Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Dr860s inköpt

40 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera dumprar här

dea (trådstartaren)

#16 » 18:58:07, 14-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick tag på en ny ventil i Hässleholm på Trailereffektor, var inte exakt likadan men det löste sig, den gamla hade nog utgått om jag förstod rätt.

Bild

Bild

Men nu pyser det under hytten och jag får inte upp tryck, men det fick jag ju inte innan jag bytte den pysande ventilen på vagnen
Bild
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641



Antevante

#17 » 20:26:32, 14-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att den kom hit till Maskinsiten! Dreglade över den i annonsen. Lycka till.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

dea (trådstartaren)

#18 » 20:41:55, 14-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för det :grin: hoppas ju på att få ordning på den snart, en kompis behöver lite massor flyttat.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Stridis2

#19 » 00:01:59, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dea skrev:Men nu pyser det under hytten och jag får inte upp tryck...

En vild gissning: Den automatiska dräneringsventilen? :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

dea (trådstartaren)

#20 » 06:46:00, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ventilen sitter till höger bakom stolen under golvet, ska försöka få lite tid med den idag, beställde även en vhb igår. Kan nog vara bra att ha

Bild

1 person gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

dea (trådstartaren)

#21 » 11:16:51, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag haft bort ventilen och rengjort, nu stiger trycket iallafall men där är nån läcka till som jag ska leta efter nu :huh:
Bild

Bild

Bild

Bild

5 personer gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

dea (trådstartaren)

#22 » 20:01:04, 17-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu får jag inte mer än 4 bar i luft systemet, man känner att det läcker lite i den ventilen som jag hade bort och rengjorde sist, det gjorde den direkt efter rengöringen men tätade efter en liten stund då, men nu pyser den hela tiden igen, så det får väl bli att plocka isär den igen :sad:
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

dea (trådstartaren)

#23 » 06:21:12, 22-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade isär ventilen igen och polerade upp en glidyta och rengjorde vid oringarna men det funkade inte ändå så jag köpte en ny ventil men samma bekymmer ändå, så då fick jag tänka lite extra, hade satt en koppling fel i nya ventilen på vagnen var ju inte exakt samma ventil som den gamla då den hade utgått men samma funktion :sad: efter det så slutade det pysa från främre ventilen men fick inte upp trycket :sad: eftersom jag inte har erfarenhet av tryckluftsbromsar så har man ju garanterat gjort en del fel i jakten på problemet. Efter det kopplade jag till en liten kompressor och dumpern igång då hittade/hörde jag att det läckte från en bromsklocka :grin: dagens projekt blir att plocka loss den och se om det passar med en från en vagn som jag har ståendes.

Bild

Bild

När man tittade på klockorna så ser det ut som den högra på bilden är fräschare så antar den är bytt senare än den andra som nu läcker :idee3: kopplade bort den och då får jag rätt tryck i systemet :hurra:
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

akkamaan

#24 » 06:35:50, 22-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dea skrev:eftersom jag inte har erfarenhet av tryckluftsbromsar....

och
det läckte från en bromsklocka :grin: dagens projekt blir att plocka loss den....


Det är en mycke farlig kombination det... :vissla:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Stridis2

#25 » 09:32:47, 22-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte speciellt farligt så länge man inte får för sig att öppna bromsklockan!
Dea skrev faktiskt att han bara skulle prova om en annan klocka han hade hemma passade. Men det är bra att påpeka att det finns en mycket kraftig, spänd fjäder inuti som med lätthet kan slå ihjäl en människa om den hoppar lös. Man ska, enligt verkstadshandboken, ha en press med minst 20 (?) cm slaglängd när man ska lossa denna fjäder.

Om minnet inte sviker mig helt så sitter de klockorna på massor av olika Volvo-dumprar, så borde vara möjligt att hitta begagnade. Det enda stället de inte finns på är drivande bakaxel på fyrhjulsdrivna DR861. Du får försöka gissa själv varför jag vet just det... :sad:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

dea (trådstartaren)

#26 » 10:41:12, 22-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bra med påpekande att vissa saker är/kan vara farliga :thummar: man vet ju inte vilken kunskap personen har :wave:

Detta ang fjäder hade jag koll på, mer hur ventiler och sånt fungerar samarbetar som jag inte är helt insatt i men man lär sig hela tiden :grin:

Förberätt en klocka så den borde hitta till dumpern idag :hurra: bara hoppas det funkar med den, har inte hittat om det kan skilja i tryckkraft och sånt men får göra ett försök.

Bild

Stridis2 skrev:Om minnet inte sviker mig helt så sitter de klockorna på massor av olika Volvo-dumprar, så borde vara möjligt att hitta begagnade. Det enda stället de inte finns på är drivande bakaxel på fyrhjulsdrivna DR861. Du får försöka gissa själv varför jag vet just det... :sad:


På min är det fjäderklockor på drivande axeln, löpaxeln har inte fjäderklockor
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

akkamaan

#27 » 15:19:25, 22-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Det är inte speciellt farligt så länge man inte får för sig att öppna bromsklockan!
Dea skrev faktiskt att han bara skulle prova om en annan klocka han hade hemma passade.

Man kan klämma fingrarna rejält också bara med att ta bort en fjäderbromsklocka. Vanligen så har fjäderbromsklockor en anordning som man kan med en "skruv" kan komprimera fjädern så att den inte ligger och spänner på bromsnyckeln med ca 1500kg....
Nu finns det ju så mycket olika design på bromsklockor. Jag tror Volvo BM använde Westinghouse till mycket av tryckluften på 1970-talet. Men deras reparationshandböcker beskrev väldigt väl hela bromssystemt på alla olika maskiner.
Har knulat en hel del med tryckluftsbromsar på skogsmaskiner och lastbilar.
Gjorde den här videon (på skoj) en gång när jag blev less på att förare inte visste hur de skulle få sin tradare av vägen när slitbanan från ett punkterat/exploderat lastbilsdäck likt en alligator hoppa upp och "biter" en bromsledning så att fjäderbromsarna löser ut.
Så nu vet ni vad en alligator in the zipper är för något på nordamerikanskt trucker-slang....

Kul tråd för övrigt. Följer med intresse. Tagga mig när ni räknat ut hur kompressorns tryckregulator fungerar. Det finns ännu ingen på Youtube som har "alla rätt" på den...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Stridis2

#28 » 22:35:38, 22-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dea skrev:På min är det fjäderklockor på drivande axeln, löpaxeln har inte fjäderklockor

Ha, ha, ha! Så mycket för mitt minne, alltså. :mrgreen:
Jag var tvungen att gå ut på BA Trading för att kolla. De har bara en sorts bromsklocka för Volvo-dumprar från 860 fram till A20C, bortsett då från drivaxeln på min 861:a. Men jag fick tag på två begagnade, och båda verkar vara täta. :hurra:
Funderar på om din dumper har varit ombyggd från handbroms på alla bakhjul till bara två, eller om BA Trading tycker det är för dyrt att hålla flera sorters klockor på lager? :klia:

@akkaman : Som säkert redan har framkommit med smärtsam tydlighet så är jag inte speciellt rutinerad skruvare med tryckluftsbromsar heller, men frågar man inte så lär man sig inte heller något. Som jag har förstått det hela så om bromsklockan är avluftad och man har släppt på bromsarmen så denna inte spänner, då är det väl inget mer man kan skada sig på mer än tunga saker som ramlar på en? Och just Newton-relaterade problem får man förmoda att folk som skruvar och hänger på Maskinisten begriper. Eller är det något annat jag har missat?

Tryckluftsregulatorn har jag inte kollat på ännu, men som du själv skrev är hela bromssystemet ganska väl beskrivet i verkstadshandboken. Har den missat något gällande just tryckluftsregulatorn?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

akkamaan

#29 » 05:19:38, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:@akkaman : Som säkert redan har framkommit med smärtsam tydlighet så är jag inte speciellt rutinerad skruvare med tryckluftsbromsar heller, men frågar man inte så lär man sig inte heller något. Som jag har förstått det hela så om bromsklockan är avluftad och man har släppt på bromsarmen så denna inte spänner, då är det väl inget mer man kan skada sig på mer än tunga saker som ramlar på en?

Så är det om det gäller "enkel" bromsklocka som bara är för färdbroms. Då är det bara att avlufta och demontera. Inga egentliga svårigheter där. Min kommentar gäller givetvis fjäderbromsklockor av individuell eller kombinationstyp. De som slår till med fjäder när systemet är trycklöst eller lägre tryck än ca 4.5 bar.
Och just Newton-relaterade problem får man förmoda att folk som skruvar och hänger på Maskinisten begriper. Eller är det något annat jag har missat?

Nix inget annat du missat där.
Tryckluftsregulatorn har jag inte kollat på ännu, men som du själv skrev är hela bromssystemet ganska väl beskrivet i verkstadshandboken. Har den missat något gällande just tryckluftsregulatorn?

Vet inte vad dumperns verkstadshandbok säger om detta, men verkstadshandböcker generellt har oftast allt du behöver "veta". Men vanligen inte alltid allt man behöver "förstå". Ibland försöker man anta mera än vad man behöver eller mera än vad instruktionsboken talar om, och det är då det blir fel. Vad gäller tryckregulatorns funktion behöver man bara veta vid vilka tryck den reglerar av(lastning) och på(lastning) av kompressorn samt hur man ställer rekommenderat systemtryck för kompressorns avlastning. När systemtrycket sedan sjunker pga luftförbrukning så skall kompressorn pålastas för att bygga upp systemtrycket igen. Om systemet har mycket läckage så kommer kompressorn att arbeta ihjäl sig. Den relativa skillnaden mellan avlastningstryck och pålastningstryck går ej att ändra. Pålastningstrycket kommer alltid att vara t ex "80%" av avlastnings- eller maxtrycket. Många tror att man kan ha ett högre avslastnings- eller maxtryck utan att behöva höja pålastningstrycket och därigenom låta kompressorn få vila längre, men regulatorn fungerar inte på det viset. 10000kr-frågan är vad som gör att regulatorn arbetar så. Men man behöver inte kunna det om man accepterar att både avlastnings- och pålastningstryck följs upp och ner procentuellt vid tryckjustering. Om pålastningstrycket är 10 bar så blir pålastningstrycket 8 bar. Om avlastningstrycket är 8 bar så blir pålastningstrycket 6.4 bar, dvs 20% lägre. Om avlastningstrycket är 6 bar så blir pålastningstrycket 4.8 bar, dvs 20% lägre. Mina siffror är fiktiva.
Allt detta gäller system med avlastningsventil eller ventileringsventil inbyggd i kompressorn (vanligen tvåcylindrig).
Min diskussion ovan gäller en sån här tryckregulator...
Bild
Äldre system hade avlastning som ventilerade direkt genom en annan äldre typ av tryckregulator vanlig på 1960-talet.
Se länk till pdf
Tror du vet bra mycket om dumperns bromssystemt som inte jag vet. Jag har bara generella kunskaper när det kommer till maskiner jag aldrig jobbat med. Har haft och göra med nåt tiotal olika skogsmaskinmodeller som haft tryckluftsbromsar liknanade dumperns. Sen har jag pulat en hel del med lastbilsbromssystem.

En sak som jag drar mig till minnes från en av skogsmaskinerna (Bm•Volvo SM 668) var en reläventil som hade en sk katastroffunktion. Se länk till pdf I stället för fjäderbroms så var det en aktiv trycksättning av bromsarna från bakre lufttanken när matarledningen från kompressorn blev trycklös. Det var på en BM•Volvo skotare från runt 1968. Såg någon höja ögonbrynen över att en reläventil såg felkopplad ut på sin dumper. Om det var på en dumper utan fjäderbromsar så kan det ha varit en reläventil med sån katastrof-funktion. (Z, M, ZM och V portar)
Länk till pdf#1
Länk till pdf#2
Om ni känner igen dessa på era dumprar så har jag mera info om systemets komponenter.


Kör hårt! :bira:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

dea (trådstartaren)

#30 » 09:08:29, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick dit klockan igår och det funkar :grin: iallafall gjorde det igår :lmao:
Nästa felsökning på luften får nog bli med såpvatten och leta småläckor.

3 personer gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se