejer är inte min starka sida....


Åhh, vilket projekt :eat: , detta bygge blir ju verkligen högtidstunden på dagen när man får se lite bilder på dräparn.
Mvh / Christian
Användarvisningsbild
Detroit
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:11, 31-10-2007
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Allis chalmers hd 5g
Allis chalmers hd 5g
Bristol PD
Bristol 25
Hymac 580 BT
Minilastare

Robban_C

#4 » 23:13:49, 21-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några frågor:
Klarar axlarna belastningen? 1,5 m3 lerjord kan väga över tre ton om det är blött nog.

Klarar axlarna momentet? Jag tolkade det som att du ska växla ner via en extra växellåda? Då blir vridmomentet in i axlarna vida överstigande det som dom får i ordinarie utförande.

B230? Varför inte en liten diesel från en mindre traktor? Betydligt lägre bränsleförbrukning i den aktuella applikationen och mer vridmoment från botten. Toppeffekten i 230 behövs inte.

Manuell låda och koppling tolkar jag det som? Kanske lite osmidigt men det är säkert en budgetfråga.
Hydrostat är svårslaget på ett sånt fordon men sketdyrt.
Converter (automatlåda) är ett mycket bra alternativ, framförallt om du kan växla den manuellt (som en power shift) och låsa den på de lägre växlarna.

Farmartank som flak? Det går nog bra men jag har en känsla av att man inte ska kasta ombord dom största stenarna man kan hitta.


Bilder tack! :grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Johnj-e

#5 » 10:16:04, 22-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

tänkte också på motorvalet, behöver ju inte rimligtvis vara från en mindre traktor skulle gå lika bra me en motor från tex. en vw golf diesel har använts i många hembyggen förr.. så varför inte?

axlarnas belastning borde väl ligga inom tolerans då bilen säkert väger 2ton tom?
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

L55-60 (trådstartaren)

#6 » 11:50:02, 22-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Vad roligt med alla intresserade maskin tokiga personer! Anledningen till att jag använder B230 är för jag har den från min 240 som nu får lämna in till förmån till skoda pickis. Alltså ingen kostnad på inköp. Sen kostar dieseln lika mycke som bensin samt att volvospisen startar lättare vid 20 minus...... Axlarna är godkända för 1600 kg styck o betänk att man kör i 80 km/h o kör över hål i vägen.....tänk vilken belastning det blir = att de tål ca 2000 kg styck vid 2 km/h..... angående vridmomentet med nedväxling genom extra låda motsvarar det ungefär fullt gaspådrag med V8 med fullast o polisen bakom..... kör man normalt tror jag det håller utan problem då jänkarna alltid byggt heavy duty grejer.... det enda som är utom kontroll är utväxlingen, men med extra låda o röra runt i så ska väl det passa något så när o när det är lerigt så frestar det nog inte så mycket. Angående farmartank som flak har jag sett det tidigare o det funkar klockrent, dock de största stenarna behöver man ju inte släppa från 5 m.... Dessutom tänkte jag ta kedjor med skor o använda dem som band på boggien. Vill ni se ett bygge jag gjort för 15 år sen så gå in på fordson forumet o sök på ombyggd t24 med 3 cylindrig perkinsdiesel. Finns bilder på den där.
L55-60
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:13:16, 23-08-2009
Ort: Strömsund
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: scania L55

igelkottar

#7 » 12:40:39, 22-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beträffande bensin/diesel så drar ju dieselspisen mindre än hälften av
vad en bensinare drar.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

L55-60 (trådstartaren)

#8 » 12:45:28, 22-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft att göra med t22 o t24 tidigare med b20 i sig o kör man normalt är inte bensinåtgången så mycket större. Jag kör nog alla de lass på tomten plus några till för de slantarna en dieselsnurra kostar....
L55-60
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:13:16, 23-08-2009
Ort: Strömsund
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: scania L55

igelkottar

#9 » 12:49:26, 22-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, läste inte att du hade T24 oxså :slag:

Har du den med både fotogen och bensin med en omkopplare
så har du ju en färdig spis om den är hel :mrgreen:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Jonas Ryrfeldt

#10 » 14:11:31, 22-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

På J20 har du väl Dana 44 fram o Dana 60 bak? Byt bort framaxeln mot en likadan bakaxel, styrningen har du ju ändå ingen nytta av, så får du Dana 60 boggi..... :thumme: Då kan du lasta allt som Volvon orkar dra.....

Håll igång. Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Johnj-e

#11 » 16:09:57, 22-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är ju detta dit bygge men med en diesel så får man ju mycket lugnare gång samt enl. mig en mer driftsäker motor, lägre förbrukning, mer bottenvrid och inte massa tändstift tomgångsmotorer och annat krafs hehe
hur ofta vill man köra fyllnadsmassor i -20? :uupps:
mina vw dieslar har iaf startat i 15-20 minus med fräscha glödstift :grin:
Förövrigt är de en trevlig tråd! :driver:
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

L55-60 (trådstartaren)

#12 » 09:05:45, 23-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag skrev i tråden högre upp ska jag använda den som vedskotare också, då kan det vara 20 minus grader...... sen har jag B 230 vxllåda emellan med en knut emellan den o t24ans låda så jag kan använda 230ans koppling samt köra på 2 o 3ans växel på 230ans låda för o få motorn starkare o då gör jag gasspärr på handgasen så motorn varvar max 1500 varv. En diesel måste man ha tillgång till motorvärmare på vintern o det har man ju inte ute i skogen överallt. Jag ska åta mig o köra lite här o där o låta maskinen stå kvar i skogen o då vill jag ha lättstartat. Har en scania a-traktor som ska få flytta miniskotaren/dumpersen o även köra hem ved till folk med den. Den är det diesel i, 7 liters 6a på 120 häst o 20 ton efter drar den ca 2,3 liter milen.
L55-60
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:13:16, 23-08-2009
Ort: Strömsund
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: scania L55

Robban_C

#13 » 21:09:36, 23-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

L55-60 skrev:... då gör jag gasspärr på handgasen så motorn varvar max 1500 varv. ...

Jag förstår dina argument i övrigt men det här förstår jag inte alls.
1. En bensinare med turbo kommer antagligen inte att ge nåt laddtryck alls vid 1500 rpm. Dvs du får en trött och törstig puffra. Det är allt.
2. Som jag tolkar det ska du ställa ett handgasreglage så att den obelastat varvar 1500 rpm? Det fungerar inte alls. En bensinmotor har ingen regulator, dvs inget som ger mer gas när puffran blir belastad så att varvet sjunker under det inställda. Det har däremot en diesel (om den kommer från en traktor). Belastar du den ner till ex vis 1300 rpm så kommer den att ge fullgas för att kompensera och det avgivna vrdimomentet är då avsevärt högre, typ i närheten av max vridmoment. Bensinmotorns vridmoment i det läget kommer nog inte att vara ens i närheten av 1/10 av max skulle jag tro eftersom den aldrig ställer på nåt mer gas.
Obs: Jag tvivlar på att moderna personbilsdieslar har någon regulator! Dvs dom är i såna fall endast obetydligt bättre än en bensinare.
Senast redigerad av Robban_C 21:10:24, 23-03-2012, redigerad totalt 1 gång.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Robban_C

#14 » 21:14:57, 23-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sorry, det var tydligen ingen turbopuffra som var på tapeten. I övrigt var det rätt som jag skrev.
Man kan också uttrycka det så här:
Ska du ha en B230 som varvar 1500 rpm obelastat och ingen regulator så kan du lika gärna ha en större Briggs & Stratton från en åkgräsklippare. Det kommer nog att fungera minst lika bra eftersom den faktiskt har en riktigt bra regulator och den ger typ lika mycket effekt, bara du anpassar med rätt växel, dvs kanske en eller två växlar lägre eftersom den varvar typ 3600 rpm eller nåt sånt.

Motor med regulator is da shit i såna här sammanhang! Då kan den gå lugnt och fint tills mer effekt behövs, då gasar den själv och bibehåller inställt varvtal!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Valmet 702

#15 » 23:43:43, 23-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blottar min okunskap här, men kan man tänka sig att istället för att ha manuell låda sätta en komplett automatlåda från en personbil och på det viset få en "converterfunktion" på drivningen av boggien? Hur tänker du ta ut kraften till vagnens drivning? Inte över PTOn, om jag fattar rätt. Kollar på en sprängskiss på en T22a från den gamla "Traktorboken" (tryckår 1950) och där ser det ut som remskiveväxeln går från vevaxeln rakt igenom traktorn. Är det där du ska ta ut drivningen till vagnens drivning?
Valmet 702
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:47:01, 14-10-2009
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 702


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se