Stridis2 skrev:@akkaman : Som säkert redan har framkommit med smärtsam tydlighet så är jag inte speciellt rutinerad skruvare med tryckluftsbromsar heller, men frågar man inte så lär man sig inte heller något. Som jag har förstått det hela så om bromsklockan är avluftad och man har släppt på bromsarmen så denna inte spänner, då är det väl inget mer man kan skada sig på mer än tunga saker som ramlar på en?
Så är det om det gäller "enkel" bromsklocka som bara är för färdbroms. Då är det bara att avlufta och demontera. Inga egentliga svårigheter där. Min kommentar gäller givetvis fjäderbromsklockor av individuell eller kombinationstyp. De som slår till med
fjäder när systemet är trycklöst eller lägre
tryck än ca 4.5 bar.
Och just Newton-relaterade problem får man förmoda att folk som skruvar och hänger på Maskinisten begriper. Eller är det något annat jag har missat?
Nix inget annat du missat där.
Tryckluftsregulatorn har jag inte kollat på ännu, men som du själv skrev är hela bromssystemet ganska väl beskrivet i verkstadshandboken. Har den missat något gällande just tryckluftsregulatorn?
Vet inte vad dumperns verkstadshandbok säger om detta, men verkstadshandböcker generellt har oftast allt du behöver "veta". Men vanligen inte alltid allt man behöver "förstå". Ibland försöker man anta mera än vad man behöver eller mera än vad instruktionsboken talar om, och det är då det blir fel. Vad gäller tryckregulatorns funktion behöver man bara veta vid vilka tryck den reglerar av(lastning) och på(lastning) av kompressorn samt hur man ställer rekommenderat systemtryck för kompressorns avlastning. När systemtrycket sedan sjunker pga luftförbrukning så skall kompressorn pålastas för att bygga upp systemtrycket igen. Om systemet har mycket
läckage så kommer kompressorn att arbeta ihjäl sig. Den relativa skillnaden mellan avlastningstryck och pålastningstryck går ej att ändra. Pålastningstrycket kommer alltid att vara t ex "80%" av avlastnings- eller maxtrycket. Många tror att man kan ha ett högre avslastnings- eller maxtryck utan att behöva höja pålastningstrycket och därigenom låta kompressorn få vila längre, men regulatorn fungerar inte på det viset. 10000kr-frågan är vad som gör att regulatorn arbetar så. Men man behöver inte kunna det om man accepterar att både avlastnings- och pålastningstryck följs upp och ner procentuellt vid tryckjustering. Om pålastningstrycket är 10 bar så blir pålastningstrycket 8 bar. Om avlastningstrycket är 8 bar så blir pålastningstrycket 6.4 bar, dvs 20% lägre. Om avlastningstrycket är 6 bar så blir pålastningstrycket 4.8 bar, dvs 20% lägre. Mina siffror är fiktiva.
Allt detta gäller system med
avlastningsventil eller ventileringsventil inbyggd i kompressorn (vanligen tvåcylindrig).
Min diskussion ovan gäller en sån här tryckregulator...
Äldre system hade avlastning som ventilerade direkt genom en annan äldre typ av tryckregulator vanlig på 1960-talet.
Se länk till pdfTror du vet bra mycket om dumperns bromssystemt som inte jag vet. Jag har bara generella kunskaper när det kommer till maskiner jag aldrig jobbat med. Har haft och göra med nåt tiotal olika skogsmaskinmodeller som haft tryckluftsbromsar liknanade dumperns. Sen har jag pulat en hel del med lastbilsbromssystem.
En sak som jag drar mig till minnes från en av skogsmaskinerna (Bm•Volvo SM 668) var en relä
ventil som hade en sk katastroffunktion.
Se länk till pdf I stället för fjäderbroms så var det en aktiv trycksättning av bromsarna från bakre lufttanken när matarledningen från kompressorn blev trycklös. Det var på en BM•Volvo skotare från runt 1968. Såg någon höja ögonbrynen över att en reläventil såg felkopplad ut på sin dumper. Om det var på en dumper utan fjäderbromsar så kan det ha varit en reläventil med sån katastrof-funktion. (Z, M, ZM och V portar)
Länk till pdf#1Länk till pdf#2Om ni känner igen dessa på era dumprar så har jag mera info om systemets komponenter.
Kör hårt!