Sida 1 av 1

Volvo A25A Lastväxlare

InläggPostat: 10:56:47, 10-01-2018
av Stode
Hej,

Jag har problem med en A25a utrustad med Livab-växlare. Det verkar som flödet är för högt till växlaren, så fort man kör en funktion så går det väldigt tungt, anväder man däremot två samtidigt går det bra.
Samma problem blir det om man kör en styckegodskran, använder man däremot en skogskran fungerar det bra med en funktion i taget.

Enligt uppgifter instruktionsboken skall växlaren ha ett flöde på 60-90 l/m.

Är det någon som har koll om det sitter någon flödesventil/fördelare/begränsare på de första A25orna? Eller är det så att man måste sänka hela systemflödet, dvs justera utvinklingen på pumparna?

Mvh
Erik

Re: Volvo A25A Lastväxlare

InläggPostat: 11:07:22, 10-01-2018
av Jac
Intressant problem. Hydraulikschema hade varit toppen men nåt sånt finns säkert inte. Fann inget på downloads heller.

Alternativet är att följa slangar och ta bilder på komponenter så kan man kanske få fram nåt.

Re: Volvo A25A Lastväxlare

InläggPostat: 11:45:58, 10-01-2018
av Stode
Jo jag har försökt. Både tryck och retur går till ett stort block som sitter under förarstolen.

Edit: bifogar schema för växlaren

Bild

/Erik

Re: Volvo A25A Lastväxlare

InläggPostat: 11:54:39, 10-01-2018
av Jac
Dimension på alla slangar och storlek på pumpen hade också varit bra. Det kan räcka att smarting har byggt nån övergång med hydraulikkopplingar som är lite trång så stryper det så att motorn får jobba.

Re: Volvo A25A Lastväxlare

InläggPostat: 12:03:55, 10-01-2018
av Stode
Den här är fabriksbyggd, byggdes av Volvo Bm i Braås så jag är ganska övertygad om att just den biten är rätt.

Jag har en teori; Det sitter en friretur (utan filter) längst bak ovan draget så jag tror att de har höjt flöderna på den här maskinen för att dra tex en större hydrualmotor på något redskap och då använt tryck+fri retur+ordinarie retur (med filter).

mvh
Erik

Re: Volvo A25A Lastväxlare

InläggPostat: 12:12:18, 10-01-2018
av Jac
Ok. Storlek på pump blir väl nr 1 att finna ut då.

Re: Volvo A25A Lastväxlare

InläggPostat: 10:04:34, 27-03-2018
av Stode
Hej,

Jag har lite fler funderingar...

Kan det vara så att inte LS-funktionen är aktiv när påbyggnaden är aktiverad? Dvs ventil 27 enigt bifogad schema är öppen och ledning M som på schemat går till kolven är i det här fallet ansluten till P i schemat på växlaren som jag bifogade tidigare.


Bild

En annan fundering som jag har.. betyder inte den där texten att man ska mäta LS-trycket när något körs mot mekaniskt stopp? tex köra mot styrledslåsning? I min värld borde hela systemet öka till maxtryck och både LS samt pumptryck kommer då bli samma..
Bild


Data över pumparna..
Bild


/Erik

Re: Volvo A25A Lastväxlare

InläggPostat: 08:03:03, 03-04-2018
av Stode
Ingen som har koll?