Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Dr860s inköpt

40 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera dumprar här

akkamaan

#31 » 14:34:32, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Små läckor i tryckluftssystemet kommer du alltid att ha oavsett hur mycket såpvatten du använder. För dumperfordon som transporterar på väg så antar att det gäller samma regler som för lastbilar. Systemet får inte tappa mer än ett visst antal tiondels bar per minut med från maxtryck med motorn avslagen. Test görs både utan promspedalpåverkan samt med bromspedalen max nedtryckt. Det finns inget lastbilsekipage som har 0% (noll) läckage på dessa tester, utan ett visst läckage är tillåtet och kommer alltid att finnas men i ett bra tätt system så är det knappt mätbart under 1 minuts mätning. Ett bra system skall hålla trycket något sånär över natten.
Det är mycket lättare att hålla ett hydraulsystem tätt än ett tryckluftsystem.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare



racedays

#32 » 19:53:41, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej, kul med fler som har gamla dumprar =) hur gjorde du när du testade luft läkage? koppla in kompressor? i såfall vart stoppade du in luften på maskinen? Trevlig kväll vidare
Användarvisningsbild
racedays
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:36:31, 13-11-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: case 81p -89
Volvo viking -65 (såld =(
Åkerman H12 (såld )
860 tc S
Slut handlat nu hoppas jag.. =/

dea (trådstartaren)

#33 » 20:10:38, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag minns rätt så på vänstersida typ där man går upp så sitter det en anslutning för att kunna få ut luft, där kopplade jag på slangen från kompressor, tror jag plockade loss anslutningen och skruvade dit en slanganslutning där under tiden.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

racedays

#34 » 20:22:41, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha =) tänkte i dom banorna.. då blir hela systemet luft fyllt? och man kan börja felsöka bromsar =)/tack
Användarvisningsbild
racedays
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:36:31, 13-11-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: case 81p -89
Volvo viking -65 (såld =(
Åkerman H12 (såld )
860 tc S
Slut handlat nu hoppas jag.. =/

akkamaan

#35 » 21:15:00, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

racedays skrev:hej, kul med fler som har gamla dumprar =) hur gjorde du när du testade luft läkage? koppla in kompressor? i såfall vart stoppade du in luften på maskinen? Trevlig kväll vidare

Vid täthetstest så låter man maskinens kompressor på normalt sätt ladda systemet tills kompressorns avlastas. Om man skulle behöva externt lufttryck för ett test så har man ju misslyckats redan där.
Om man inte har en fungerande kompressor och måste flytta maskinen (eller felsöka systemet för läckor eller funktion) så kan man använda extern tryckluft alternativt frilägga den fjäderpåverkade P-bromsen.
Hör Trafikverkets täthetstest skall gå till brukar stå i kursböcker för buss och lastbilskörkort.
Observera att det bara är tryckluftsbromsar för "Trafikregistrerade" (såna som för gå typ 50 kmph) dumprar (samt Ormen Långe) som "antagligen" lyder under regler för lastbil och buss.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

racedays

#36 » 21:19:46, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,var mer att kunna "jobba" ostört.. slippa en td60 som mullrar å väsnas :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
racedays
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:36:31, 13-11-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: case 81p -89
Volvo viking -65 (såld =(
Åkerman H12 (såld )
860 tc S
Slut handlat nu hoppas jag.. =/

Stridis2

#37 » 21:42:50, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På vänster sida av 861:ans instrumentpanel sitter en "däckluftnippel" där man kan fylla i luft i systemet som på vilket däck som helst. Ett buntband runt däckfyllarens knapp så slipper man hålla där själv. :mrgreen:
Jag är rätt säker på att man inte fyller hela systemet på detta vis, bl.a får man inte luft i våttanken. Men det är en bra början vid felsökningen.

Akkamaan: Elkompressorn är för att man ska ha så tyst runt sig att man lätt hör var man har läckage. Ganska ofta som det tar hyfsat lång tid också så man måste starta motorn gång efter gång om man använder maskinens egna kompressor. Men det är helt rätt att i slutet så bör man använda maskinens egna för att få med så många eventuella felkällor som möjligt.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

dea (trådstartaren)

#38 » 21:07:15, 16-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog hem dumpern häromdagen, blev lite rensning av dynga utanför ett snedtak, blev shaktat för djupt när det gjordes så vattnet blev ståendes :sad: provade med att fylla med kanskärnings massor från grusvägen men det blev inge bra. Så nu körde jag bort dyngan och dit med bättre material, nu skulle det behöva sätta sig innan man kör på det. Glömde såklart ta förebilder :eek:

Bild

Bild

Bild

Bild

9 personer gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

dea (trådstartaren)

#39 » 17:05:57, 25-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört en del med dumpern borta.
Bild

Tog hem den för ett tag sedan men inte använt den nåt förutom fyllt den med lite jord som jag tippade av idag. När jag hade backat dit jag skulle tippa hörde jag nåt metalliskt missljud som följde motorvarvet. Tömde baljan och körde hem några hundra meter sen var det som den minskade driva så växlade ner till låg, kom kanske 100 meter till sen vart det stillastående :???: det metalliska ljudet var kvar. Kollade olja i transmissionen och nivån var ok, startade upp och då var det borta men ingen drift.

Så nästa steg blir att se vad för något skrot som följer med oljan :idee3:
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Stridis2

#40 » 21:33:25, 25-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beklagar det eventuella haveriet. Enda tipset jag kan ge är att jag är ganska säker på att det fanns converters på Bathso. Så vitt jag förtsått så såldes mycket av Volvo-prylarna till samma företag (hemskt mycket andra reservdelar gick till skrot utan att läggas ut på auktion). Om du kontaktar ägarna så kanske de kommer ihåg vem som köpte prylarna. Det var en kvinns som arbetade på Bathso under många herrans år. Hon fortsatte sedan under de nya ägarna. Är hon kvar så hade hon mycket bra minne och kunskap om prylarna, chansa så kanske du lyckas få något tips.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se