Sida 3 av 3

Re: Dr860s inköpt

InläggPostat: 14:34:32, 23-03-2019
av akkamaan
Små läckor i tryckluftssystemet kommer du alltid att ha oavsett hur mycket såpvatten du använder. För dumperfordon som transporterar på väg så antar att det gäller samma regler som för lastbilar. Systemet får inte tappa mer än ett visst antal tiondels bar per minut med från maxtryck med motorn avslagen. Test görs både utan promspedalpåverkan samt med bromspedalen max nedtryckt. Det finns inget lastbilsekipage som har 0% (noll) läckage på dessa tester, utan ett visst läckage är tillåtet och kommer alltid att finnas men i ett bra tätt system så är det knappt mätbart under 1 minuts mätning. Ett bra system skall hålla trycket något sånär över natten.
Det är mycket lättare att hålla ett hydraulsystem tätt än ett tryckluftsystem.

Re: Dr860s inköpt

InläggPostat: 19:53:41, 13-01-2020
av racedays
hej, kul med fler som har gamla dumprar =) hur gjorde du när du testade luft läkage? koppla in kompressor? i såfall vart stoppade du in luften på maskinen? Trevlig kväll vidare

Re: Dr860s inköpt

InläggPostat: 20:10:38, 13-01-2020
av dea
Om jag minns rätt så på vänstersida typ där man går upp så sitter det en anslutning för att kunna få ut luft, där kopplade jag på slangen från kompressor, tror jag plockade loss anslutningen och skruvade dit en slanganslutning där under tiden.

Re: Dr860s inköpt

InläggPostat: 20:22:41, 13-01-2020
av racedays
Aha =) tänkte i dom banorna.. då blir hela systemet luft fyllt? och man kan börja felsöka bromsar =)/tack

Re: Dr860s inköpt

InläggPostat: 21:15:00, 13-01-2020
av akkamaan
racedays skrev:hej, kul med fler som har gamla dumprar =) hur gjorde du när du testade luft läkage? koppla in kompressor? i såfall vart stoppade du in luften på maskinen? Trevlig kväll vidare

Vid täthetstest så låter man maskinens kompressor på normalt sätt ladda systemet tills kompressorns avlastas. Om man skulle behöva externt lufttryck för ett test så har man ju misslyckats redan där.
Om man inte har en fungerande kompressor och måste flytta maskinen (eller felsöka systemet för läckor eller funktion) så kan man använda extern tryckluft alternativt frilägga den fjäderpåverkade P-bromsen.
Hör Trafikverkets täthetstest skall gå till brukar stå i kursböcker för buss och lastbilskörkort.
Observera att det bara är tryckluftsbromsar för "Trafikregistrerade" (såna som för gå typ 50 kmph) dumprar (samt Ormen Långe) som "antagligen" lyder under regler för lastbil och buss.

Re: Dr860s inköpt

InläggPostat: 21:19:46, 13-01-2020
av racedays
Hej,var mer att kunna "jobba" ostört.. slippa en td60 som mullrar å väsnas :thumme:

Re: Dr860s inköpt

InläggPostat: 21:42:50, 13-01-2020
av Stridis2
På vänster sida av 861:ans instrumentpanel sitter en "däckluftnippel" där man kan fylla i luft i systemet som på vilket däck som helst. Ett buntband runt däckfyllarens knapp så slipper man hålla där själv. :mrgreen:
Jag är rätt säker på att man inte fyller hela systemet på detta vis, bl.a får man inte luft i våttanken. Men det är en bra början vid felsökningen.

Akkamaan: Elkompressorn är för att man ska ha så tyst runt sig att man lätt hör var man har läckage. Ganska ofta som det tar hyfsat lång tid också så man måste starta motorn gång efter gång om man använder maskinens egna kompressor. Men det är helt rätt att i slutet så bör man använda maskinens egna för att få med så många eventuella felkällor som möjligt.

Re: Dr860s inköpt

InläggPostat: 21:07:15, 16-02-2020
av dea
Tog hem dumpern häromdagen, blev lite rensning av dynga utanför ett snedtak, blev shaktat för djupt när det gjordes så vattnet blev ståendes :sad: provade med att fylla med kanskärnings massor från grusvägen men det blev inge bra. Så nu körde jag bort dyngan och dit med bättre material, nu skulle det behöva sätta sig innan man kör på det. Glömde såklart ta förebilder :eek:

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Dr860s inköpt

InläggPostat: 17:05:57, 25-05-2021
av dea
Har kört en del med dumpern borta.
Bild

Tog hem den för ett tag sedan men inte använt den nåt förutom fyllt den med lite jord som jag tippade av idag. När jag hade backat dit jag skulle tippa hörde jag nåt metalliskt missljud som följde motorvarvet. Tömde baljan och körde hem några hundra meter sen var det som den minskade driva så växlade ner till låg, kom kanske 100 meter till sen vart det stillastående :???: det metalliska ljudet var kvar. Kollade olja i transmissionen och nivån var ok, startade upp och då var det borta men ingen drift.

Så nästa steg blir att se vad för något skrot som följer med oljan :idee3:

Re: Dr860s inköpt

InläggPostat: 21:33:25, 25-05-2021
av Stridis2
Beklagar det eventuella haveriet. Enda tipset jag kan ge är att jag är ganska säker på att det fanns converters på Bathso. Så vitt jag förtsått så såldes mycket av Volvo-prylarna till samma företag (hemskt mycket andra reservdelar gick till skrot utan att läggas ut på auktion). Om du kontaktar ägarna så kanske de kommer ihåg vem som köpte prylarna. Det var en kvinns som arbetade på Bathso under många herrans år. Hon fortsatte sedan under de nya ägarna. Är hon kvar så hade hon mycket bra minne och kunskap om prylarna, chansa så kanske du lyckas få något tips.